Om jag får presentera min något färgade syn på området.
Det finns två märken som står ut, Nikon och Canon. Personligen kör jag Nikon men det är för att när jag köpte min kamera så var inte canon så mycket att hänga i julgranen, nikon var helt enkelt bättre. Det stämmer dock inte längre, både nikon och canon gör jättebra kameror och båda får bra kritik men, viktigt viktigt, är bra på lite olika saker. Nikon brukar få väldigt mycket bra kritik för att alla knappar sitter bra, canon har jag tyvärr inte riktigt koll på exakt vad de står ut på men det jag vet är att de får väldigt bra kritik överlag.
Vilket du väljer är i slutändan ganska hugget som stucket, Nikon används av många, Canon används av många och alla gör vi det av en bra anledning.
Jag skulle nog föreslå följande approach. Bestäm dig för hur mycket pengar kameran får kosta, jag skulle föreslå inte ett öre mindre än 6000 för ett nytt hus, kitobjektiv och minneskort, helst ett par tusen mer.
Titta lite vilka kameror som finns i den prisklassen, vi pratar om Nikon D60 och D80 och Canon 450d eller möjligen 40d om du vill slå på stort.
Leta rätt på lite bra recensioner av dessa, det finns flera fototidningar som kanske finns tillgängliga på närmsta bibliotek.
Nu vet du vad som sägs om de olika kamerorna och du kanske har kastat ut en av dem ur ekvationen redan, ta nu och försök hitta en fotobutik där du kan klämma lite på kameran, minst lika viktigt som allt annat är att kameran känns bra att hålla i och att kontrollerna är lätta (det senare är nog svårt att avgöra för en nybörjare dock)
Sist men inte minst så finns det faktiskt en begagnatmarknad som är ganska bra för köparen, visst är det begagnade grejer men systemkameror slits inte nämnvärt i händerna på en ansvarsfull ägare så du kan hitta riktiga klipp om du är beredd att leta lite och ta lite äldre teknik. Du kan antagligen kapa uppåt hälften av priset mot en ny kamera även om du då får lite äldre teknik.
Det är min syn på saken, i oerhört förenklad version. Det som är viktigt att tänka på när man börjar är att utrustning till systemkameror fungerar antagligen avsevärt längre än kameran i sig så det märket man bestämmer sig för och börjar köpa utrustning till är det lämpligt att man håller sig till. Jag har exempelvis objektiv till min nikon med nypris på uppåt 14 000, skulle jag byta till canon kanske jag får ut 5-7 för dem så det kan bli en rejäl förlustaffär att byta märke, satsa därför på ett stabilt märke som du tycker verkar göra bra kameror och tillbehör till lämpliga priser redan från början så slipper du kallduschar.
Cheers