Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är denna bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade denna bild på photo.net - jag tycker den är jätteläcker med nedtonade färger och de intensivt blå ögonen. Hur tror ni hudnyansen har framställts Smink? PS filter? HUr gör man? Hur är ögonnyansen skapad? "Fyll yta" ?

det e det nog bättre om du länkar sidan där bilden finns (med fotografens namn) ,inte bara för att kvaliten ska bli bättre utan för att det inte känns schysst mot fotografen

ariadne skrev:
det e det nog bättre om du länkar sidan där bilden finns (med fotografens namn) ,inte bara för att kvaliten ska bli bättre utan för att det inte känns schysst mot fotografen

Här är länken:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1497705

Håller med - kvaliten blev fruktansvärd när bilden skulle anpassas till fotosidans regler - det var väl jpeg + jpeg som gjorde det

Vore glad för svar nu i stället...

Christer

Christer_hurve skrev:
Nu finns länken, se svar till adriane

CH
Man kan markera hela bilden förutom just ögonen och sänka färgmättnaden. På så sätt kommer ögonens färg att kännas betydligt mer intensiv.

och så kan man lägga en markering på enbart ögonen och öka dess färgmättnad om man vill ha ytterligare lite effekt.

/A

Är det färgerna som får dig att fundera mest? De är lätt att höja/sänka/ändra färgmättnad och färger överhuvudtaget i Photoshop. T e x under Image-adjustments-selective color på eng. version. Det enklaste för att få rätt svar kanske är att fråga fotografen? Hon har ju förresten inte angett att bilden är manipulerad på något vis..

Jag tycker inte att bilder ser särskilt manipulerad ut. Hemligheten ligger nog i ett mycket mjukt ljus. Det åstadkoms genom en stor lysande yta (bouncer, paraply eller reflexskärm).

Porträttfilm är inte lika kontrastrik som vanlig film och ger renare hudtoner.

Malm skrev:
Man kan markera hela bilden förutom just ögonen och sänka färgmättnaden. På så sätt kommer ögonens färg att kännas betydligt mer intensiv.

och så kan man lägga en markering på enbart ögonen och öka dess färgmättnad om man vill ha ytterligare lite effekt.

/A

Hur? Bara markera och ev invertera?

CH

Så här kan du göra för att se principen, sen går det att göra noggrannare på andra sätt om du vill. Ju större förändringar i ton du vill göra, desto noggrannare måste du jobba med markeringarna:

- Markera ögonen med valfritt verktyg lite slarvigt.

- Ctrl-shift-i.

- Skapa ett nytt kurvor-justeringslager.

- Kurva till ansiktet tills du är nöjd.

- Klicka på masken i lagerpaletten så den markeras.

- Lägg på gaussisk oskärpa tills övergången mellan bearbetar och obearbetat område försvinner (obs, det är masken vi "oskärper").

- Klart.

Vill du inte jobba med kurvor kan du använda andra verktyg som finns tillgänliga som justeringslager.

lotelo skrev:
Är det färgerna som får dig att fundera mest? De är lätt att höja/sänka/ändra färgmättnad och färger överhuvudtaget i Photoshop. T e x under Image-adjustments-selective color på eng. version. Det enklaste för att få rätt svar kanske är att fråga fotografen? Hon har ju förresten inte angett att bilden är manipulerad på något vis..

Tack för svar - du verkar proffsig!

Jag har ett tag kört med en lightvarint av bildbeh. program på sista tiden - MGI Photosuite - och det har räckt för vardagsarbete men det är nog dags att återvända till PS för mer avancerade funktioner som att sänka/höja färgmättnad "lokalt"

Fina Värmlandsbilder Känner du ngn i Kil?

CH

Det går att ändra färgmättnad och sånt i många program också. Jag tog PS som exempel för att jag arbetat mest i det själv. Mitt favoritprogram nu mer är dock inte PS utan PhotoRetouch Pro där sånt är ännu enklare. Har du inte PS och vill testa i annat program så är jag säker på att det går att fixa färgjusteringar i t e x Irfanview eller Gimp som båda går att ladda ner gratis.

PS. Jag hade en stor släkt i Kil men den har minskat med åren. DS.

har kanske missat nåns inlägg med svaret..
men jag tycker det ser ut som en helt vanlig överexponering. har plåtat mycket så själv. då ser det ut ungefär så där. blir lite olika beroende på filmsort eller om det är digitalkamera. men i princip så ser det alltid ut nånting såntdär.

Estethia skrev:
har kanske missat nåns inlägg med svaret..
men jag tycker det ser ut som en helt vanlig överexponering. har plåtat mycket så själv. då ser det ut ungefär så där. blir lite olika beroende på filmsort eller om det är digitalkamera. men i princip så ser det alltid ut nånting såntdär.

Kul med flera synpunkter...

Ditt steetpeole album är läckert - skall titta på de andra senare

CH

Jag hade lite samma fundering Christel, om det verkligen är en manipulation alltså. Även om den är bildredigerad (vilket jag tror) så skulle jag nog inte kalla det manipulation men det var ju ett annat ämne..

Fotografen har flera av bra porträtt även på hennes sida på usefilm och hon är en hejare på bildbehandling också. Där finns även epostadress om du vill kolla direkt med henne Christer. Kanske är absolut lättaste sättet för att få veta;) Å andra sidan funkar säkert både överexponering, ljus och bildbehandling för att få fram en sån bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar