Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett ex

Här kommer ett ex. lite budget o lite bättre.
prioriterings fråga.
Tänk dock på att det underlättar nått enormt om alla datorerna ni tänkt köpa innehåller identiska prylar. så slipper ni leta efter 20 olika drivrutiner till 20 olika moderkort.

Första summan är utan moms andra med.
Hansol 920P, 19" CRT 1400:- 1750:-

LiteOn LDW-411S, Cd/dvd brännare 848:- 1060:-
TS-64 350W, svart chassi 372:- 465:-

Radeon 9600 PRO 128MB,CRT+TV+DVI 1140:- 1425:-

Seagate Barracuda 80GB SATA 8MB 608:- 760:-
2stSamsung 256MB DDR,PC3200,400MHz 332:- 415:-

Asus P4C800 Deluxe 1388:- 1735:-

Intel P4 3.00GHz (FSB800), BOX 2208:- 2760:-

Microsoft Basic Optical Mouse, 96:- 120:-

Logitech Deluxe Access tangetbord 152:- 190:-

Windows XP Pro [OEM], svensk 1276:- 1595:-



Totalt: 11428:- 14285:-


sen tillkommer det en kombinerad router/switch om du vill komma ut på internetet och har flera datorer. Samt nätverkskablar.

Moderkortet har firewire usb2 usb1 nätverskort ljudkort inbyggt.

Sen måste du köra ett OS som stödjer mer än 1st cpu om du vill utnyttja Hyper Threading som P4 (FSB800) har. Tex Win NT, Win XP Pro.
 
Kan bara säga som så: Det som är själva datorn för en själv är ju skärmen, för det är den man tittar på.

Man får inte en bra skärm i storlek 19" för 1700 spänn. Köp en bättre än en Hansol.


PerFogelberg wrote:
Det jag tror behövs är en riktigt bra skärm som har plan bildyta på minst 19" (gärna 21"),
 
Samsung NF skärmarna är mycket bra. NEC Mitsubishi har också bra skärmar. De har kommit med en som är kalibrerad för Adobe RGB :)
 
Den skärm vi har tänkt på heter Lacie electron. Den går att hårdvarukallibrera. Det låter bra. Vet inte om det är jätteviktigt. Annars skulle man kunna köpa en spider.
 
Nu börjar det dra ihop sig till att beställa datorn.

Efter många turer börjar datorfrågorna klarna. Jag hade tänkt att köpa en lagom dyr dator som fungerar väldigt bra tillsammans med Photoshop och liknande program.

Asus P4P800 Deluxe
Matrox Millenium P750
Pentium P4 3.0 GHz (1 MB Cache)
80 GB S-ATA hårddisk
2x512 MB PC3200 RAM
Enkel Mid Tower-låda
CD-ROM
Logitech mus och tangentbord

Totalt skulle allt kosta knappt 9000 kr på olika nätbutiker.
 
Ser ju bra ut. Dock kan du få en Athlon 64 3000+ för samma pris som den P4 du valt. Det skulle vara mer framtidssäkert för att inte tala om att 64 bitars processorn är snabbare (både i 32bit och 64bit).
 
Senast ändrad:
Det finns tillräckligt med PC burkar därute, kör på mac. Skippa processortekniksnacket det finns viktigare punkter. Alla nya datorer idag har tillräcklig prestanda för bildbehandling, vi snackar inte realtids rendering av 3D. MacOSX är ett underbart system att arbeta med samt det säkraste systemet idag.

Mitt billiga förslag:
2 st E-mac, mycket billigare dator kan du inte få varken PC eller Mac. En helt komplett maskin "Allt i ett" duger fint till bildbehandling.

Mitt läckra förslag:
2 st imac 20", "hippt sa räven om datorerna"
kompletta, dyra, otroligt läckra datorer som drar uppmärksamheten till sig. Dock lite varning på TFT skärmarna.

Mitt säkra förslag:
Quicksilver G4 med 19-21" kvalitets CRT skärmar, inte så dyra idag.

Mitt ultrafeta förslag:
Powermac G5 med 20" Apple Cinemadisplay med trådlöst tangentbord och logitec/microsoft mus.

Om du måste ha en PC skulle jag nog köpa Dells billiga kontorsdator och fylla minnet på den samt lägga resten av pengarna på bra skärmar och köpa till kvalitets möss.
 
Björn Jansson skrev:
"Det finns tillräckligt med PC burkar därute, kör på mac. Skippa processortekniksnacket det finns viktigare punkter. Alla nya datorer idag har tillräcklig prestanda för bildbehandling, vi snackar inte realtids rendering av 3D. MacOSX är ett underbart system att arbeta med samt det säkraste systemet idag."
De flesta datorer jag har köpt hittills har varit Mac. Just nu kör jag på Power Mac G4 och en 21" Studio Display och OSX Panther. Tänkte jag skulle vara lite kontroversiell och köra med PC. Det finns ju några program för PC som inte finns för Mac. Jag har faktiskt funderat lite på eMac som surf-burkar.
 
Mjae. Jag tror du missar nått om bildbehandling. Det är rätt krävande också. Visserligen i huvudsak arbetsminne. 1GB är väl i minsta laget om man scannar och ska redigera högupplöst.

Sen det här med "läckra"... Det är väl ändå insidan som räknas?

En PowerMac G5 med dubbla processorer är inte snabbare än Athlon 64 med en processor i photoshop eller liknande...

Nåväl. Vi kan ju diskutera i evighet :)...

Vad som är "enkelt" är nog för det mesta en vanesak. Om kunderna för det mesta är pc-användare kommer nog en pc vara lämpligare.

Varför inte ha både och? Visserligen kostar det mer, men du kan ju kanske få större kundkrets. Det är ju inte otroligt att kunderna är lika mycket för/emot pc/mac som vi är här på fotosidan.se.
 
Hade Apple-datorerna kostat lika mycket som en PC hade valet inte varit svårt. Jag använder båda plattformarna lika mycket dagligen. Personligen gillar jag Mac. Nu för tiden är ju inte alla PC-prylar byråkratbeiga.

När det kommer till att lära pensionärer att börja använda datorer för att betala räkningarna tror jag det kan vara bättre med Mac. Gränssnittet är lite enklare tycker jag.

Mina erfarenheter säger att med Mac är det bara att börja jobba, medans med PC måste man hålla på och felsöka med jämna mellanrum.

Nu tänker jag stänga Mac vs. PC-diskussionen och fortsätta med att utreda hur den perfekta photoshop-datorn (PC) ska se ut.

Athlon 64 3000+ eller Pentium P4 3.0 GHz?

Någon som har erfarenhet av Matrox P750?
 
Jag tror att dessa philipsskärmar är rätt bra och prisvärda:

107p40 (115 Hz @ 1024x768) eller

109p40 Läs anv.kommentarar
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/119004/reviews

Angående ditt datorval:
* Väljer man grafikkort med Ati Radeon 9600 pro för strax över 1000 kr går det utmärkt att använda den även som speldator. Det överlägset mest populära grafikkortet i spelkretsar just nu är Ati Radeon 9800 pro, som gått ned på ganska kort tid från över 3-4000 kr, till 2000 kr. Är nog bäst pris/prestanda om man tänker satsa mycket på spel. Jag har ingen aning om hur matroxkortet är.

* Bättre att köpa cd-brännare än bara cd-rom. Kostar 2-300 kr. Snabb, bra DVD-brännare finns för strax över 1000 kr om det behövs. Jag tror det hade varit trevligt att kunna erbjuda möjligheten att kolla dvd på cafét.

* Hårddisken; är nog bättre att satsa på 120-160Gb disk. Mer prisvärt.

* Pentium 3 Gh har nog säkrare stabilitet än Athlon 64, men hittar man rätt moderkort till Athlon 64 är det nog snäppet bättre. Kolla på sweclockers.com för recension av dessa.

Idén om att köpa in x-box eller playstation 2, tycker jag var en utmärkt idé om ni vill erbjuda spel. Kan nog bli populärt.
 
Re: Använd Mac!

FelixSwensson skrev:
Köp in ett par schyssta Macar med MacOSX som många säger så skulle absolut jag åka dit iaf! :)
Javisst. Det kommer åtminstone att finnas en Power Mac G4 som inte är allt för gammal. Det är tänkt att den och PC-burken ska dela på den nya Epson 4870 som anländer i början av nästa vecka.
 
Är det inte dax att tänka till lite här !!!

Vi snackar om ett företag inte något lan party där hemma.

Vad är det som skall erbjudas ?
Spelmaskiner, surfmaskiner, mail-maskiner osv.
Vilken målgrupp inriktar sig detta cafét till ?
Sådanna frågor är ju mycket viktigt i valet av maskiner...

Jag skulle valt att tänka igenom dessa frågorna därefter gått runt till olika lokala datorhandlare och frågat efter ett kostnadsförslag på detta där de även kan vara med som sponsor ...
Typ där det står datorerna kommer från bla bla bla och musmattorna har deras reklam osv.

Sedan köper man inte sakerna utan jag skulle valt att lease hela min dator/server park eftersom det utvecklas så fort i denna branchen och då kan man bara byta med den lokala handlaren när något är gammalt eller behövs uppgraderas.... sen skall vi ju inte snacka om service avtal osv.

Att du sedan har en färdig ghost som ligger på en server som du bara trycker ut till alla klienterna när de startas på morgonen så har du massa problem mindre...
 
Välj CRT framför LCD/TFT, bättre för bilder. Bättre kontrast, högre upplösning, större yta för samma pengar. Minst 19". Om det finns starkt ljus i lokalen, t ex infallande solljus mot vit vägg, är LCD värdelöst. Plant bildrör på en CRT minskar reflexerna drastiskt, gör mer än man kan tro.

Välj TYSTA diskar. Att vistas i en lokal med vinande diskar gör ingen glad. Undvik av samma anledning vinande cpu-fläktar och grafikkortsfläktar, dessa går att byta mot tystare alternativ. Speciellt viktigt för er som jobbar i lokalen. Seagate Barracuda 7200.7 är utmärkta, mycket tysta och hyffsat snabba.
Välj INTE 5400rpm-diskar, som sirap i datorn.

Välj minst 512 MB minne, helst 1 GB. Speciellt om ni ska jobba med inskannade stora bilder. Gör underverk för prestanda om man slipper att maskinen börjar swappa till disk när minnet är fullt.

Prisoptimal CPU idag är 2,8GHz med 1MB L2-cache, och hyper threading. Hyper threading innebär i princip att CPU'n jobbar som två CPUer, dvs högre prestanda.

Välj grafikkort som klarar 1600x1200 i 75-85 Hz med bra skärpa. Ignorera spelprestanda/3D och koncentrera på videosignalens bandbredd, dvs hur skarp bilden blir på skärmen. Oftast är det A/D-omvandlaren (RAMDAC) på grafikkortet som begränsar bandbredden. Bör klara 350-400MHz.
En Matrox Millenium G450 är ett utmärkt val för bildbehandling, billig och mycket skarp men värdelös för spel. Bandbreddskravet gäller även skärmen naturligtvis.

Kolla att moderkortet klarar de snabbare minnestyperna, dvs att det har snabb minnesbuss. Viktigt vid bildbehandling för prestanda.

Välj Windows XP, inte Linux, om du inte vill frustrera användarna. Även om det känns politiskt inkorrekt för en del med MS i datorn, så ger det er mindre jobb med support. Finns de program ni vill erbjuda för Linux?
 
Jag skulle såklart satsa på Mac som den relativt nyblivna macfantast jag är. Har dock insett att du oxå föredrar Osx men vill erbjuda PC.

Håller inte riktigt med om CRT:s alla fördelar, jag upplever bilderna betydligt skarpare och under rätt ljusförhållanden mycket kontrastrika på min Powerbook 15". Men soljus är ett stort problem för dessa skärmar.

Om du som jag skrev tidigare måste köra PC, så satsa på ett tyst system med mycket minne. Det var
lite därför jag rekomenderade DELL även om det bär emot. Tycker deras burkar verkar hålla en ganska låg ljudnivå.

Men om målet är att locka människor, tror jag att en apple lineup inte är fel. Design är viktigare än man tror, både inredning samt digitalutrustning.
Hur kul ser det ut med en beige Athlon burk med en Philips skärm till, sådana har väl folk hemma. Sedan skall förresten Cinema displayen funka bra till orginalarbete osv. vad jag hört. En kompis sitter på en 20" på jobbet, han jobbar på en postorderfirma, med utformning av deras katalog.
 
Björn Jansson skrev:
Hur kul ser det ut med en beige Athlon burk med en Philips skärm till, sådana har väl folk hemma. Sedan skall förresten Cinema displayen funka bra till orginalarbete osv. vad jag hört.
Jag har både AMD och Pentium-maskiner. Ingen är beige.

Det måste vara nått som ligger kvar i rykten om att ett datorchassi måste vara fult? Det finns multum av olika chassin att välja på - även de som ser ut som I-Macs.

~~~~

Matrox grafikkort är utan fläktar och är således rätt tysta. De är ett bra val.
 
Björn Jansson skrev:
Prisoptimal CPU idag är 2,8GHz med 1MB L2-cache, och hyper threading. Hyper threading innebär i princip att CPU'n jobbar som två CPUer, dvs högre prestanda.
Jo P4 2.8/Prescott ligger ganska bra i pris coh skulle nog duga bra. Viktigt är dock minst 1GB minne för att Windows XP med Photoshop ska rulla fint med högupplösta bilder.

Dock ska nämnas att HyperThreading INTE är två CPU'er, utan en EMULERING av tå CPUer. Tanken med HyperThreading är att processorn ska kan utföra "multitasking" bättre än operativsystemet. I många fall blir dock prestandan inte alls snabbare.

En Athlon 64 3000+ ligger dock inte ens 500kr över i pris och är betydligt snabbare.

Dessutom, kan du säga att du har ett 64-bit Café ;)
 
Senast ändrad:
andewid skrev:
Jag har både AMD och Pentium-maskiner. Ingen är beige.

Det måste vara nått som ligger kvar i rykten om att ett datorchassi måste vara fult? Det finns multum av olika chassin att välja på - även de som ser ut som I-Macs.

~~~~

Matrox grafikkort är utan fläktar och är således rätt tysta. De är ett bra val.

Visa mig en PC som mäter sig i design med en Mac,
pga mitt designintresse så har jag hyffsad koll på även PC datorernas utveckling inom området.
Det är konstigt men det verkar som att Apple är det ända datorföretaget med kompetens inom detta område. En PC som ser ut som en imac blir nog inte lätt att hitta. Blev lite väl offtopic nu, men var bara tvungen att skriva:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.