Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första kamera behöver all hjälp jag kan få!

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektiv och sådant går nog att få tag i t.ex ebay, amazon tänkt ta med objektiv allt eftersom och är tyvärr nu jag behöver en kamera, därför jag försöker få så många tips och råd som möjligt om olika kameror för att hitta den som just passar mig.

Ja titta lite närmare på A5000, den är mycket liten och behändig.

//Bengt.

A5000 är lika bra som den jag länkade till. Tom lite bättre då den har vikbar skärm och wifi.
Vad gäller objektiv så har cyberphoto just nu 52st olika objektiv till A5000.

Så det blir alltså mycket kamera för pengarna med andra ord? För det är ju ett otroligt bra pris på kameran! Och objektiv har jag tänkt köpa allt eftersom jag lär mig kameran.

Vart kan jag hitta en sådan kamera på för sidor? Har redan kollat blocket och tradera men hittar inte så mycket där, vet inga fler sidor förutom den här där jag heller inte hittade något, Och jag bor i Dalarna och har ej körkort så kan ej hämta kameran om den inte skickas via posten, och posten litar jag inte så mycket på då de slarvat bort massa av saker som t.ex familj skickat till en och i fall det går sönder, och med Canon EOS 1100D hur blir bilderna med tanke på den låga megapixeln då min telefon kamera har högre mp.

Man får kanske vara beredd att vänta lite om man ska göra begagnatfynd. Megapixlar har inte så stor betydelse. De gör det möjligt för dig att skriva ut större bilder men så länge man håller sig under A2 format kan man klara sig med så lite som 10-12 megapixel. Proffsmodeller som Nikon D4 har inte mer än 16 megapixlar. Fast det är klart att har man många pixlar går det förstås att beskära bilderna och ändå ha tillräckligt många pixlar kvar för att göra en ganska stor bild.

Vad som ofta händer när man packar ihop många pixlar på liten yta, eller rent allmänt har en sensor med liten yta är att egenskaperna brusegenskaperna vid svagt ljus försämras. Ju mindre sensorn är desto mindre ljus kan den samla in. Så vill du ha riktigt bra lågljusegenskaper skulle du titta på någon fullformatkamera som Nikon D600/610 men då hamnar du LÅNGT över budget, medan det är ganska liten skillnad mellan D3300, D5300 och D7100. Vad som skiljer i det här segmentet är finesser bättre sökare och mera lättanvända reglage snarare än bättre bildkvalitet.

Detta är en av orsakerna till att systemkamerorna kommer att ge bättre bilder än din telefon trots dess höga pixeltal. En annan orsak är att systemkamerans större sensor leder till att t.ex. ett ansikte som fyller sökarbilden behöver avbildas i större avbildningskala på sensorn för att fylla ut bilden om sensorn är stor. Ju större avbildningsskalan är desto kortare blir skärpedjupet. Därigenom blir det enklare att få motivet att stå ut mot bakgrunden med systemkameran genom att låta bakgrunden bli oskarp.

Vad som är viktigare än megapixlar i de flesta fall är dynamiskt omfång, och färgåtergivning. Här ligger Nikon aningen bättre till än Canon som med lite smärre modifieringar har haft samma sensorkonstruktion i alla sina APS-C modeller. Fotosidan testade Nikon D3300 och Canon 1200D för inte så länge sedan http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-1200d-nikon-d3300.htm

A5000 är lika bra som den jag länkade till. Tom lite bättre då den har vikbar skärm och wifi.
Vad gäller objektiv så har cyberphoto just nu 52st olika objektiv till A5000.

Å andra sidan så har A5000 ingen riktig sökare, vilket gör den jobbigare att hålla stadigt eftersom man inte kan ta stöd mot huvudet och det kan vara problem att bara titta på skärmen på baksidan om solen ligger på bakifrån.

En ny tid inom fotografikonsten är i antågande, yrkesfotograferna spelar i en annan division med sina kameraskåp fyllda av objektiv sedan årtionde tillbaka, uppbundna av avtal och sponsorer och fortfarande bärandes på 1,5 kg kameror, även när dom skall ta ett tiotals bilder från något enklare reportage. ( alla yrkesfotografer besöker inte Nordpolen eller kryper omkring i någon ångande het regnskog. )

Smarttelefonerna har satt stop för den så förut vanliga kompaktkameran, miljoner ( många ) användare av dessa platta och 4-5 tum stora fotoverktyg står där och fotar allt som kommer i deras väg, bryr sig nada om man inte ser kontraster eller skuggor i kanter och hörn, dom kollar bilderna närmare när dom kommer hem, alla bilder blir dessutom tagna med brännvidden 24-28mm.

Personligen har jag bara använt mina skärmar för kompositionen av bilderna, vill se vad jag får med helt enkelt, vid datorn senare slängs dom dåliga bilderna, genom åren så har inte eller dom billigare och mest köpta kamerorna haft så där överhyvens bra sökare att skryta om, Canon´s berömda G-serie som varit populär bland yrkesfotograferna har väl fortfarande en sökare som är som ett sugrör att titta i genom. vad gör dom jo dom tittar på skärmen.

//Bengt.

Ja titta lite närmare på A5000, den är mycket liten och behändig.

//Bengt.

Sony A5000 är en fejkad systemkamera; spegellöskamera som gjorts att efterlikna en systemkamera. Denna har E-mount. Systemkamerorna i Sonyserien har A-mount.

https://www.youtube.com/watch?v=AlkqhSKK1Cg

Om du skaffar begagnad d3200 och 35/1.8 kan du säkert ta bilder i sämre ljusförhållanden utan bekymmer. Autofokus är förmodligen också mkt bättre än på A5000. Icke optiska sökare brukar vara sämre - och tyvärr verkar också sökaren hos A5000 vara väldigt liten.

A5000 har ingen sökare alls - bara en skärm, och den ser inte ut som en DSLR. Du tänker nog på A3000. Båda är dock definitivt systemkameror eftersom det går att byta objektiv på dem ;)

Hej!
Har tänkt mig att köpa min första systemkamera. Då jag ej kan något om kameror så försöker jag att få hjälp att hitta den bästa kameran som möjligt inom prisklassen 1000-4000 kr. Det enda kravet jag har är att bilderna ska kunna bli bra även i mörkt ljus eller i dåliga ljusförhållanden och att bilderna inte blir allt för suddiga och att den är enkelt att använda, Då jag endast haft vanlig kompakt kamera tidigare. Så vet någon en bra kamera inom den prisklassen så alla svar är bra så att jag äntligen slipper min värdelösa mobilkamera!! Tack i förhand! :)

Ska man vara brutalt ärlig så får man vad man betalar för, du får inte mycket till varken kamera eller objektiv i den prisklassen, dagtidsbilder funkar de klockrent till men ska du plåta i kassa ljusförhållanden lär du snart bli medveten om att det inte blir så ruskigt bra. Både Nikon och Canon har riktigt bra instegshus men du skulle nog behöva lägga någon tusenlapp till på inköpet. Sedan om du jagar bästa priset så får du nog svälja stoltheten och lita på posten.
Ett lite tips är att läsa på i olika forum hur bra en kamera klarar av brushantering och höga iso, vilka objektiv du behöver osv.

Ska man vara brutalt ärlig så får man vad man betalar för, du får inte mycket till varken kamera eller objektiv i den prisklassen, dagtidsbilder funkar de klockrent till men ska du plåta i kassa ljusförhållanden lär du snart bli medveten om att det inte blir så ruskigt bra. Både Nikon och Canon har riktigt bra instegshus men du skulle nog behöva lägga någon tusenlapp till på inköpet. Sedan om du jagar bästa priset så får du nog svälja stoltheten och lita på posten.
Ett lite tips är att läsa på i olika forum hur bra en kamera klarar av brushantering och höga iso, vilka objektiv du behöver osv.

Så en fråga vad kan man få tag i en begagnad kamera, har googlat men hittar inga bra sidor tyvärr.

Har faktist svårt att tro att det skulle skilja särskilt mycket i brus mellan t.ex. en D7100 och en D3200. Med en Nikon 35/1,8 eller Sigma 35/1,4 kommer man nog ganska långt med båda kamerorna.

Lazzeman69 vet inte vad han pratar om... Sonys A5000 ger mindre brus i dåligt ljus än tex Canons 7D. Den ger bättre bilder än alla kompaktkameror, nåt undantag i 10 000:- klassen finns...
Den klarar av att fokusera även om det är lite mörkt, klart bättre än tex Nikons 7000 med 18-105.

Det är en jättebra kamera, tro inget annat. Den klarar galant av att fokusera i lite dämpat ljus om du vill filma med den.
För det priset så är den svårslagen, dessutom får du en ny kamera med garanti om du köper den i butik.
Tittar man på begagnat på tex, Blocket, så kan man ju tro att kravet för att sätta in en säljannons på kamerasidan, är att man har ett IQ på 70 eller mindre... ;) Oftast är de dyrare än vad en ny kamera skulle kosta.

Den klarar av att fokusera även om det är lite mörkt, klart bättre än tex Nikons 7000 med 18-105.

Har du några länkar som styrker det? Jag har bara sett det omvända, som t.ex. på cameralabs:

"In poorer lighting conditions, however, the A5000 is less sure of itself. In the church that I use for high ISO testing it was significantly slower than the Nikon D3300".

Har aldrig hört talas om någon ren kontrastfokus-kamera som skulle vara så bra i mörker som du säger.

Kör på ett kit ala detta:
"Canon 450D med 18-55mm kit objektiv och ett EF 50/1,8 II. Batterigrepp,handlovsrem,nackrem och en lowepro väska medföljer oxå.
1500kr"

Duger bra även om inte brusegenskaperna håller samma mått som de nyaste.
Men kan man inte lära sig fota kalas med detta utomordentliga nybörjarkit för 1500,- så kommer man inte så mycket längre med ngt för trippla pengen enligt mig.

Good Luck
/N

Ps, vad gäller det aktuella kittet så är det inte mitt men ligger ute as we speak.

Och kan man lita på Ebay eller Amazon om man skickar efter kamera där?
Att köpa en kamera utomlands är inget jag skulle göra. Priset skiljer inte speciellt mycket o garantin gäller inte i EU om du handlar utanför EU.

I övrigt så skall man vara försiktig när man handlar på nätet av privatpersoner. Får du en magkänsla om att affären är mystisk, dra dig ur! Lita på din magkänsla. Prata med vänner om annonsen.
Ofta kan man testa säljaren o slänga ur sig att en kompis i den staden kommer för att göra upp affären mellan 4 ögon, är det en bedragare så kommer det ganska omgående ursäkter o en massa konstigheter.

Etablerade företag på nätet är det inga problem med.

Har du några länkar som styrker det? Jag har bara sett det omvända, som t.ex. på cameralabs:

"In poorer lighting conditions, however, the A5000 is less sure of itself. In the church that I use for high ISO testing it was significantly slower than the Nikon D3300".

Har aldrig hört talas om någon ren kontrastfokus-kamera som skulle vara så bra i mörker som du säger.

Märkte det efter att jag misslyckats med att sätta fokus med en Nikon D7000 en kväll på grabbens radiostyrda bil, fast den stod stilla. Provade de olika fokusinställningar som fanns. Testade med min Nex-5 och den klarade av det. Dock går det långsamt, men den sätter faktiskt fokus ganska bra i dåligt ljus. Motivet bör var stilla dock :)

Märkte det efter att jag misslyckats med att sätta fokus med en Nikon D7000 en kväll på grabbens radiostyrda bil, fast den stod stilla. Provade de olika fokusinställningar som fanns. Testade med min Nex-5 och den klarade av det. Dock går det långsamt, men den sätter faktiskt fokus ganska bra i dåligt ljus. Motivet bör var stilla dock :)

Det här illustrerar skillnaden mellan fasdetekterande och kontrastdetekterande autofokus.
Nex-5 har kontrastdetekterade AF det är långsamt men exakt vilket fungerar bra för stillastående motiv. D7000 och andra DSLR kameror använder snabb fasdetekterande AF när man tittar genom sökaren som vanligt och kontrastdetekterande AF liksom Nex-5:an man slår på live view. Provade
du att fokusera i live view med din D7000?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto