Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag hatar att redigera bilder eftersom det aldrig nånsin blir som jag vill, så jag har gett upp det här med att "hitta min stil". Det blir olika varje gång helt enkelt, men ofta ungefär samma på en bunt bilder tagna vid samma tillfälle. Då försöker jag få till en viss stämning.
Har också gått mer och mer åt mycket försiktig bildbehandling. Om bilden inte duger då, så är den nog inget att ha oavsett. Däremot kan bra bilder förstås bli ännu bättre med rätt (även kraftig) bildbehandling.
Svartvitt är absolut lättast eftersom man slipper eländiga färger som inte blir som mitt öga vill. Och man kan anpassa kontrasten efter varje bild, eller till och med lokalt på flera ställen i en bild. Synd bara att jag hellre ser bilder i färg.
Jag tyckte heller inte det var särskilt kul att redigera i de första versionerna av Lightroom. Min första konverterare var RawShooter Premium och previews i den var väldigt mycket bättre än i Lightroom 1.0 och 2.x men Adobe gjorde en "hostile take over", köpte Pixmantec och lade ned det direkt och tyvärr brydde man sig inte ett dugg att ta vara på danska Pixmantecs preview teknik. Lightroom fick dock ett stort lyft i version 3.x men jag tyckte aldrig om hur mina Sony ARW såg ut i i LR trots detta.
Jag lämnade Adobe och de senaste 10 åren har det hänt mycket men de har jag inte upplevt i Lightroom utan i DXO Optics Pro / DXO Photolab och det var först där och i Capture One som möjligen sugit upp folket på Pixmantec för de var ju danskar öven de. Den tekniska bildkvaliteten har i många år varit bättre i Photolab än i Lightroom och detsamma tycker jag gällt Capture One också.
Jag gillar fortfarande bäst det som kommer ur Photolab och använder PL främst för rent dokumentära och historiska bilder då jag behöver göra väldigt lite med dessa normalt och då är PL väldigt effektivt och det finns ingen annan konverterare som integrerar lika bra med metadataverktyget PhotoMechanic heller tycker jag. Det är ett måste för mig.
Däremot är både Lightroom och inte minst Capture One så oerhört mycket bättre för detaljmaskning och detaljredigering än Photolab som är rent uselt i de avseendena. Capture One och Topaz tillsammans tycker jag är väldigt mycket bättre till redigering av gamla diabilder än Photolab. Tyvärr har jag upptäckt det väl sent och känner att jag nog tyvärr tvingas göra om en hel del diajobb framöver. Jag tycker annars Capture One med sina nya smarta redigeringsverktyg och arbetsflöden verkligen gjort att jag äntligen känner att bilderna blir precis som jag vill, så numera älskar jag att efterbehandla både digitalt födda bilder och de analoga som jag reprofotat.
Jag efterbehandlar allt och alltid i RAW, då jag aldrig står ut med det som kommit rakt ur mina Sony-kameror. Jag tycker det är stor skillnad på resultaten och fattar inte nog inte riktigt hur någon som bryr sig om teknisk bildkvalitet vill ha bilderna rakt ur sina Sony-kameror. Andra kameror är kanske bättre än mina varit i detta avseende. De enda bilder jag står ut med rakt ur kameran är mina och min frus mobilbilder. Systemkameratillverkarna har en del att lära där.
Nu kommer säkert massor av synpunkter på mobilbilder men betänk vad som borde gå att göra med dagens FF- och MF-bilddata direkt i JPEG med en liknande JPEG-rendering som den som uppenbarligen redan sker i dagens mobiler. Högkvalitativ JPEG direkt ur kamerorna borde väl kunna vara en bra selling point i dag även på en systemkameramarknad. Jag ser det även som en nyckelfaktor för att höja yrkesfotografers produktivitet. Vilka av dessa har egentligen tid att sitta och finpilla i halva evigheter med bilddetaljer idag?