Annons

Köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
På den listan finns både Apple och Microsoft, så det hjälper inte mycket. Dessutom känns det mer som en ideologisk diskussion som kanske inte hör hemma här ...
Jag skrev "hårdvara" så man har i alla fall möjlighet att undvika dator från något amerikanska företag (även om man skulle använda amerikanskt operativsystem ... tyvärr).

Vid val av produkter så är företagets ideologi, som bl.a. speglar produktens konstruktion inkl. möjligheten att enkelt reparera och uppgradera samt miljö- och samhällsansvar, en viktig faktor för mej ... men vi är ju alla olika.
 
Senast ändrad:
Jag har lite svårt att se det som en fördel att man inte kan uppgradera minnet. :)
Man kan dock uppgradera minnet på ganska många Mac-modeller. För M1-orna tror jag dock inte att det finns några undantag från icke-uppgraderingsbart minne-regeln. ...
I M1 processorerna sitter xPUer, Cache och RAM på samma kisel. Så det finns inga slots för eller pålödda RAM-minnen. Så det är inte mycket att uppdatera. Det har även visat sig att en M1 med 16GBklarar nästan alla behov vid bild/video redigering. Så behovet av mängder med RAM verkar inte överhångande.

De som verkligen inte gillar Mac M1:eek:r är utvecklarna på jobbet eftersom stödet för container baserad infrastruktur och vissa databaser saknas helt idag.

I tidigare Macar har det ofta gått att antingen uppdatera RAM eller hårddisk. Sitter med en 2018 Mac Mini med 64GB RAM eftermonterat vilket sparade in typ 8 kkr.

Jag tror att inte att Intels Alder Lake kommer att förändra särskilt mycket jmf med M1. Mest för att Alder Lake fortfarande kommer att vara en vcsisc (very complex intructions set cpu) dvs dra med sig en massa historisk barlast. Snabbare och bättre än nuvarande definitift men...
 
AlderLake är inte enbart en vcsisc, den har både komplexa kärnor och nya enkla kärnor som är effektoptimerade och de har ingen gammal barlast.
 
Hej,
Jag är sugen på att köpa en ny bärbar dator, primärt för redigering av bilder.
Filmar lite med min drönare så kanske även kommer vilja sätta ihop enklare drönarfilmer, men just nu ligger fokus på bildredigering.

Kör Lightroom.
Då jag alltid använt PC det det det jag föredrar.

Har en Sony A7r iii idag, så raw-filerna blir ganska stora.
Tror ej jag vill ha något större än 14 tum.

Tänker mig kanske något i prisintervallet 15-20 000 kr.

Någon som har ett bra förslag?
14 tum är för liten för bildbehandling minst 15.6" hällst 17"
 
De som verkligen inte gillar Mac M1:eek:r är utvecklarna på jobbet eftersom stödet för container baserad infrastruktur och vissa databaser saknas helt idag.
Databaser borde kunna köra under Rosetta 2, men virtualisering är förstås en helt annan sak. Det kommer ju aldrig att gå att köra x86-OS virtualiserat på en M1.
 
Jag tänker inte gå in på PC vs MAC så mycket här mer än att säga att båda har sin plats i världen och båda är mogna, vettiga system.

Många av macs fördelar (så som att de "håller länge") har minskat rejält senaste 10 åren. Finns många windowsburkar från 2014 som går minst lika snabbt som macar från 2014.

Samtidigt har många av nackdelarna som mac har (i laptopsegmentet) minskat, typ möjligheten att laga eller uppgradera. Allt fler windowsdatorer har fastlödda komponenter eller är svårskruvade, speciellt i de kompaktare modellerna. Ett exempel är min privata surface pro.

Med det sagt så är mac eller pc något som faktiskt spelar mindre roll än många tror. Användandet har mer och göra om vad man är van vid och om de andra sakerna man köper är bäst anpassade för det ena eller andra operativsystemet.

Åter till köprådsfrågan.
Kolla lite på vad som är rekommenderat för din workload. Har du stora fotosets i lightroom eller är det några hundra som mest?
din 4k video, gör du mycket med dom i form av lager, compounds, grading, stabilizing/tracking eller är det mest klippa lite?
Är det viktigt att exporter och renderingar går fort eller är det okej om den står och tuggar en stund?

Hos mac har du i nuläget väldigt få processorer att välja mellan, och realistiskt är det 16gb ram som gäller om man vill ha en chans att låta den växa med en. Det finns tyvärr ingen optimering i världen som får 5gb videofiler som ska hållas i ram att ta upp mindre än 5gb (isåfall hade jag inte behövt ha 224gb ram i min computeserver).
Den här avsaknaden av alternativ är kanske inte så dålig. Det gör valet ganska lätt om man går med mac.

På PC-sidan är det mer komplicerat, flera klasser av datorer, många generationer och serier av processorer och grafikkort. Jag ska försöka ge ett svar med lite tips som leder i rätt riktning.

Vi börjar enkelt. RAM
Här är det ju mer ju bättre. det finns olika hastigheter, timings osv men realistiskt kommer man inte märka någon större skillnad, man vill dock ha DDR4. Även om DDR5 börjar smyga in på marknaden så är prestandafördelarna inte riktigt där i första generationen och priset är högt.

Hur mycket ram borde man ha då? För foto och videoredigering där man vill ha ett responsivt system och hanterar en del filer så är 16 en bra startpunkt. Mer än 16 är absolut en fördel, speciellt vid videoredigering men om man inte gör stora projekt eller hanterar stora fotosets så räcker 16 ganska långt. Större videoprojekt kan dock snabbt äta ram och lightroom tuggar gärna en del ram, så en dator med möjlighet att uppgradera kan vara en fördel här om du håller på mycket med video.

Lite mer komplicerat. CPU/Processor
Fler kärnor och mer frekvens är bättre. Men det är inte alltid så lätt att jämföra rakt av mellan olika processorserier/generationer. då en intel 10e generationen på 4.2ghz inte nödvändigtvis är bättre än en AMD 4000-serie på 3.9. Jag ska försöka ge några tips.

Intel vs AMD
För några år sedan var svaret enkelt. Intel! nu är det inte riktigt så lätt.
Framför allt för foto och video har amd inte bara kommit ikapp utan gått om intel tack vare en väldigt bra flertrådad prestanda. här slår amd ryzen 4000 och 5000-serien intel på fingrarna i princip rakt över brädet. 12e generationens intel har dock kommit ikapp, och intel är fortfarande vanligast.
Jag skulle inte vara rädd för att köra någon av dessa, och har faktiskt en blanding av AMD och intel i min lilla arsenal av datorer.
Jag hade dock rekommenderat att köpa av senaste två generationerna av intel core (11th gen, 12th gen) eller amd ryzen (4000, 5000)

Kärnor
Fler är bättre, video och fotoredigering drar bra nytta av att kunna ha flera kärnor och sprida ut belastningen. Jag skulle definitivt köpt något med 6 kärnor eller mer, och gärna med flera trådar.

Klockfrekvens
Här kan man grotta ner sig länge, men högre är bättre så länge man kollar inom samma processorserie.
Det lite komplicerade är det där med boost eller turbo. När två klockfrekvenser anges så är det ena en basfrekvens den alltid ska uppnå (om den inte är för varm) medan det högre är vad den når som bäst. För att en processor ska boosta så behöver temperaturen ofta vara ännu lägre, och ofta boostar inte alla kärnor. Här är det väldigt olika beroende på vilken modell det är, så man ska nog inte stirra sig blind på det. Tanken är väl egentligen mer "båda dom här har intel core i5 12th gen, men den har högre klockfrekvens så den är lite bättre"


GPU/Grafikkort
De flesta laptops har grafikkort som sitter inyggd i processorn. Det brukar följa att bättre processor har bättre grafikkort. Det är inget man behöver lägga en enorm vikt vid, men AMD har bra gpuer i sina processorer, och intel har definitivt vettiga grejer. Med intel lanserade dom nyss Xe-gpuerna vilka helt klart är ett stort lyft mot de tidigare intel UHD graphics.

Sitter det däremot ett separat grafikkort i den, exempelvis från nvidia (även AMD har en del) så kommer det verkligen vara en fördel, speciellt för video. Men då brukar också datorerna vara betydligt dyrare.

Övrigt
Det finns många typer av datorer, 2-i-1, thin and light, notebooks, ultrabooks osv. Det beskriver mest storleken och formen och vissa unika egenskaper. vad den kallas är inte så viktigt, kolla bilder och få en uppfattning om vad du gillar och söker. Personligen gillar jag 2-i-1 som även kan agera lite platta, men det har ofta nackdelar i prestanda och/eller batteritid

Batteritiden på en dator beror ganska enkelt på hur stort batteri som finns och hur "törstig" datorn är. Tyvärr hänger prestanda och strömförbrukning ihop, men det positiva är att moderna datorer inte drar mer än man kastar på dom. En stark processor som ligger på 30% belastning kommer oftast inte dra mycket mer än en hälften så stark processor som ligger på 60% för att göra samma jobb. De riktigt kraftiga datorerna har ofta runt 99 wH då det är precis under gränsen man får ta med på ett flygplan. Samtidigt är det oftast bara de större datorerna som har så stora batterier.

Skärmen är såklart viktig, man vill absolut inte ha något annat än en IPS-panel eller eventuellt OLED. Siffror på sRGB, Adobe RGB, dciP3 eller Pantone ska helst stå med i specifikationerna. Hur bra siffrorna ska vara är upp till vad man själv kräver. Men högre är bättre såklart, även om det inte ger hela sanningen. (pantone-certat är väl allt man behöver. Men då är det dyrt)



Sådär, en inte så kort beskrivning för att ändå inte vara så djupdykande. Men kanske ger lite tips för TS eller någon annan som försöker leta sig fram i djungeln av att välja dator. Recensioner och tester är ofta bra. Finns många bra kanaler och sidor som kan ge bra insikter.

Stort tack för ett bra, långt och utförligt svar.
Detta är just anledningen till att jag aldrig fått tummen ur för på PC-sidan finns det så enormt många olika kombinationer och det blir snabbt ganska rörigt.
Det jag innan hade kommit fram till var 16 gb ram :) Sen står jag och stampar, haha...

Men ska titta igenom allt du har skrivit noggrannt.
 
Förstår hur du tänker, men jag föredrar portabiliteten och sedan ha en extern skärm hemma.
Kontrollera då att videokortet orkar med det. Jag köpte en 11.6" dator just för att ha på resor men glömde validera att dess videokort klarade av en större skärm. Min nästa dator blir 15.6" bärbar som reserv men för PS eller motsvarande så blir det en stationär dator. Det finns idag andra plattformar för att ha med på resor och vandringar än en dator om du vill spara i och snabbt studera resultatet från kamerorna.
 
Observera att en M1-Mac klarar sig bra med mindre minne än en "motsvarande" Intel-PC (en Intel-Mac är en PC).

Finns det någon info om varför detta är fallet? Normalt så används minnet av programkod och data för bild/video som bearbetas. Programkod för en M1 är sannolikt större än för X86 eftersom M1 är en ARM variant men programkoden är liten jämfört med data ändå. Data för bild/video beror väl mycket på hur programmet som man använder hanterar minnet. Så kör man Lightroom på både Intel och M1 så borde det inte skilja något. Jag kan tänka mig att en M1 är väldigt duktig att swappa data till disk och detta kan vara förklaringen, men det sliter hårt på disken om den är SSD och det är den ju. SSD för konsumentbruk har normalt väldigt låga siffror hur mycket man kan skriva till dem.
 
Det framgår att datorn swappar mot SSDn. Man kan ju fundera vad det leder till för livslängd på SSDn. Även en PC kan ju swappa mot sin SSD men det är ju kanppast något man strävar efter, där kan man ju uttöka minnet istället. Intressant kommentar att 8 GB räcker eftersom GPUn delar på samma minne. Det gör ju att det blir ännu mindre minne till CPUn.

Man kan också notera i testet att SSD ska vara fantastiskt snabb men siffrorna är ytterst medelmåttiga om man jämför med en vanlig PC med NVMe SSD.

Var det inte skriverier om problem med SSDn när M1 var ny? Vad hände med det?
 
Man kan också notera i testet att SSD ska vara fantastiskt snabb men siffrorna är ytterst medelmåttiga om man jämför med en vanlig PC med NVMe SSD.
CPU, RAM och lagring sitter betydligt tätare ihopkopplade i Apple Silicon (som M1 är en instans av) än i en PC, vilket bl.a. gör att det går att utnyttja lagringsminnet bättre. Det är därför man får bättre prestanda och mycket mindre värmeutveckling.
 
CPU och RAM sitter tätare med 8 kanaler istället för 2 på en normal konsument PC men lagring sitter väl inte tätare? Vari består den tätheten i? Som jag har fattat så är det en vanlig NVMe SSD som de flesta PC också har.

Mindre värmeutveckling får man pga en generation nyare kiselgeometri och att minne, CPU och GPU sitter ihop. Som jag fattar är det mest den nyare kiselgeometrin som bidrar.
 
Jag har tyvärr inga fler bra referenser. Helt klart är dock att man får bättre (och tystare pga mindre värme!) prestanda ur en M1 än ur en PC.

Skriv en kommentar med frågor till testet jag refererade till så kanske någon som vet mer än jag nappar.
 
I min värld är det inte så enkelt. Allt har för- och nackdelar. M1 har just nu bättre prestanda per watt än X86 men att den har bättre prestanda oavsett effekt är inte sant. I många situationer kan man kosta på sig lite mera effekt och då är det inte något större problem att hitta en PC som har bättre prestanda än M1.

M1 är en bra konstruktion med en hel del begränsningar men jag tycker det är tråkigt när man ser så många som skriver att den är bättre på allt i alla lägen. Det tar ju bort trovärdigheten.
 
Vilka påstår att M1 är bättre än allt annat? Det är ju ett fånigt påstående. Om man accepterar rejäl kylning så är det inte raketkirurgi att bygga en dator med bättre prestanda.

I dagens läge tycks det dock vara svårt att hitta bättre laptops än M1-baserade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.