alf109
Aktiv medlem
När det gäller kollage så handlar det verkligen inte bara om politisk satir. Det kan gälla precis vad som helst en konstnär hittar på med av andra tidigare tagna bilder eller delar av dessa. I just detta fall håller jag med men i många andra fall har kollagen betydligt högre verkshöjd än bilderna som ingår i dessa. De flesta bilder som tas idag är redan tagna av andra. Det jag främst kommer att tänka på är vissa nyhetsbilder där minst 10 fotografer tar i princip identiska bilder av stadsministern eller Anders Tegnell. Kan man på allvar bli upprörd över sånt. Bilder av popstjärnor och kändisar m.m. ja hur unika är egentligen ofta dessa??
Tänk i alla fall tanken - det kanske inte är våra bilder som är så jätteunika alla gånger utan det kanske faktiskt är någon annans bearbetningen av dem som är det. Jag skulle inte vilja leva i en värld heller där alla kollage som innehåller hela eller delar per automatik skulle vara förbjudna.
Det låg ju exempelvis några starkt bearbetade djurbilder uppe på FS för någon dag sedan och många var lyriska. Dessa var betydligt mer än ursprungsbilderna. Nu var de gjorda av fotografen men ....
Jag tycker väl snarare att detta sätter fingret på ett problem inom konstvärlden. Om du på något sätt lyckats skapa dig ett namn kan du genom att ta en bild och lägga till några filter i photoshop få in en hel del pengar utan att ha något unikt att säga med dina bilder eller ens "skapat dem själv" i egentlig mening. Visst, vill folk betala en massa för detta så får de göra det för mig, men lite konstigt är det tycker jag.
När det kommer till själva bildstölderna handlar det om lite andra saker tycker jag, som till exempel det du är ute efter; hur unik är bilden som används osv. Sedan tycker jag att det skulle vara på sin plats att ange vilket foto/vilken bild som använts som förlaga.