Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Stort tack för ett bra, långt och utförligt svar.
Detta är just anledningen till att jag aldrig fått tummen ur för på PC-sidan finns det så enormt många olika kombinationer och det blir snabbt ganska rörigt.
Det jag innan hade kommit fram till var 16 gb ram :) Sen står jag och stampar, haha...

Men ska titta igenom allt du har skrivit noggrannt.

Det har för och nackdelar.

En version som just nu fångade min blick ärAsus ROG Flow x13, det är en vikbar (surfplatteläge) "gaminglaptop" men har ett ganska nertonat utseende och har inte riktigt rymdskeppsdesignen man ser ibland. Den är på rea på 17 000 just nu med 32gb RAM och en 8-kärnig ryzen 9 5900HS CPU. Den CPUn presterar runt 60-65% bättre än Apple M1 i renderingsbenchmarks som Cinebench. Vissa andra workloads vinner fortfarande M1i dock men för media är detta ett monster. Och då har vi inte ens nämnt att det sitter ett dedikerat RTX 3050 Ti i den.
Batteritid är ett frågetecken och jag hade gärnat kollat på skärmen IRL, det är en IPS-panel med pantone-validering men bara 100% sRGB.

Hade jag inte plockat upp en EOS R6 igår hade jag nog kikat in den själv...
 
Det där är säkert en jättebra dator. Frågan är väl bara hur batteritiden, fläktljud och skärmen är. Syntetiska benchmarks kanske inte helt speglar verkligheten. I Geekbench 5 blir Asus ROG Flow x13 omsprungen av Macbook Pro med M1-pro 10 cores. Jag har utvecklat i över 30 år på pc ända sedan den första ur PC'n kom med en 8086 processor utan hårddisk och 640Kb ram och för min del spelar det ingen roll om det är Apple eller någon annan tillverkare så länge maskinerna uppfyller mina behov. :)

Asus: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12775887
Macbook Pro: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12791809

Siffrorna för M1 stämmer med min maskin när jag kört benchmark själv.

Någon nämnde att diskprestanda var medelmåttiga men den artikeln refererade till den första Macbook Air med den första M1 processorn.

Disken i min maskin presterar i paritet med de snabbaste SSD diskarna som finns på marknaden idag. Sedan tycker jag att det blir mera en diskussion över maxprestanda i stället för att fundera på om prestanda räcker till för det man ska göra. Några sekunder hit eller dit spelar kanske inte så stor roll i praktiken.

Mina diskprestanda.

Skärmavbild 2022-02-14 kl. 16.49.46.jpg
 
Personligen så har jag byggt alla mina datorer sedan jag var 17 år.

Det är inte komplicerat, som att bygga pussel och man får fritt välja vad man vill ha i datorn.

Hittills av vad jag testat med olika laptops så kan de inte mäta sig med den stationära datorn.
 
Det där är säkert en jättebra dator. Frågan är väl bara hur batteritiden, fläktljud och skärmen är. Syntetiska benchmarks kanske inte helt speglar verkligheten. I Geekbench 5 blir Asus ROG Flow x13 omsprungen av Macbook Pro med M1-pro 10 cores. Jag har utvecklat i över 30 år på pc ända sedan den första ur PC'n kom med en 8086 processor utan hårddisk och 640Kb ram och för min del spelar det ingen roll om det är Apple eller någon annan tillverkare så länge maskinerna uppfyller mina behov. :)

Asus: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12775887
Macbook Pro: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/12791809

Siffrorna för M1 stämmer med min maskin när jag kört benchmark själv.

Någon nämnde att diskprestanda var medelmåttiga men den artikeln refererade till den första Macbook Air med den första M1 processorn.

Disken i min maskin presterar i paritet med de snabbaste SSD diskarna som finns på marknaden idag. Sedan tycker jag att det blir mera en diskussion över maxprestanda i stället för att fundera på om prestanda räcker till för det man ska göra. Några sekunder hit eller dit spelar kanske inte så stor roll i praktiken.

Mina diskprestanda.

Visa bilaga 163790

Det var just därför jag nämnde batteritid och även skärm. Det är inte alls säkert att den datorn är rätt för OP, men det är en dator med mycket kräm till ett väldigt vettigt pris just nu, Finns en uppsjö av datorer, men den här tråden har (lite stereotypiskt) mest rekommenderat mac, och sedan varit fram och tillbaka mellan Mac VS Windows trots att det i första inlägget stog att windows var plattformen som önskades.

En del av mitt jobb är välja rätt hårdvara till rätt applikation, så jag vet mycket väl om att syntetiska workloads inte alltid visar hur det ser ut i verkligheten. Just därför jag valde Cinebench som faktiskt renderar (vilket vi gör i foto och videoredigering) istället för många av de andra som är mer relevanta för många andra workloads (Geekbench kör krypto, Integers och Floating points) och ska man verkligen hitta vilken dator som är hundra procent optimal är det ett rejält test, något som kanske inte är relevant i att köpa en privat laptop för att redigera lite bild och film.
 
Hej,
Jag är sugen på att köpa en ny bärbar dator, primärt för redigering av bilder.
Filmar lite med min drönare så kanske även kommer vilja sätta ihop enklare drönarfilmer, men just nu ligger fokus på bildredigering.

Kör Lightroom.
Då jag alltid använt PC det det det jag föredrar.

Har en Sony A7r iii idag, så raw-filerna blir ganska stora.
Tror ej jag vill ha något större än 14 tum.

Tänker mig kanske något i prisintervallet 15-20 000 kr.

Någon som har ett bra förslag?


Min åsikt är att bärbara datorer är till för när man reser och behöver granska/föra över bilder. Allt annat arbete sköter man bäst med en stationär dator hemmavid dit man kopplat en bättre skärm. Bärbara datorer har bara den fördelen att dom är just bärbara. I övrigt så medför dom bara nackdelar när det kommer till prestanda och möjlighet till uppgraderingar/reparationer.

Jag har en äldre men fullt användbar laptop till mina resor och sen har jag lagt krutet på den stationära maskinen. Den stationära maskinen har jag byggt själv och när utvecklingen tagit några steg framåt uppgraderar jag. Komponenterna väljer jag efter vad som ger mest pang för pengarna för stunden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.