Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför så negativ? Du kommer att utvecklas med tiden, du kommer bara att få bättre och bättre bilder, och varför känns det inte roligt att fota när man har ett litet hum? Du kommer ju bara att tycka att det blir roligare när du lär dig saker hela tiden, hitta roliga motiv, lära dig mer om vilka ljusförhållanden som gynnar olika motiv osv, lära dig fokushantering som är riktigt viktigt. Du kan inte mena allvar med att ge upp!

jag har lagt ner många saker trots att jag velat lära mig, som körkort, det är en sak att köra men en annan att memorera och förstå all fakta..men risken finns att jag stannar upp i detta också fast jag egentligen inte vill
 
jag har lagt ner många saker trots att jag velat lära mig, som körkort, det är en sak att köra men en annan att memorera och förstå all fakta..men risken finns att jag stannar upp i detta också fast jag egentligen inte vill

Allt handlar om motivation, gäller inte bara fotografering. Jag tror absolut inte att du kommer misslyckas med att lära dig om du bara vill, har du någon diagnos som gör att du har inlärningssvårigheter? Kanske en jättepersonlig fråga och du behöver inte svara alls så klart.
 
Allt handlar om motivation, gäller inte bara fotografering. Jag tror absolut inte att du kommer misslyckas med att lära dig om du bara vill, har du någon diagnos som gör att du har inlärningssvårigheter? Kanske en jättepersonlig fråga och du behöver inte svara alls så klart.

inget är personligt för mig, jag är öppen...jag är påväg att få diagnos, inget är på pappret än men jag vet vad det rör sig om, jag får för mig att försöka saker ibland men det stannar vid en viss nivå och då blir det ju inte roligt så då lägger jag det på hyllan liksom
 
Jag tycker inte du ska göra dig av med din D7000 som är en riktigt bra kamera, och det går att göra bra bilder också med det objektiv du har (som de flesta andra också har skrivit). Jag tror dock det är en riktigt dålig idé att köpa ett dyrare objektiv innan du kommit överens med det du redan har - om du inte får till det med det dyrare objektivet heller så har du gjort av med rätt mycket pengar i onödan.

Det finns en hel del pedagogiska fotoböcker att låna på biblioteket, t.ex. "Foto Min Hobby" av Pär Lundqvist som någon nämnde. Den är absolut inte modern, och har inget med digitalkameror att göra, men den förklarar på ett bra sätt grundläggande fototeknik. Oavsett vilken utrustning du använder kommer du inte att kunna göra bättre bilder om du inte lärt dig de grundläggande förhållandena mellan slutartid, bländare, avstånd till motivet etcetera. (Om du inte möjligen har en fantastisk blick för bilder och kan göra dem perfekta med en helautomatisk kompaktkamera.)

Det är svårt att läsa sig till en del saker, oavsett hur de är skrivna, men om du lånar några såna nybörjarböcker på biblioteket, och helt enkelt försöker återskapa de bilder de visar tror jag du kan lära dig en hel del.

/afe
 
Nu var det lite svårt att se på de små bilderna som sagt, men såvitt jag kunde se var det inget som du borde vara missnöjd med alls vad gäller skärpan!

Jag skickar ett meddelande med min mailadress, så kan du skicka en bild du är missnöjd med i full upplösning till mig, så lägger jag upp den för dig. Bifoga bilden som fil om du kan välja det och inte som bild, då kan den förminskas av mailprogrammet.
 
inget är personligt för mig, jag är öppen...jag är påväg att få diagnos, inget är på pappret än men jag vet vad det rör sig om, jag får för mig att försöka saker ibland men det stannar vid en viss nivå och då blir det ju inte roligt så då lägger jag det på hyllan liksom

Jag tar tillbaka det där om troll och jag tycker att det är starkt gjort av dig att ha hängt med så här långt. Släpp inte taget! Du kommer att klara av det, och åtminstone när det gäller kameran kan du få hjälp här. Din kamera är bra, och du kan lära dig den.
 
inget är personligt för mig, jag är öppen...jag är påväg att få diagnos, inget är på pappret än men jag vet vad det rör sig om, jag får för mig att försöka saker ibland men det stannar vid en viss nivå och då blir det ju inte roligt så då lägger jag det på hyllan liksom

Du skulle lagt alla kort på borden från början så hade bemötandet blivit annorlunda. Ditt sätt att svara gjorde (dessvärre...ber om ursäkt för egen del!) att du misstolkades för ett troll. Jag tror, med fakta på bordet, att du lär dig betydligt bättre genom personlig kontakt mellan fysiska personer. Internet är nog hopplöst dessvärre...'learning by doing' under handledning tror jag är rätt väg för dig. Anmäl dig till Nikon School som tipsats om tidigare...och/eller sök dig till närmaste Fotoklubb. Det brukar också regelbundet ordnas fotokurser i Vuxenskolans regi odyl. Lycka till!!! :)

Mvh / Matti

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Alla har vi något av ordblindhet och inlärningssvårighet. Svårt att stava rätt också. Läste synonymordlistan och hade roligt då man kan uttrycka sig på så många olika sätt. Måste ha stavningskontrollen på och tävlar med ordlistan. När något är proportionellt eller omvänt proportionellt mot någon ökning eller minskning går också si sådär.

Tror det är snarare ett symptom än en diagnos. Det är säkert föräldrarna, syskonen, skolan och kamraterna, som gjort en onödigt primitiv.
 
Detta torde vara rekord i "noja", 17 sidor på 80 timmar!!!

Read the fucking manual / Natti natti


Canon PowerShot G12 är antagligen en kamera som skulle passa dig!

Läs mer på: http://www.cyberphoto.se/

TL:DR much?

Alla har vi något av ordblindhet och inlärningssvårighet. Svårt att stava rätt också. Läste synonymordlistan och hade roligt då man kan uttrycka sig på så många olika sätt. Måste ha stavningskontrollen på och tävlar med ordlistan. När något är proportionellt eller omvänt proportionellt mot någon ökning eller minskning går också si sådär.

Tror det är snarare ett symptom än en diagnos. Det är säkert föräldrarna, syskonen, skolan och kamraterna, som gjort en onödigt primitiv.

Det kan jag inte hålla med om, kanske om man ser det från "ovanifrån" kan man dra alla över den kanten. Sen kan man se allting underifrån och dra alla över den kanten. Jag har själv sett en otroligt stor varition på inlärningar och inlärningsvårigheter. Och dessa kan bero på extremt många olika saker, endel kan bli diagnoserade. Och en del saker kan inte det.

OnTopic:
Det verkar inte vara något fel på din utrustning, och jag tycker inte det verkar vara något fel på bilderna du tar heller. Kanske är du för hård mot dig själv och dina bilder? Kanske har du "målat upp" liksom att "de andra" bilderna är mycket bättre. När de i själva verket inte är det.
Sen vet jag många målar upp det som att en perfekt bild ser ut "såhär" och de bilder som inte ser ut sådär är inte perfekta. Dock kan två "perfekta" bilder bygga på helt skilda saker.
Jag tror inte jag kan hjälpa dig något mer genom att skriva här. Förutom om du har "speciella" frågor som angår en viss grej. Då kan jag nog försöka förklara.
 
Ofta när man vill ha någon vacker bild med förgrund, motiv och bakgrund, så stämmer inget. Skärpan blir på fel ställe på förgrunden. Blir heller inte alltid bra med makroliknande närbilder. Man måste helt enkelt koppla från den automatiska avståndsinställningen och ställer in manuellt. Man vrider till ett för långt avstånd, som ger synligt fel och ett för nära avstånd med lika stort fel. Det rätta är där mittemellan. Makrobilderna får man gunga fram. Man ser lätt området med rätta skärpan. Man för kameran närmare eller längre ifrån för att myggan skall bli skarp. Det man ser är det minsta skärpeområdet med full bländaröppning. När man trycker av använder kameran vanligtvis en mindre bländare och man får ett något större område med bra skärpa. Kameran Nikon D7000 har 16 Mp och kitobjektiven klarar av 2000 linjer. Det behövs väldigt litet för att få skakningsoskärpa. Man måste öva in det rätta avtrycket först halva avtryckaren för att kameran skall hinna ställa in avstånd och ljusmätning. Sedan trycks avtryckaren helt med ett stadigt grepp och bilden tas. En prickskytt och en fotograf håller andan när det trycks av. Ett annat gott råd man prövat själv med framgång är stativ och trådutlösare.
 
Alla har vi något av ordblindhet och inlärningssvårighet. Svårt att stava rätt också. Läste synonymordlistan och hade roligt då man kan uttrycka sig på så många olika sätt. Måste ha stavningskontrollen på och tävlar med ordlistan. När något är proportionellt eller omvänt proportionellt mot någon ökning eller minskning går också si sådär.

Tror det är snarare ett symptom än en diagnos. Det är säkert föräldrarna, syskonen, skolan och kamraterna, som gjort en onödigt primitiv.

aspberger och add rör det sig om kan jag väl lika gärna förtydliga hmm
 
Tror det är snarare ett symptom än en diagnos. Det är säkert föräldrarna, syskonen, skolan och kamraterna, som gjort en onödigt primitiv.

Herrejösses, det var otroligt obildat, väldigt okänsligt och onödigt!
Tänk typ 2 sekunder innan du postar nästa gång!
 
Aspergers syndrom

Den som vill läsa om Aspergers syndrom kan förslagsvis söka på Wikipedia.

Jag kände att jag behövde det!
 
och med mindre bländare menas då högre f-tal...?...och en kort brännvidd är tex 18mmm...?

Jag tror ingen har förklarat detta än (på 14 sidor!) vilket jag tycker är konstigt eftersom det är en mycket vanlig missupfattning.

Stor bländare = 2.0 (alltså ett lågt nummer) = kort skärpedjup
Liten bländare = 16 (ett högt nummer) = stort skärpedjup

Det är alltså tvärt om, en stor bländare har ett lågt nummer och en liten bländare ett stort. Om du vill ha mycket av det som är i bilden skarpt så ska du använda en liten bländare (tex 16).

Om du använder automatiken på kameran så fungerar det på detta sättet:
Porträtt = Storbländare för att få så kort skärpedjup som möjligt (man vill få bakgrunden suddig)
Landskap = Liten bländare för att få ett så stort skärpedjup som möjligt (skarp bakgrund)
Vill du ha mycket av bilden i skärpa så använd landskaps läget på kameran.

Gå in på följande sida som redan har nämnts för dig:
http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
- Klicka i Länkar Bländare/Slutare.
- Flytta bländaren till 4.0
- Se hur suddig bakgrunden blir
- Flytta bländaren till 32
- Se hur bakgrunden blir skarpare.
Det är detta som kallast skärpedjup och det regleras med bländaren.

OBS skärpedjupet beror också på hur nära eller långt ifrån objektet du står.
Om du försöker fotografera en blomma på 10cm avstånd och vill få bakrunden (100m bort) skarp så blir det mycket svårt att få till.
Om du sätter blomman 2m bort så blir det mycket lättare.

OCH även brännvidden på objektivet. Om du använder ett vidvinkel objektiv (16mm) så får du ett större skärpedjup än om du använder ett teleobjektiv (300mm).

OCH storleken på sensorn i kameran. Ju mindre sensor ju större skärpedjup. Därför är små kompaktkameror 'bättre' på att få större skärpedjup. Men de har en massa andra nackdelar.

Jag ska inte gå in i varför det är på det här sättet eftersom det har förklarats tidigare i tråden och det kommer bara förvirra dig. Acceptera bara att det är på detta sättet pga fysikaliska lagar.

/Jonas
 
Senast ändrad:
Jag tror ingen har förklarat detta än (på 14 sidor!) vilket jag tycker är konstigt eftersom det är en mycket vanlig missupfattning.

Stor bländare = 2.0 (alltså ett lågt nummer) = kort skärpedjup
Liten bländare = 16 (ett högt nummer) = stort skärpedjup

Det är alltså tvärt om, en stor bländare har ett lågt nummer och en liten bländare ett stort. Om du vill ha mycket av det som är i bilden skarpt så ska du använda en liten bländare (tex 16).

T ex i inlägg #204
 
OCH storleken på sensorn i kameran. Ju mindre sensor ju större skärpedjup. Därför är små kompaktkameror 'bättre' på att få större skärpedjup. Men de har en massa andra nackdelar.

/Jonas

Detta stämmer tyvärr inte. Anledningen till att du får kortare skärpedjup på en FX-kamera jämfört med en DX-kamera är att du behöver mer tele på FX-kameran för att få samma bildvinkel som på DX-kameran. Detta gör att du får kortare skärpedjup på FX-kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.