Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
G-kort

I PC världens billigare kretsar finns det i stort sett bara Radeon och Ge-Force. Akta dig för budget varianterna bara, Ge-Force har en förkärlek att ta gamla GF2-or och hitta på nya fina namn o sälja dom billigt, likaså har Radeon några sådana. Nyckelordet i båda fallen är "Ultra", det är bra.

Gå in på www.tomshardware.com och jämför han benchmarks. Han testat ALLT. Processorer, minnen, hårddiskar osv. Sen får man ut allt i fina färggranna staplar.

Jag skulle nog inte satsa på "märkesdatorer" som Dell och dylikt. Det är samma komponenter till ett högre pris i fin förpackning bara. Och har du inte ont om plats kvittar det om du har TFT eller riktigt(!) skärmar, där har du en hacka att tjäna.

Det va länge ett år sen jag va inläst på hårdvara men har för mig att Intels nya processor är på gång. Nåt fantasilöst namn som Pentium 5 va arbetstiteln då, vet inte hur det går med den. AMD kan verka fint vid första anblicken med tanke på att de är aningen billigare, men jag tycker du ska satsa på Intel.


Verkar annars vara en ball idé med ett Macafé (vitsigt namn va?)
 
Ultra? Är väl bara nvidia som kört med det? Ati brukar väl köra med pro och xt...
Dessutom behövs det inte så bra grafikkort till photoshop. Jag hade satsat på ett ati till den datorn som ska ha photoshop för jag tycker de har mer kompletta kort om man bortser från ren prestanda.

Ett Asus Radeon 9600SE 128MB DDR hade säkert funkart fint.


Jag tycker inte du ska välja intel när det gäller processor om du ska bygga själv, amd ger mer för pengarna tycker jag.
 
Re: Re: G-kort

PerFogelberg skrev:
Tycker jag med. Synd bara att McDonald har öppnat ett MacCafé på Kungsgatan.

inte ett McCafé då?
Ett Maccafé lovar jag att besöka nästa gång jag är i Jakobsberg... fast det blir ni inte feta på *s*
 
Sitter själv med ett ATI Radeon 9800XT och jag kan bara säga att det funkar jädrans bra, inte billigt med bra.
-----------------------------
Per skriver:
Är det verkligen någon större skillnad på hur snabb dator man har när man jobbar med Photoshop?
-----------------------------

Javisst är det de. Mycket trevligare att jobba med när de går litta snabbare.. men häng inte bara upp dig på grafikkortet..
Fylla dom med så mycket minne du kan.. Det tipset ger jag till alla som undrar hur dom ska kunna snabba upp sin dator när dom jobbar med vissa program, i med så mycket minne det går.. det tillsammans med en för övrigt bra dator gör det både roligare och enklare att arbeta med.
 
Re: G-kort

daishar skrev:
I PC världens billigare kretsar finns det i stort sett bara Radeon och Ge-Force.Nyckelordet i båda fallen är "Ultra", det är bra.

Jasså billiga? Var e dom billiga..Fick minsann betala 5195:- för mitt Radeon 9800XT.

Och just nu är det nog inte Ultra som är inne längre (möjligt på GeForce korten).. inte bland Radeon korten iallafall för där e det XT och PRO som är deras nya kort.

Rätta mig gärna om jag fel..
 
OK, jag känner bara att jag måste försvara "märkes" tillverkarna lite (känns lite lustigt dock, för tre år sedan var det inte många som räknade DELL till dem).

Om man skall ha datorn som en kritisk del i ett företag bör man ha en dator med på platsen service inom max en arbetsdag. Att sitta och plocka delar som "skall" funka ihop utan erfarenhet kommer bara sluta i kaos.

Det är dessutom knivigt att t.ex. leasa lösa delar.

Nåja, bara min åsikt...

Ang. Photoshop så kan jag bara säga RAM, mycket och snabbt!
 
Bilder - Mac

Om huvudsyftet är att folk ska sitta och photoshoppa (förutom surfande då) så känns det ju *bra* mycket enklare att skaffa två G4:eek:r (se upp för vindtunnlarna, bara :) ).

Photoshop går bättre på Mac. Punkt slut.

Peze är en bättre spelburk - det är inget att snacka om, men Photoshop är enklare/snabbare/stadigare på Mac.

Ett par 21" StudioDisplays crt blir jättebra till.

Köp ett par logitech-möss till bara. ;)

Dessutom slipper du krångla med en peze och en mac-variant av photoshop och alla andra program. Ett par schyssta G4:eek:r är inte så himla mycket dyrare än ett par Wintel-burkar.
Knöla i så mycket ram-minne som det bara går så trivs photoshop jättebra.

Dessutom kan du fnittra lite för dej själv nästa gång det kommer nåt blaster/nimbda/melissa/whatever-virus.

Och om nu folk vill spela också så kan du ju alltid senare köpa ett par xboxar eller PS2or och en tv...
:D
 
Jag tycker faktiskt också att du ska ha "märkesdatorer". I alla fall på de vanliga surfburkarna du ska ha.

Eftersom du nu säger att du inte kan så mycket om PC, så antar jag att du inte heller kan bygga ihop en själv från lösa delar. Då är det ju betydligt enklare att köpa ett färdigt paket, särskilt som du kan nöja dig med de rätt kassa paketen Dell brukar ha. Då kan du säkert få någon form av på-platsensevice av Dell, så du slipper felsöka/fixa datorerna själv när de rasar ihop, vilket de kommer att göra.

För surfing går 15 tft bra, eller 17 tums CRT-skärmar. Skärmar av märket Viewsonic tycker jag är bra budgetskärmar, om man plockar från deras "Professional"-serie eller möjligen den som är snäppet sämre. Till "grafik-PC" så tycker jag definitivtr du ska ha en CRT-skärm, med plan bildyta.

Grafikkort till surf-datorer är tämligen onödigt. Där duger korten som följer med en budgetmärkesdator. Minnet tycker jag dock att det ska vara 512 MB. Om du nu vet att det inte ska spelas på datorerna, så skaffa en billig märkesdator med Celeronprocessor.


Utrustningen till en bildbehandlingsdator har jag inte nog koll på för att kommentera.
 
Patrik Bylund skrev:
Eftersom du nu säger att du inte kan så mycket om PC, så antar jag att du inte heller kan bygga ihop en själv från lösa delar.
Helt ovan med att bygga ihop datorer är jag inte. Har byggt några, men det var ett tag sedan. Håller man sig inte uppdaterad är man helt borta efter ett tag.

Jag vet inte varifrån min skepsis mot AMD kommer. Kanske är det deras tidigaste modeller som inte var helt kompatibla med Intel.

Fördelen med att bygga själv är att man inte behöver köpa onödiga saker ljudkort, högtalare och att se till att det finns firewire, minneskortläsare och andra användbara portar. Som operativsystem vet jag inte vad man ska lägga in. Funderar på Windows 2000-familjen. Kanske blir det dual-boot så man kan köra linux då man känner sig lite "wild 'n crazy".

När det gäller en bra 21"-skärm skulle jag behöva lite tips.
 
En annan grej som kan vara viktigt är att se till att lägga in begränsningar för vad folk kan göra (lite off topic nu men ändå). Ett måste är naturligtvis att bios ska vara lösenordsskyddat. I windows får de ju inte komma åt t.ex kontrollpanelen och det bästa är att de endast har tillgång till de program du vill de ska ha tillgång till. Fast det är klart nu har jag bara haft att göra med spelcafér och jag tror att skadeglädjen inte är lika påtaglig bland de du riktar din verksamhet till.
 
Jag hade nog kört en grundkonfiguration på en pc som skulle användas till bildbehandling ungefär såhär:

A7N8X-E Deluxe (många anslutnings möjligheter, firewire, 6st usb 2. m.m)
AMD Athlon XP3200+ 2,2 GHz Socket A 400MHz, 512KB Barton, BOXED
Minne hade antingen kört 2st 256mb pc3200 cl2 från en av de mer kända
tillverkarna som kingston eller corsair eller satsat på 2st 512mb med samma specs.
2 st 512mb gör dock endast dator snabbare om man använder mer än 512mb,
gör man aldrig det blir den däremot långsammare (mer är inte alltid bättre).
Western digital hårddisk på 7200varv (storlek efter behov) (kanske bör du köra raid?).
Asus radeon 9600SE 128mb
Diskettstation
Slotin dvd (bra att ha även om man sätter in brännare)

Chassi är alltid klurigt, själv kör jag big tower men så är det också fullproppat med typ 7st hårdiskar, dvd-rom, dvd brännare etc etc. Tror inte du kommer ha samma behov så svårt att ge råd där.
 
Ett vacoom graphire 3 a6 studio går ju lös på 795kr +moms hos dustin, det är kanske inte fel att införskaffa till bildredigeringsdatorn?
 
PerFogelberg skrev:
Helt ovan med att bygga ihop datorer är jag inte. Har byggt några, men det var ett tag sedan. Håller man sig inte uppdaterad är man helt borta efter ett tag.

Jag vet inte varifrån min skepsis mot AMD kommer. Kanske är det deras tidigaste modeller som inte var helt kompatibla med Intel.

Fördelen med att bygga själv är att man inte behöver köpa onödiga saker ljudkort, högtalare och att se till att det finns firewire, minneskortläsare och andra användbara portar. Som operativsystem vet jag inte vad man ska lägga in. Funderar på Windows 2000-familjen. Kanske blir det dual-boot så man kan köra linux då man känner sig lite "wild 'n crazy".

När det gäller en bra 21"-skärm skulle jag behöva lite tips.

Okej, om du har byggt ihop datorer tidigare, så är det ju givetvis bättre att köpa i delar, då får du precis de tillbehör du vill ha. Då kan det vara värt, att för surfdatorerna kolla på AMD. De är billigare för samma prestanda än Intel.

Det viktigaste, enligt mitt tycke, är att köpa bra moderkort. Med ett bra moderkort så hänger sig datorn mycket mer sällan. Två bra tillverkare är Abit och ASUS.

Windows NT/2000 är bra operativsystem, där du kan ställa in att användarna enbart ska kunna starta programmen, och inget mer. Håller med Peter L här,se till att användarna verkligen inte har rättigheter att ändra några inställningar, annars får du problem.

Asus radeon 9600SE 128mb
Eller ett Saphire istället för Asus, som är billigare.
 
Skulle föredra XP Pro.. mycket säkerhetsinställningar i det..
Om du kör server till alla datorer så kan du göra en profil för alla datorer på den, dom andra hämtar sen profilen från servern varje gång dom startas. På så sätt har alla datorer alltid samma program, skrivbord, ikoner mm.mm.
Skulle någon ändra en inställning eller installera ett program så återställs den till ursprunget när den startas nästa gång.
 
Hemmabygge vs. kompletta märkesburkar...

Bygga eget:

* Billigare
* Bättre prestanda
* Man får precis det man vill ha

Märkesdatorer:

* Bättre service och ofta längre hållbarhet

När det gäller Mac vs. PC så är fördelen med Mac från grafiksammanhang utsuddade. Förr körde Mac med dyrare komponenter, tex SCSI-diskar, och hade snabbare processorer. Idag kör de flesta Mac med samma IDE, USB, Firewire, grafikkort osv som en PC.

Skillnaderna ligger idag i operativsystemen och vad användaren är van vid.

Prestandamässigt så kan man ändå köpa en PC med en AMD eller Intel på motsvarande 3GHz och mer. Mac's G5 är det som kommer att kunna konkurera med det.

På ett internetcafé så behövs antagligen inte så mycket prestanda gämfört med den support-nivå som ni behöver kunna ge era besökare. Dessutom behövs nog en del service och underhåll pga av oförsiktiga besökare. Vad kostar det tex om en dator behöver vara frånkopplad pga av dålig service?

Varför inte erbjuda en Mac och en PC så att ni kan nå en större kundkrets? Skrivare, scanners, osv fungerar ju med båda i de flesta fall. Det går ju också att ha en server-dator som innehåller alla program, fungerar som skrivar och scanner-server, mm.

Säkerhetsmässigt (dvs skydda datorn från användare) så är Windows 2000/XP och MacOS X det bästa valet. Oavsett bör du någ anlita någon som kan visa hur man gör.

Vad gäller Photoshop är i stort sett alla grafikkort lika i prestanda. När det gäller bildbehandling gäller att ta reda på kvalitén på video-signalen istället för hastigheten i 3D. Matrox har varit bra i det här fältet tidigare. Det kan vara stor skillnad mellan två tillverkare av samma typ av kort. De filter för video-signalen som sitter på grafikkorten varierar stort i kvalité. Ett billigare grafikkort kan ha ett bättre filter och därför ge skarpare bild än ett dyrt grafikkort.
 
Senast ändrad:
Är det här bra?

Moderkort: Asus P4P800 deluxe (Gb-LAN, FW, USB2, SATA, 2-DDR)
Grafikkort: Saphire Radeon 9600SE 128 MB Atlantis
Processor: Pentium 2,6 GHz PC800
Minne: 2 st 256 MB PC3200

Detta slänger jag in i en gammal dator som jag redan har. Har jag missat något? Är jag på helt fel spår?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.