Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik_E skrev:
När det gäller processorvalet, ahtlon är billiga i förhållande till prestanda, men har å andra sidan större värmeutveckling = högre ljudnivå. P4 är dyra, men går lättare att göra tysta.
Detta är en myt.Båda processorerna utvecklar ungefär lika mycket värme. Intels snabbaste utvecklar runt 100W värme...

När det gäller operativsystem är windows 2000 trevligt. Ogillar XP skarpt.
Jo, det är väl en smaksak :)

Sen är de tystaste diskarna nog Seagates Barracuda 7200rpm. Iaf i de fall som jag använt diskarna.
 
Jaha, det är trots allt en myt? Då finns det inga uppenbara fördelar med P4 alltså... jag valde athlon i senaste burken pga väldigt trevligt pris för en 2600+.

Jo, menar det att seagate diskarna är trevliga, speciellt de med 8mb cache. Har själv två sådana 7200rpm 120 gb.

Win 2000 med sp4 är det felfriaste du kan kasta in i windowsväg. XP = problem, ska man ha xp skall man ha server eller åtminstone professional. Home edition är värdelöst.
 
Erik_E skrev:
Win 2000 med sp4 är det felfriaste du kan kasta in i windowsväg. XP = problem
Vilka problem menar du att man får med XP som du inte har i Win2K?

Erik_E skrev:
ska man ha xp skall man ha server eller åtminstone professional. Home edition är värdelöst.
Det finns ingen servervariant av XP. Gällande servervarianter är Win2000 och Win2003. XP är endast för klientmaskiner.

Erik_E skrev:
När det gäller operativsystem är windows 2000 trevligt. Ogillar XP skarpt.
Varför då? Du kan ju göra allt i Xp som du kan i Win2000. Om det bara är gränssnittet du ogillar kan du ju ställa om det i "Win2000-mode".
 
Det jag skulle rekomendera dig är att montera alla klienter i ett data rack från Rittal då slipper du stöldrisk och kaffe i klienterna. Fast rackmonterade klienter är rätt så dyrt i inköp men chassit lever vidare efter alla uppgraderingar. Och en rätt fin syn då rackskåp är rätt inponerande och bra för klienterna för kylning etc. Och kanske en Informations Terminal för stöldrisken annars är det en Mitsubichi Shortneck 22" Cft eller View Sonic 19" Tft jag skulle satsat på.På klientsidan skulle jag sattsa på minst 2 Ghz och minst 512 Mb minne, Är det även ett spelcafé så är det helt annan prestanda vi talar om.
Grafikkort är fråganom vad du skall nyttja klienterna till spel mins 128mb Radeon eller liknande internet räcker det med 64mb radeon eller det som sitter internt på Interls nya moderkort. Vad får varje station kosta och ink bort?
 
müsli skrev:
Vilka problem menar du att man får med XP som du inte har i Win2K?

Det finns ingen servervariant av XP. Gällande servervarianter är Win2000 och Win2003. XP är endast för klientmaskiner.

Varför då? Du kan ju göra allt i Xp som du kan i Win2000. Om det bara är gränssnittet du ogillar kan du ju ställa om det i "Win2000-mode".

Windows Xp rekomenderar jag.
Och Microsofts 2003 Server finns men kallarna för Xp klienter konstar rätt mycket.
Så om du väljer en serverlösning så rekomenderar jag en Windows 2000 Server Sp4.
 
andewid skrev:
Detta är en myt.Båda processorerna utvecklar ungefär lika mycket värme. Intels snabbaste utvecklar runt 100W värme...

Jo, det är väl en smaksak :)

Sen är de tystaste diskarna nog Seagates Barracuda 7200rpm. Iaf i de fall som jag använt diskarna.

Intels P4 har värmeskydd om fläkten går sönder vilket AMD saknar.

Montera klineterna i rack, tysta, säkra, bra kylning osv.
 
Jo, det är nått P4 är bra på. Det är synd att samma skydd inte finns in Athlon XP. Dock har Athlon 64 skydd, lixom Athlon FX.

Moderkorten kan dock använda den temperatursensor som finns i Athlon XP för att skydda processorn. Dock är det en betydligt sämre lösning än för de nyare processorerna (och P4).

Som server skulle Linux/BSD fungera utmärkt. Billigt och stabilt med bra prestanda.
 
andewid skrev:
Jo, det är nått P4 är bra på. Det är synd att samma skydd inte finns in Athlon XP. Dock har Athlon 64 skydd, lixom Athlon FX.

Moderkorten kan dock använda den temperatursensor som finns i Athlon XP för att skydda processorn. Dock är det en betydligt sämre lösning än för de nyare processorerna (och P4).

Som server skulle Linux/BSD fungera utmärkt. Billigt och stabilt med bra prestanda.


Det är något jag är med på.
Linux är ett bra operativ och billigt i inköp men tco kostnaden för en Mac användare.... Njea....
 
Re: När skall folket lära sig

Björn Jansson skrev:
Detta är design mina damer och herrar, och våga inte påstå något annat :)

men trots det sköna yttret är det insidan som räknas, det är därför jag kör Mac!

Håller med samtidigt snaglande på sitt plastiga hölje doch gömd i en gardrob.
 
müsli skrev:
Vilka problem menar du att man får med XP som du inte har i Win2K?

Det finns ingen servervariant av XP. Gällande servervarianter är Win2000 och Win2003. XP är endast för klientmaskiner.

Varför då? Du kan ju göra allt i Xp som du kan i Win2000. Om det bara är gränssnittet du ogillar kan du ju ställa om det i "Win2000-mode".

XP är överhuvudtaget ett labilt system. Det tar 10 ggr större grundplats på disken, beroende på allt skit microsoft kastat in. Det är MYCKET slöare och tar mer datorkraft. Det totalkraschar oftare än 2000 som jag aldrig fått totalkrasch i. Men egentligen är det inte konstigt att Windows 2000 är stabilare, tar mindre plats och överhuvudtaget är bättre optimerat än XP, det är trots allt i första hand gjort för mer proffesionellt bruk på arbetsplatser, med ett helt system inklusive 2000 server, till skillnad från XP som är efterträdaren till millennium och 98, även om det till viss del bygger på samma teknik som i 2000. Dock är 2000 den renodlade efterträdaren till NT systemet. XP är säkert bra för de flesta hemanvändarna, men för mig som vill ha lite mer kontroll över systemet, och vill ha ett snabbt, stabilt system är det Windows 2000 med service pack 4 som gäller.
 
Erik_E skrev:
XP är överhuvudtaget ett labilt system. Det tar 10 ggr större grundplats på disken, beroende på allt skit microsoft kastat in. Det är MYCKET slöare och tar mer datorkraft. Det totalkraschar oftare än 2000 som jag aldrig fått totalkrasch i. Men egentligen är det inte konstigt att Windows 2000 är stabilare, tar mindre plats och överhuvudtaget är bättre optimerat än XP, det är trots allt i första hand gjort för mer proffesionellt bruk på arbetsplatser, med ett helt system inklusive 2000 server, till skillnad från XP som är efterträdaren till millennium och 98, även om det till viss del bygger på samma teknik som i 2000. Dock är 2000 den renodlade efterträdaren till NT systemet. XP är säkert bra för de flesta hemanvändarna, men för mig som vill ha lite mer kontroll över systemet, och vill ha ett snabbt, stabilt system är det Windows 2000 med service pack 4 som gäller.
Vet egentligen inte om jag ska besvara ditt inlägg. Windows XP Professional OCH Home Edition är efterföljare till Windows 2000 INTE Windows ME.

Sen tar Windows XP inte 10ggr större "grundplats" på hårddisken. Vad beträffar stabilitet beror det mycket på hårdvara och drivrutiner. Men i all den erfarenhet jag har är Windows XP betydligt stabilare. Men visst Windows 2000 är inte dåligt.

Allt "lull-lull" som folk verkar riktat in sig på är bara en tjänst som går att stänga av på ett enkelt sätt.
 
Vilket som är stabilast beror lite på vad man kör för hårdvara och drivare, för vissa saker är w2k stabilast, för andra XP. Det är lite som en smakfråga, Volvo eller Saab, Porsche eller Ferrari. Osv.
 
Klart att Mac är snyggare, smartare, kraschar sällan och väldigt mycket dyrare. Mac G4 Cube är inte du designmässigt. Tyvärr har den bara 500 MHz-processor.
 

Bilagor

  • indexphoto01.jpg
    indexphoto01.jpg
    13.9 KB · Visningar: 128
Datorrecept

Nu är det klart. Det blir en kommunalbeige datorlåda med Pentium-processor.

Ingredienser:

Asus P4P800 Deluxe i865PE AGP8x 5PCI 4xDDR400 Gb-LAN RAID SATA USB2.0 Firewire
Seagate Barracuda 7200.7 120GB UATA/100
Matrox Millenium P750 64MB DDR
LG GSA-4081B DVD-R/RW/RAM/+R/RW/CD-R/RW
2st Samsung 512MB DDR PC3200 CAS3.0 400MHz
Microsoft Windows XP Professional Sv OEM
 

Bilagor

  • h500a_b.jpg
    h500a_b.jpg
    12.4 KB · Visningar: 126
Låter som bra val av komponenter.
Vet inte om Matrox-kortet har fläkt, men om du störs av CPU-fläkt och grafikkorts-fläkt så finns ersättare som kan ta ner ljudnivån rejält. Zalman har t ex sk "Heat pipe" kylflänsar för grafikkort som eliminerar fläkten helt och hållet. Det var ren njutning att starta min maskin efter att jag ersatt fläkten på grafikkortet med en sådan fläns. Bytte även fläktpaketet för processorn. Disken är redan tyst (Seagate Barracuda). De där vätskelagren som används i nya hårddiskar gör verkligen att vinandet från diskarna försvinner.
 
Erik_E skrev:
XP är överhuvudtaget ett labilt system. Det tar 10 ggr större grundplats på disken, beroende på allt skit microsoft kastat in. Det är MYCKET slöare och tar mer datorkraft. Det totalkraschar oftare än 2000 som jag aldrig fått totalkrasch i. Men egentligen är det inte konstigt att Windows 2000 är stabilare, tar mindre plats och överhuvudtaget är bättre optimerat än XP, det är trots allt i första hand gjort för mer proffesionellt bruk på arbetsplatser, med ett helt system inklusive 2000 server, till skillnad från XP som är efterträdaren till millennium och 98, även om det till viss del bygger på samma teknik som i 2000. Dock är 2000 den renodlade efterträdaren till NT systemet. XP är säkert bra för de flesta hemanvändarna, men för mig som vill ha lite mer kontroll över systemet, och vill ha ett snabbt, stabilt system är det Windows 2000 med service pack 4 som gäller.
Hmmm, Windows 2000 är NT v5.0, Windows XP är NT v5.1.
Windows XP inkluderar mer funktionalitet, men vad har det för betydelse för diskutrymmet om man inte har en mycket gammal och liten disk i systemet? Om det tar 1 eller 2 GB är ointressant.

Labilt?! XP är minst lika stabilt, det är ju i stort sett samma mjukvarukomponenter som Win2K...

Slöare?! Stämmer inte. Det är ju samma kärna, samma miljö, etc...

XP mindre professionellt?! Inte alls, den IT-chef som idag installerar win2000 på företagets klientmaskiner begår i princip tjänstefel.

Mindre kontroll med XP?! Stämmer inte. Vad menar du att du kan göra i Win2000 som du inte kan göra lika enkelt i WinXp?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.