Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med praktikplats

Produkter
(logga in för att koppla)

saffra

Ny medlem
Jag heter Sofia.
Går andra året på medieprogrammet på MediaGymnasiet i Nacka.
I början av nästa år ska vi ut på praktik, och jag behöver hjälp med att hitta en praktikplats.
Är det någon som vet vart jag ska vända mig, eller är det någon som kan tänka sig att ha en praktikant i nio veckor?
Jag läser även grafisk design så det kan vara kul att lära sig en del om det också.
 
Hej!
Brukar själv ta emot praktikanter när det passar så några tankar från min sida som kanske kan hjälpa...

gå inte på vem som, kolla lite och försök ta reda på vad olika fotografer gör, välj en som du gillar och tala om varför du vill ha praktik där.

Var beredd att berätta om dig, varför du vill bli fotograf, vad du gillar att fota och varför..

ta kontakt själv, låt inte skolan ringa först..

Var flexibel med arbhetstider osv... fotograf är inte vardagar 9-17... du får ett större utbyte om du kan hänga på när det sker saker, oavsett dag natt kväll eller helg!

Förklara att du vill va med och jobba (dvs ta skitgörat) du lär få se och vara med på mer då än om du bara ska "titta på".

Bra om du kan vara flexibel i tid, om en vecka inte passar så kanske nästa är bättre..

fotografer är ofta småföretagare dvs ni är inte många på stället... känner du att personkemin inte stämmer, backa ur.... fast en viss antipati kan ju vara fruktsam...hehehe....

hoppas det hjälper..
 
jag tar gärna emot praktikanter men jag finns ju i göteborg så jag tipsar om min vän olle carlsson i sthlm istället.

skulle du fortfarande vara intresserad är det bra om du är över 18 år (pga åldersgränser på spelställen) är musikintresserad samt flexibel då det gäller arbetstider
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.