andewid skrev:
Du säger bildbehandling, men Photoshop är ju precis lika?
jag var lite otydlig.
själva photoshop är lika, ja, men... (jag påpekar dock att jag inte är värsta datorhajen så jag kanske gör nåt fel, men det betyder bara att det måste vara enklare att inte vara nån datahaj när man sitter framför en mac)... jag får lite problem med att få resten av allt på datorn att se okej ut efter en skärmkalibrering på pc, inte bara photoshop.
det är helt enkelt meckigare att få allt att funka som det ska på pc'n.
(eller så borde jag gå en kurs i allmän datahantering i windowsmiljö. vicket jag iofs redan gjort)
hade jag inte sysslat med bildhantering så hade jag nog aldrig skärmkalibrerat.
Björn Jansson skrev:
Hej, jag undrar om du testat Intuos 2 A5?
Syrran köpte en graphire 3 för inte så länge sedan, den gav ett väldigt svagt intryck jämfört med Intuos 2 som jag hade på jobbet. Kändes som tio steg sämre. Har själv en Graphire A6, den första modellen. Tyckte denna var bättre än 3:an. Har tyvärr tappat bort pennan. Men hur som helst skulle vara intressant att höra vad du tyckte om Intuos 2 ifall du testat den. Tycker A6 är lite för litet när man är van vid A5, sedan behöver man inte zooma in heller.
jag har inte testat just intous 2 A5, men en hel del andra wacomvarianter och storlekar.
min personliga slutsats är att för mig har snabbfunktioner ingen betydelse, jag använder dom aldrig ändå då jag "samlar" på tangent-snabbkommandon och tycker dom funkar snabbare då jag gör dom med den andra handen samtidigt som jag retuscherar/målar.
jag tycker flera trycknivåer knappt märks, så därför finner jag dom inte värda så mycket mera pengar.
storleken finner jag bara jobbig ju större den blir (när det gäller ritbrädor alltså. hehe). personligen tycker jag det inte behövs större än A6, det blir inte bättre bara för att man har en större bräda. och zoomar in i dokumentet gör man ändå för att se bättre (även om man skulle ha en 21" skärm eller större), inte bara för att kunna göra större rörelser.
så för mig blir en större bräda bara till besvär, eftersom jag inte gillar allt för stora rörelser när jag sitter vid en dator och ritar. jag fick "wacombräda i allt för stor storlek-arm" när jag körde min A4 oversize (A4 storlek både på höjden och bredden), och fick köpa en ny och mindre bräda. plus en tid hos min tränare. ;o)
så faktum är att jag som var van vid A4 oversize hoppade och skuttade av glädje när jag äntligen hade en betydligt smidigare A6. för mig är den helt perfekt i storlek!
det som jag tycker är sämst med graphire 2 och 3 är dom uppdaterade drivrutinerna. faktum är att den gamla från 02 funkade mycket bättre. och typiskt är att jag inte hittar min skiva med den gamla rutinen nånstans.
mipert skrev:
Utveckla gärna.
Jag har aldrig hört om några problem med Spyder i Win, vare sig 2000 eller XP.
Jag kalibrerade kanske 60 system förra året, XP och 2000 utan problem, förutom två skärmar som var kass.
Eftersom jag är lite sådär småintresserad av färg i dator skulle det vara kul att veta vad som inte fungerar.
ja, som jag sa så gör jag bergis nåt fel, så lite experthjälp skulle verkligen sitta bra.
D
jag tycker att när kalibreringen ser bra ut i photoshop så ser det knas ut i övrigt. bilder i photoshop ser bra ut men i förhandsvisaren blir det inte samma resultat... eller..? det ser iaf inte riktigt rätt ut. men det kanske ska vara så?
på macen ser färgerna på samma bild likadana ut oavsett vicket program jag tittar på den med.
bäst jag kablar ut ett litet "hjälp"?