Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
´Det finns mycket att välja på, men det viktigaste är att du kan få support även efter köpet.Jag jobbar med datorer på dagarna och jobbar mot en del fotoklubbar så jag tror att jag vet vad du behöver. så hör av dej
 
Photoshop-dator under 10000 kr

Är det här den optimala datorn för photoshop-användande?

Valet mellan Intel och AMD är inte helt enkelt. Vad jag har förstått så gör Asus bra moderkort, Matrox gör bra grafikkort för 2D-grafik på CRT-skärmar samtidigt som det stödjer 3 skärmar (bra för videoredigering), 1 GB minne är lagom. Lådan blir en mid tower-modell eftersom den ska rymmas i ett CPU-lås som bultas fast under bordet.

Asus K8V Deluxe (Firewire, USB 2.0, S-ATA, Gb-LAN)
Matrox Millenium P750
AMD Athlon 64
80 GB S-ATA hårddisk
2x512 MB PC3200 RAM
Enkel Mid Tower-låda
CD-ROM
Logitech mus och tangentbord

Till detta har jag redan köpt en 21" FD Trinitron-skärm från Dell. Som tur är är den inte kontorsbeige utan gråsvart.

Andra saker som är på ingång är en scanner från Epson (4870), Minneskortläsare Sandisk 8 in 1 USB 2.0, Wacom Intous A6, Optical skärmkalibering.

På längre sikt ska om allt fungerar ska flera lagom bra datorer köpas eller leasas, film-scanner köpas, bläckstråleskrivare för piezography-pigment, m.m.
 
Ser bra ut

Tycker att ditt val ser bra ut.

Som redan någon sagt kan det vara lämpligt med en optisk mus då se inte är lika känsliga för smuts och flott etc. Logitech har en med två optiska sensorer och är mycket stabil med hög precision.
 
Björn Jansson skrev:
Visa mig en PC som mäter sig i design med en Mac,
pga mitt designintresse så har jag hyffsad koll på även PC datorernas utveckling inom området.
Det är konstigt men det verkar som att Apple är det ända datorföretaget med kompetens inom detta område. En PC som ser ut som en imac blir nog inte lätt att hitta. Blev lite väl offtopic nu, men var bara tvungen att skriva:)
Vet inte om den plastiga Mac-looken är speciellt snygg egentligen. Ser betydligt bättre ut på bild. Men visst håller jag med om att Apple ligger kanske före i design av lådorna.


Den bästa desginen för datorer (enligt mig) är den som inte syns. Datorn borde egenligen inte synas. Bara skärm, tangentbord och mus. Iof kanske scanner och liknande borde vara lätt tillgängliga.
 
andewid skrev:
Vet inte om den plastiga Mac-looken är speciellt snygg egentligen. Ser betydligt bättre ut på bild. Men visst håller jag med om att Apple ligger kanske före i design av lådorna.


Den bästa desginen för datorer (enligt mig) är den som inte syns. Datorn borde egenligen inte synas. Bara skärm, tangentbord och mus. Iof kanske scanner och liknande borde vara lätt tillgängliga.

Håller inte med, det fina med Apples datorer tycker jag är att de inte känns plastiga. Powerbook G4 samt nya powermac G5 är inte ens gjorda i plast.
Mästerligt fina datorer. Jag anser att en dator kan vara en möbel, liksom en snygg TV. Att man inte vill se den beror i sådana fall på att den är för ful. Men smaken och olika, det jag trivs med ogillar någon annan. Jag råkar gilla Macens utsida och innehåll så då blir det till att köra mac.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar utrymme... Datorn, även en Mac, tar plats på skrivbordet eller under. Dessutom låter fläktar etc. Det är väldigt få datorer som är helt fläktlösa då processor och nätdel behöver mycket kylning.
 
enkel administration

Oberoende av vad du köper för datorer så tänk på att köpa exakt identiska datorer, det underlätter avsevärt när du ska ska administera dem. Du kan göra en uppsättning med operativsystem och program, sedan spara detta på en dvd-skiva. Sedan kan du nätverksinstallera detta på samtliga datorer på mindre än en timme.

Det blir såklart en massa strul när användarna pillar med datorerna och besöker tvivelaktiga webbplatser, så därför vill du säkert ominstallera datorerna minst en gång i veckan.

Om du kan tänka dig en PC-miljö så har Dell ett antal olika datorer.

Var ska ditt cafe ligga? Om du ska driva det i stockholm, ska du definitivt köpa små datorer med platta skrärmar, det blir betydligt billigare än de extra kvadratmeter som du annars måste betala för.

Säg till när du drar igång så man kan titta förbi på en kaffe.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dimen_2400?c=se&l=sv&s=bsd

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/optix_gx270?c=se&l=sv&s=bsd
 
Om du vill ha ett prisbilligt system...

...så tycker jag absolut du ska titta på Linux. Jag menar, med Windowsmaskiner ska du betala grymt dyrt för programmen också... Kanske du kan ha fyra Linux istället för två med Windows?

En småkul sak är Knoppix. Ett Linuxsystem på cd, som du startar datorn med, och allt konfigureras helt automatiskt... När datorn startas om, så är all tidigare information borta :)
Mao kan du sluta bekymra dig för virus (nästan), att folk bråkar med dina maskiner (nästan) och kostnade för en cd med operativsystem, bildbehandlingsprogram, webbläsare, officepaket, tidsfördrivsspel, mailprogram, html-editor med mycket mera, är... 0:-!
 
Tack för alla tips. Det hjälper.

Det är inte helt enkelt att sätta upp ett internet-café. Roligt att så många med erfarenhet yttrar sig. Eftersom vi i grunden är en fotoaffär kommer inriktningen vara digital bildhantering.

Steg 1. Vi skaffar två bra datorer. En Power Mac och en PC. Till dom adderar vi 21"-skärmar, scanner, skärmkalibrering, kortläsare, m.m.

Efter ett tag har vi fått lite koll på vad folk använder datorerna till. Är det många som vill spela så får man uppgradera planerna lite. Annars blir det ganska enkla datorer.

Steg 2. Vi skaffar ytterligare 6-10 datorer och en server.

I morgon är det tänkt att jag ska skicka iväg beställningen på den första PC-datorn. Specifikationen finns några rader upp i tråden. Lämna gärna några tankar om specen.
 
Mja, 0kr blir det ju inte, men det blir billigt.

Linux har nackdelen att det är långt ifrån bra för bildbehandling. Även om det finns program som CinePaint, Gimp mfl så har ingen färghantering (stöd för ICC-profiler för skärm, skrivare och scanner). Det blir ett problem om någon vill scanna och skriva ut sina bilder. Tyvärr.

Men annars är ju Linux bra. Som du skriver finns ju OpenOffice som är ett fullgott Officepaket som klarar de mesta. Det har (nästan) fullt stöd för tex Office-XP/2003.

Mozilla och Opera är mycket bra webläsare och GnoICQ, Mirande etc är bra ICQ/MSN program. Och mycket annat finns ju det med. Men för bildbehandling är Linux tyvärr nog sämsta valet.
 
ulltand skrev:
Vilka program beställer du till PC:n? En enanvändarlicens till Photoshop går ju lös på nästan tiotusen!


Och... Knoppix för 0:- hämtas här: http://www.knoppix.org/
Jag har redan licens på photoshop. Dock inte CS ännu. Övriga datorer får bli utrustade med Photoshop Elements 2 eller liknande. Det brukar följa med sådana licenser när man köper apparater. Annars är dom inte så dyra.
 
jag är lite nyfiken.
visst kan man inte byta till en annan färgprofil, låt oss säga en skrivarprofil eller fotolabbsprofil, i photoshop elements?
om isf så har dom gömt det mycket väl.
kan bara hitta adobe 1998 eller vad det nu var.
 
Christel: Visst är det så. Tyvärr är det lite dyrt att köpa 10 st photoshop CS-licenser. Man kan kanske göra det direkt i operativsystemet istället. I skrivarinställningar på min dator kan man ställa in vilken ICC-profil som ska användas i Colorsync.
 
Haha. Dom var ju allt annat än kontorsgrå. Riktig monsterdesign. Synd att köpa en sådan låda om datorn ändå ska sitta i ett CPU-lås.

Jag har nästan skrivit klart beställningen. Det blir bara svarta prylar. Dvs raka motsatsen till Apples helvita produkter.
 
När skall folket lära sig

Detta är design mina damer och herrar, och våga inte påstå något annat :)

men trots det sköna yttret är det insidan som räknas, det är därför jag kör Mac!
 

Bilagor

  • powermac.jpg
    powermac.jpg
    46.3 KB · Visningar: 152
Jo. Det är insidan som räknas. Det är därför apple tar ut dubbla priset för samma hårddisk, samma minne och samma grafikkort (ja, gå in på apple.com's onlinebutik och se själva).
 
På datorbutiken.com finns det ett väldigt trevligt chassi att köpa, antec slk3700b, svart/brons metallic, väldigt trevligt, framförallt att bygga med. Mer byggvänligt chassi får man leta efter. Mycket plats också.

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ANTSLK3700

Vet inte om det framgått tidigare i tråden dessa generella tips jag tänker ge nu (inte haft tid att läsa igenom):

Köp INTE ibm/hitachis hårddiskar, dessa är av skräpkvalité, haft 2 rasade sådana, har även hög ljudnivå. Skulle själv satsa på seagate- (har själv) eller western digital med 8mb cache och 3 års garanti. Toppendiskar, låg ljudnivå med.

När det gäller processorvalet, ahtlon är billiga i förhållande till prestanda, men har å andra sidan större värmeutveckling = högre ljudnivå. P4 är dyra, men går lättare att göra tysta.

Moderkort finns väldigt billiga och bra nu. Jag köpte, när jag byggde datorn nyligen, detta

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ASA7V8X-X

väldigt bra och billigt kort med mycket integrerade features, massor av USB2 portar (nämnde jag att chassit har usb portar i fronten som går att koppla in på moderkortet med lätthet) inbyggt nätverk och inbyggt bra ljudkrets. Mycket för pengarna med andra ord.

Minne är 512 ddr av snabbare sort att föredra, åtminstone pc3200 (400 mhz).

När det gäller operativsystem är windows 2000 trevligt. Ogillar XP skarpt.

Lycka till med datorvalet

/Erik

Glömde nämna att dessa prylar är prisvärda och funkar till det mesta inom bild, men skall du hålla på med film krävs vassare och därmed dyrare grejer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.