En ny tid inom fotografikonsten är i antågande, yrkesfotograferna spelar i en annan division med sina kameraskåp fyllda av objektiv sedan årtionde tillbaka, uppbundna av avtal och sponsorer och fortfarande bärandes på 1,5 kg kameror, även när dom skall ta ett tiotals bilder från något enklare reportage. ( alla yrkesfotografer besöker inte Nordpolen eller kryper omkring i någon ångande het regnskog. )
Smarttelefonerna har satt stop för den så förut vanliga kompaktkameran, miljoner ( många ) användare av dessa platta och 4-5 tum stora fotoverktyg står där och fotar allt som kommer i deras väg, bryr sig nada om man inte ser kontraster eller skuggor i kanter och hörn, dom kollar bilderna närmare när dom kommer hem, alla bilder blir dessutom tagna med brännvidden 24-28mm.
Personligen har jag bara använt mina skärmar för kompositionen av bilderna, vill se vad jag får med helt enkelt, vid datorn senare slängs dom dåliga bilderna, genom åren så har inte eller dom billigare och mest köpta kamerorna haft så där överhyvens bra sökare att skryta om, Canon´s berömda G-serie som varit populär bland yrkesfotograferna har väl fortfarande en sökare som är som ett sugrör att titta i genom. vad gör dom jo dom tittar på skärmen.
//Bengt.