Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med val av första systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

malincarina

Ny medlem
Hej!

Jag behöver råd/hjälp med val av första
systemkameran. Har hittills bara tagit bilder
med vanlig digitalkamera, men är nu jättesugen på att införskaffa mig en systemkamera.

Jag är helt grön på det här området och vet inte
vad som rekomenderas som första?

Vilket pris bör jag sträcka mig till?

Jag har mest hört om Nikon och Canon som
ska vara toppen.

Är jättetacksam för svar :)

Jag skulle sla ett slag for Canon 450D med kitobjektivet. En bra kamera att vaxa i.

Men det finns mangder av tradar av liknande slag.

Som folk sagt finns det massvis med trådar ang. vilken systemkamera som lämparsig bäst som instegsmodell, HÄR finner du några av märkena och modellerna som bör vara aktuella, sök på deras respektive namn bland forumtrådarna och du kommer hitta massor med information.

I mina ögon står valet mellan Nikon, Canon och Pentax. Alla de tre har bra utbud på objektiv, både från egna märket och 3:e parts tillverkare.

Mitt Personliga val, om jag baserat på vad jag vet idag skulle valt en instegsmodell, skulle nog blivit en Pentax K200d med 18-55mm kit objektiv.

Jag köpte själv min första systemkamera för några månader sedan. Mitt val stod mellan Nikon D60 och Canon Eos 450D. Mitt val blev D60, lite beroende på att det skilde 2000:- i pris och att D60 hade fått väldigt bra kritik när det gällde höga ISO (fotografering vid dåligt ljus).
Fördelen med 450D är att det är en kamera som är lättare att växa i. Fördelen med D60 är att den är väldigt lättanvänd.

AndyK skrev:
...pris och att D60 hade fått väldigt bra kritik när det gällde höga ISO (fotografering vid dåligt ljus).
Ja det behövs ju eftersom du inte kan använda de ljusstarka Nikon-optikerna till den kameran.

Ursäkta Anders om min kritik låter hård, men man kan inte ge ett råd som presenterar halva sanningar till en total novis i ämnet.

Nä mitt råd:
Läs de 10 senaste ngt vettiga trådarna till nyköp och ställ sedan frågor utifrån det du har lärt dig.

Erik Schalin skrev:
Ja det behövs ju eftersom du inte kan använda de ljusstarka Nikon-optikerna till den kameran.

Varför skulle man inte kunna använda de ljusstarka optikerna till en D60?
Jag kan inte se några problem med det...

Nej, varför skulle det behövas?
Finns både zoomar, 18-50 2.8, både hos Tamron och Sigma med motor.
Fasta optiker börjar komma mer och mer hos tredjepartstillverkarna, och jag kan tänka mig att det inte dröjer länge förrän Nikon har det i sina. Kan tänka mig att alla Nikkor har motor inom ett par år.

Om du behöver ljusstark optik?
Det kan bara var & en avgöra själv.
I och för sig så kanske 2,8 är ljusstarkt för dig.

2,8 räknas inte till ljusstarkt, absolut inte om man tittar historiskt.

Sedan skriver du om framtiden. Ngt som du inte vet ngt om. Men även om du har rätt så tar det 5-10 år innan dessa optiker börjar komma begagnade till markanden. Under tiden får du köpa nytt som är dyrare.

Plåtar du barn som rör sig?
Det tror inte jag eftersom att du kan tänka dig att använda MF med dessa optiker. Fokusringarna är rätt sladdriga, i alla fall 85/1,8.

Om jag får presentera min något färgade syn på området.
Det finns två märken som står ut, Nikon och Canon. Personligen kör jag Nikon men det är för att när jag köpte min kamera så var inte canon så mycket att hänga i julgranen, nikon var helt enkelt bättre. Det stämmer dock inte längre, både nikon och canon gör jättebra kameror och båda får bra kritik men, viktigt viktigt, är bra på lite olika saker. Nikon brukar få väldigt mycket bra kritik för att alla knappar sitter bra, canon har jag tyvärr inte riktigt koll på exakt vad de står ut på men det jag vet är att de får väldigt bra kritik överlag.
Vilket du väljer är i slutändan ganska hugget som stucket, Nikon används av många, Canon används av många och alla gör vi det av en bra anledning.

Jag skulle nog föreslå följande approach. Bestäm dig för hur mycket pengar kameran får kosta, jag skulle föreslå inte ett öre mindre än 6000 för ett nytt hus, kitobjektiv och minneskort, helst ett par tusen mer.
Titta lite vilka kameror som finns i den prisklassen, vi pratar om Nikon D60 och D80 och Canon 450d eller möjligen 40d om du vill slå på stort.
Leta rätt på lite bra recensioner av dessa, det finns flera fototidningar som kanske finns tillgängliga på närmsta bibliotek.
Nu vet du vad som sägs om de olika kamerorna och du kanske har kastat ut en av dem ur ekvationen redan, ta nu och försök hitta en fotobutik där du kan klämma lite på kameran, minst lika viktigt som allt annat är att kameran känns bra att hålla i och att kontrollerna är lätta (det senare är nog svårt att avgöra för en nybörjare dock)
Sist men inte minst så finns det faktiskt en begagnatmarknad som är ganska bra för köparen, visst är det begagnade grejer men systemkameror slits inte nämnvärt i händerna på en ansvarsfull ägare så du kan hitta riktiga klipp om du är beredd att leta lite och ta lite äldre teknik. Du kan antagligen kapa uppåt hälften av priset mot en ny kamera även om du då får lite äldre teknik.

Det är min syn på saken, i oerhört förenklad version. Det som är viktigt att tänka på när man börjar är att utrustning till systemkameror fungerar antagligen avsevärt längre än kameran i sig så det märket man bestämmer sig för och börjar köpa utrustning till är det lämpligt att man håller sig till. Jag har exempelvis objektiv till min nikon med nypris på uppåt 14 000, skulle jag byta till canon kanske jag får ut 5-7 för dem så det kan bli en rejäl förlustaffär att byta märke, satsa därför på ett stabilt märke som du tycker verkar göra bra kameror och tillbehör till lämpliga priser redan från början så slipper du kallduschar.

Cheers

Erik Schalin skrev:
Om du behöver ljusstark optik?
Det kan bara var & en avgöra själv.
I och för sig så kanske 2,8 är ljusstarkt för dig.

2,8 räknas inte till ljusstarkt, absolut inte om man tittar historiskt.

Sedan skriver du om framtiden. Ngt som du inte vet ngt om. Men även om du har rätt så tar det 5-10 år innan dessa optiker börjar komma begagnade till markanden. Under tiden får du köpa nytt som är dyrare.

Plåtar du barn som rör sig?
Det tror inte jag eftersom att du kan tänka dig att använda MF med dessa optiker. Fokusringarna är rätt sladdriga, i alla fall 85/1,8.

Vad jag vet så räknas 2.8 som ljusstarkt när det gäller zoomar. Jag har iaf aldrig sett ngt ljusstarkare.

Jag personligen känner mig lite låst när jag använder fasta brännvidder, men alla är ju olika.
Och varför skulle jag köpa begagnat? Förstår inte att så många gillar att köpa begagnat, jag vill ha nya grejer som ingen har slitit på innan mig.

Den här diskusionen ang. D60/D40x/D40 inte har AF-motor kommer upp varje gång. Vi som har köpt ngn av dessa kameror vet om problemet och lever med det. Vi går inte och grämer oss varje dag. Vill man ha en speciell optik, så får man ju köpa den med AF-S eller så får man fokusera manuellt.

Jag vet inte vad du har för kamera, men det verkar inte som att du fotar digitalt iaf.

Och vad jag vet så har inte Canon ngt motor i sina hus utan i gluggarna. Allt för att anpassa motorn till optiken. Nikon verkar ha insett denna fördel nu och kommer med AF-S i alla nya objektiv. Och jag vill ha ny grejeer ju, inte begagnat.

[xstream] skrev:
...i oerhört förenklad version.
Ja

Eftersom att det inte finns någon dålig systemkameratillverkare på marknaden.

Canon, Fuji, Nikon, Olympus, Pentax, Samsung, Sony
Jag har säkert tyvärr glömt ngn.

Första frågan: Vad passar i mina händer?
Andra frågan: Vilken tillverkares utbud verkar bäst för mig?
Tredje frågan: Vill du ha skakningsreducering i huset eller i objektiven?

AndyK skrev:
Vad jag vet så räknas 2.8 som ljusstarkt när det gäller zoomar. Jag har iaf aldrig sett ngt ljusstarkare.

Jag personligen Förstår inte att så många gillar att köpa begagnat, jag vill ha nya grejer som ingen har slitit på innan mig.

Jag vet inte vad du har för kamera, men det verkar inte som att du fotar digitalt iaf.
Nä inte i zoomar.

Vi gillar det för att vi är ekonomiska. Och vi är speciellt glada åt de som vill köpa mycket nytt och byta ofta!

Varför verkar det inte så?

Dels har du inte satt ut vad du har för utrustning på din sida, det behöver man iofs inte. Men om man ger sig in i diskussion kan det ju vara bra för övriga att veta vad du har för referenser.

Sen heter dina kategorier dia och s/v. vad jag vet så kan man inte fota dia med en digitalkamera. S/V är lite lättare, men vad vet jag...

Erik Schalin skrev:
Ja

Eftersom att det inte finns någon dålig systemkameratillverkare på marknaden.

Canon, Fuji, Nikon, Olympus, Pentax, Samsung, Sony
Jag har säkert tyvärr glömt ngn.

Första frågan: Vad passar i mina händer?
Andra frågan: Vilken tillverkares utbud verkar bäst för mig?
Tredje frågan: Vill du ha skakningsreducering i huset eller i objektiven?

Kanske inte finns några dåliga men det finns definitivt mer eller mindre bra, jag kan inte med gott samvete rekommendera något annat än Canon eller Nikon.

Var det där frågor till mig eller frågor som Malin skulle ställa sig själv?

perstromgren skrev:
Intressant ståndpunkt. Vad grundar du denna på?

Per.

Mestdels okunskap men faktiskt några uns annat också. Olympus har exempelvis visat på en hel del bra saker det sista men tittar man på recensionerna så når de inte upp i samma klass som Canon och Nikon. Tittar man på Sony så får de bra rencesioner på kamerorna men många specialobjektiv från dem får rent mediokra. finns ju givetvis tredjepartsobjektiv men canon och nikon tillhör också några av de bästa objektiven i mellansegmentet.

".... Tittar man på Sony så får de bra rencesioner på kamerorna men många specialobjektiv från dem får rent mediokra...."

Jasså, vilket rundsnack!
Har du själv provat Sonys sk. specialobjektiv?
Säkert inte, bara läst i någon förstår-sig-på recension, där man favoriserar Canon och Nikon?

Trådstartaren frågar:
"Hjälp mig med val av första systemkameran?"
- knappast läge för ett köp av ett specailobjektiv, alltså!

För övrigt, det finns nästan tusentals frågor om vilken systemkamera skall jag välja, på forum Fotosidan, ändå kommer det in nya liknande frågor, om igen, om igen ...

Utan undantag, idag har utvecklingen inom konsument systemkameror, D-SLR, kommit så långt, att absolut ingen kan se skillnad på bilder tagna från någon konsument D-SLR, det är endast ergonomin på kamera/objektiv som bör styra valet av märke.
Det vet alla, som inte har bara har läst recensioner över kameror ...!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto