Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Då var det beställt

Nu har vi varit inne på Mycom och beställt alla grejer. Förhoppningsvis är allt hemma om 2 dagar.

Jag har varit inne på ett antal web-sidor, besökt ett antal butiker och dammsugit många forumsidor. Nu kan jag allt om PC-datorer.

Slutsats. Det hade varit mycket enklare att köpa en Macintosh. Hade jag tagit betalt för den tid jag har lagt ner på att köpa en PC hade Macen blivit billigare. Tyvärr måste vi hålla oss under 20000 kr för allt. Just nu har jag handlat för ca 18000 kr och då har jag inte beställt någon ritplatta ännu.

På torsdag kommer förhoppningsvis min nya Epson 4870 också.

Vill ni veta hur resultatet blev så står prylarna i vår affär i Kallhäll.
 
T.ex. är en dålig grej med WinXP att du kan inte byta hårdvara hur som helst (XP börjar bråka), för det andra MÅSTE du registrera det. Bök och krångel säger jag.

XP kanske är ungefär samma system som Windows 2000, men det är definitivt inte bättre. I ett fullt uppgraderat 2000 system är så gott som alla buggar åtgärdade. Vissa tester visar att XP är snabbare, andra att 2000 är snabbare, av detta kan man dra slutsatsen att i slutändan är systemen lika snabba. Dock är mycket mer lull-lull inbakat i XP, lull lull man inte behöver.

Nyare är inte alltid bättre.

f.ö. tror jag det absolut bästa är Linux, då det är open source och ständigt förbättras. Ska nog lära mig det någon gång. Exempel på linux fördelar att trots att morderkortet inte har stöd för fler hårddiskar än 4, kan man i linux lätt ha 8 st. Fantastiskt bra.
 
Skall du ha en enligt mig vettig ritplatta bör du satsa på en Wacom Intuos 2 A5, den är inte billig men underbar. De billigaste plattorna saknar känsla tycker jag, värt att lägga till om möjlighet finns.

http://www.macoteket.se/items.cgi?t...=normal&stamp=1078256735&extended_info=380541

Förresten då man köper en PC och inte har en garderob till hands bör väl en sådan räknas in i kostanderna för köpet, vad går en fräsh garderob på idag?
 
Erik_E skrev:
T.ex. är en dålig grej med WinXP att du kan inte byta hårdvara hur som helst (XP börjar bråka), för det andra MÅSTE du registrera det. Bök och krångel säger jag.

...

f.ö. tror jag det absolut bästa är Linux, då det är open source och ständigt förbättras. Ska nog lära mig det någon gång. Exempel på linux fördelar att trots att morderkortet inte har stöd för fler hårddiskar än 4, kan man i linux lätt ha 8 st. Fantastiskt bra.
Mjae.. Snarare tvärtom. Windows XP har tex stöd för VESA grafik och standarddrivrutiner för chipset osv vilket gör XP mer än väl mycket stabilare för byta hårdvara än tex Windows 2000 som INTE kan falla tillbaka till standard-drivrutiner om man byter tex moderkort eller IDE-kontroller.


Linux är bra. Men inte för fotobehandling. Det är för mycket som saknas tyvärr. Tex finns inte stöd för ICC-profiler (det finns experimentella patchar för tex Gimp, men det är långt ifrån komplett).
 
PerFogelberg skrev:
Är den bra? Duger den åt dig?

den duger alldeles ypperligt åt mig.
den saknar inte alls känsla och jag tycker skillnaden i trycknivåer och dyl. är så små att man inte tänker på dom. funktionerna som finns i de dyrare brädorna tycker jag personligen bara är överflödiga. jag använde aldrig dom som fanns i min gamla ultrapad.
och så tycker jag att A6 är en perfekt storlek dessutom.
jag har haft en A4 men den tyckte jag bara var klumpig och åbäkig och tog alldeles för mycket plats på mitt skrivbord.
en A6 är mycket smidig, platssparande och funkar alldeles utmärkt så länge man tänker på att förstora det dokument man bildbehandlar/ritar i, så inte handrörelserna blir för små.

så jag rekommenderar fortfarande Graphire, särskilt om man behöver nåt lite billigare. det finns en Graphire3 oxå.
 
Christel: Duger den åt dig måste den vara bra. Det är ju bra om man inte behöver köpa onödigt dyra saker. Hur ställer du in skärmen? Har du något kalibreringsverktyg?
 
jag har använt spyder.
men där får man verkligen erfara skillnaderna mellan pc och mac. medans det blir skitbra i mac på en gång, oavsett om man kör ps eller bara har skrivbordet uppe, så är det en hel del meck på pc att få allt att fungera. (eller så är det bara jag som är knas i huvudet när det gäller pc)
fast nu har jag hört nåt om nåt eye-one som folk påstår är mycket bättre. men mer än så vet jag inte ännu.
 
Christel: Använder du både Mac och PC? Jag har just börjat mina första staplande steg i PC-världen. Hade det inte varit för finansieringsfrågan hade jag gärna stannat kvar i den trygga Mac-sfären. Vad är det som är krångligare i en PC? ...eller bättre?
 
Calle S skrev:
Vi som betalar har inga problem med det:)
Visserligen kan det anses integritetskränkande att Microsoft registrerar dina komponenter och ditt namn... Den olagliga kopia som finns på nätet behöver dock inte registeras så det är bara de som betalar som registeras i vilket fall...

Vidare kan man ju nämna att Microsoft via tex Mediaspelaren registerar vilka filmer och vilka musikskivor du lyssnar på. Dessutom alla sökningar du gör i utforskaren skickas till Microsoft.

Real Player är lika illa den. Lixom så många andra program du laddar ner.
 
PerFogelberg skrev:
Christel: Använder du både Mac och PC? Jag har just börjat mina första staplande steg i PC-världen. Hade det inte varit för finansieringsfrågan hade jag gärna stannat kvar i den trygga Mac-sfären. Vad är det som är krångligare i en PC? ...eller bättre?
ja, jag använder både och, men på senaste tiden mest pc eftersom jag gärna fastnar framför en och samma dator.
jag är långt ifrån nån dataexpert, men jag tycker det är mycket som funkar smidigare i en mac. särskilt vad gällande bildbehandling och liknande.
när jag skärmkalibrerar pc'n så är det så mycket annat som gärna knasar. så är det inte på macen. men fråga mig inte varför, för det har jag ingen aning om.
dock tycker jag pc är bra för det finns så mycket smått och gott-program och plugin's till pc som inte funkar för mac. (fast det brukar förstås finnas alternativ för mac ändå)
för mig som inte är nån dataguru, så finns det oändligt många fler jag kan be om hjälp när det väl knasar sig med pc'n. ;o)
nu bör jag påpeka oxå att jag inte är så bekant med OSX på macen ännu. det är mycket nytt för mig där.
på pc'n kör jag XP professional
 
andewid skrev:
Visserligen kan det anses integritetskränkande att Microsoft registrerar dina komponenter och ditt namn...
Äh! Jag bryr mig inte...Finns värre orättvisor i världen. Men visst, tycker man att det är integritetskränkande så....

Den olagliga kopia som finns på nätet behöver dock inte registeras så det är bara de som betalar som registeras i vilket fall...
Ja, de olagliga kopiorna funkar de oxå faktiskt, även update.


Vidare kan man ju nämna att Microsoft via tex Mediaspelaren registerar vilka filmer och vilka musikskivor du lyssnar på. Dessutom alla sökningar du gör i utforskaren skickas till Microsoft.
Använder aldrig Mediaspelaren, men det är ju tråkigt för dom som sitter o kollar Dominanta Tyskan, Pippi Pippar, eller vad det nu kan vara:) Jag orkar faktiskt inte bry mig.
Och vilka sökningar i utforskaren?

Real Player är lika illa den. Lixom så många andra program du laddar ner.
Använder inte Real Player heller, och laddar aldrig ned program.
 
Calle och Anders: Måste bara påpeka att det diskuterar är väldigt "off topic". Kanske kan ni starta en ny tråd istället. Annars kommer folk att tappa intresset för kärnfrågan. Dvs vad är en bra PC för bildbehandling.
 
PerFogelberg skrev:
Calle och Anders: Måste bara påpeka att det diskuterar är väldigt "off topic". Kanske kan ni starta en ny tråd istället. Annars kommer folk att tappa intresset för kärnfrågan. Dvs vad är en bra PC för bildbehandling.
Sant. Sorry.
Då kommer min slutsats om PC funkar till bildbehandling:
PC, då menar jag Windows typ XP eller Mac, alltså OSX, är båda bra/dåliga, har för-och nackdelar. Jag tycker det är skitsamma. Är man osäker, försök att prova båda.
Jag kör både Mac och Windows, har gjort det sedan -95. Påstår inte att jag är en stjärna på något system, men ärligt, det är strunt samma.
 
Estethia skrev:
den duger alldeles ypperligt åt mig.
den saknar inte alls känsla och jag tycker skillnaden i trycknivåer och dyl. är så små att man inte tänker på dom. funktionerna som finns i de dyrare brädorna tycker jag personligen bara är överflödiga. jag använde aldrig dom som fanns i min gamla ultrapad.
och så tycker jag att A6 är en perfekt storlek dessutom.
jag har haft en A4 men den tyckte jag bara var klumpig och åbäkig och tog alldeles för mycket plats på mitt skrivbord.
en A6 är mycket smidig, platssparande och funkar alldeles utmärkt så länge man tänker på att förstora det dokument man bildbehandlar/ritar i, så inte handrörelserna blir för små.

så jag rekommenderar fortfarande Graphire, särskilt om man behöver nåt lite billigare. det finns en Graphire3 oxå.

Hej, jag undrar om du testat Intuos 2 A5?
Syrran köpte en graphire 3 för inte så länge sedan, den gav ett väldigt svagt intryck jämfört med Intuos 2 som jag hade på jobbet. Kändes som tio steg sämre. Har själv en Graphire A6, den första modellen. Tyckte denna var bättre än 3:an. Har tyvärr tappat bort pennan. Men hur som helst skulle vara intressant att höra vad du tyckte om Intuos 2 ifall du testat den. Tycker A6 är lite för litet när man är van vid A5, sedan behöver man inte zooma in heller.
 
Estethia skrev:
...när jag skärmkalibrerar pc'n så är det så mycket annat som gärna knasar. så är det inte på macen...

Utveckla gärna.
Jag har aldrig hört om några problem med Spyder i Win, vare sig 2000 eller XP.

Jag kalibrerade kanske 60 system förra året, XP och 2000 utan problem, förutom två skärmar som var kass.

Eftersom jag är lite sådär småintresserad av färg i dator skulle det vara kul att veta vad som inte fungerar.


Och Per, jag tycker du skall satsa på Graphire i A6.
Det kan bli dyrt att satsa på det ”bästa” hela tiden.
Jag lovar mig hela tiden att uppgradera till Intuos men min gamla Graphire 2 fungerar alldeles ypperligt till all bildbehandling och illustrerande.
Så jag glömmer bort att köpa nytt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.