Annons

Ändrade semesterplaner.

Produkter
(logga in för att koppla)
Söderåsens nationalpark
Känns lite sönderfotograferade, även om nämnda Södersåsen är vackert. Har varit där (över dagen bara), vid ett tillfälle.
Är däremot ett (för mig) okänt namn som får utforskas lite noggrannare.

Tackar för alla tipsen, fortsätt gärna att fylla på med ytterligare intressanta platser att besöka, i Skåne län.
 
Sanningen är att jag faktiskt tänkte i de banorna (att bege mig till Kiruna, typ), men jag var där för ~ 30 år sedan (mitt i vintern, jag tror det var i Jan - Dec.) och det gav inte mersmak, om man säger så. Hint: Jag gillar dagsljus 😉.

Du kan inte ha en veckas one night stand i Kiruna i Oktober.

Enligt Internet är solen uppe minst 7 timmar i Oktober.
 
Du kan ju bila runt lite sova omväxlande i bilen och på hotell, vandrarhem, B&B, så får man möjlighet att duscha. I oktober brukar man kunna pruta rejält på priset om man bara dyker upp. Har bilat runt i hela Europa just i Oktober av just den anledningen. Har prutat hotell i allt mellan Tromsø och Sardinien i Oktobrar utan att sova en natt i bilen, har enbart behövt nämna det som alternativ. Har ibland behövt köra vidare till nästa ort dock.
 
Skåne är fint, men risken är stor att du kommer ha en kombinerad dusch och hårtork på utanför bilen i Oktober, tyvärr bara med kallvatten.
 
Denna formulering förknippar jag med helt andra sammanhang, så du får gärna komma med ett förtydligande 🤔.

10 December kan du ragga upp någon av valfritt kön som också tycker det är en bra idé och ha ett one night stand tills den 30 December i Kiruna. På Spetsbergen kan man ha ett one night stand i bort åt 5 månader.
 
10 December kan du ragga upp någon av valfritt kön som också tycker det är en bra idé och ha ett one night stand tills den 30 December i Kiruna. På Spetsbergen kan man ha ett one night stand i bort åt 5 månader.
Ok, jag tror att jag förstår. Nu har jag förvisso inte semester i December, men jag tackar för informationen ändå.
 
Hur lång upp vill du åka? Jag ska själv åka vildmarksvägen i Jämtland den 28 september och ska besöka ett antal platser på vägen och tänkte dela med mig så du kanske får något tips du också.

Snön har börjat falla när du har semester men boende biten kan du lösa väldigt om du redan har tält, sovsäck och liggunderlag sen innan, annars kan du sover i bilen med en sovsäck funkar precis lika bra det också.
Vildmarksvägen är normalt stängd från den 15 oktober (tidigare om de kommer snö)
 
Många platser i Skåne är förstås välfotade redan... Stränderna söder om Stenshuvud är häftiga med dramatiska trädfyllda sluttningar. Ales stenar förstås. Marsvinsholms slott är trevligt. Om du har ett intresse för fåglar är Falsterbo ett fågelmecka under oktober månad. Fyledalen är också i huvudsak ett besöksmål för fågelälskare men erbjuder fina miljöer.
 
Många platser i Skåne är förstås välfotade redan... Stränderna söder om Stenshuvud är häftiga med dramatiska trädfyllda sluttningar. Ales stenar förstås. Marsvinsholms slott är trevligt. Om du har ett intresse för fåglar är Falsterbo ett fågelmecka under oktober månad. Fyledalen är också i huvudsak ett besöksmål för fågelälskare men erbjuder fina miljöer.
Återigen många intressanta platser att besöka, fåglar intresserar mig däremot inte.

En annan fråga som inställer sig är vilka temperarurer på morgon/kväll/natt man kan förvänta sig om man skall våga sig på att tälta under det aktuella tidsfönstret 😁.
 
Oktober är nog en månad som det kan vara vilket väder som helst över allt i Sverige.

Om jag skulle tälta och inte haft något explicit resmål hade jag kollat vad SMHI eller YR säger innan jag lämnade hemmet och styrt kosan dit som det är bäst väder. Sverige är ett långtsmalt land och vädret kan skilja sig enormt mellan norr/söder och öst/väst och det är inte alltid varmast i söder.

Men det beror på hur pass spontan man är.

Hittade medeltemperaturer för Lund.
 
Älgjakten är väl igång norr över vid den tiden. Det kan innebära att du får problem att röra dig som du vill ute i markerna. Fast å andra sidan, får du bra kontakt med ett jaktlag kan de kanske ge dig oanade möjligheter till annorlunda foton.
Jag tänker nog för egen del försöka komma mig ut på Bjäre och upp på Kullaberg.
 
Oktober är nog en månad som det kan vara vilket väder som helst över allt i Sverige.
Förvisso.
Sverige är ett långtsmalt land och vädret kan skilja sig enormt mellan norr/söder och öst/väst och det är inte alltid varmast i söder.
Det är ju förvisso riktigt, men rent geografiskt torde det vara varmare söderöver än norr, kan jag tycka.
Men det beror på hur pass spontan man är.
Jag har inget bestämt resmål, annat än att jag gärna undviker mörker och kyla i den mån det nu låter sig göras i denna tid på året.

Hittade medeltemperaturer för Lund.
Tackar. Oktober förefaller ju inte vara outhärdligt kallt, tycker jag. Får kolla komforttemperaturen på min sovsäck.
 
Det jobbiga med att tälta i hyfsat kallt väder, dvs plusgrader och en sovsäck som är bekväm ner till nollan, är inte att sova i tältet på natten.

Det jobbiga är att lämna sovsäcken och stiga upp. :)

Om jag skulle resa runt i Sverige i ett par veckor i oktober så skulle jag nog planera in ganska många nätter inomhus.
 
Älgjakten är väl igång norr över vid den tiden. Det kan innebära att du får problem att röra dig som du vill ute i markerna.
Ja precis. Och då jag läst om skyttar som inte sett skillnad på ett vildsvin och en häst respektive en älg och en traktor, känns det väl inte så där värst lämpligt att knalla omkring i skogarna norr över under det att älgjakten pågår 😁😉.
Fast å andra sidan, får du bra kontakt med ett jaktlag kan de kanske ge dig oanade möjligheter till annorlunda foton.
Tror inte att något jaktlag är intresserade av att ha något att göra med en sörlänning på resande fot under pågående jakt 😉.
Jag tänker nog för egen del försöka komma mig ut på Bjäre och upp på Kullaberg.
Vem vet, vi kanske råkas...
 
Det jobbiga med att tälta i hyfsat kallt väder, dvs plusgrader och en sovsäck som är bekväm ner till nollan, är inte att sova i tältet på natten.

Det jobbiga är att lämna sovsäcken och stiga upp. :)
Sant så. Och inte blir det mindre jobbigt om sovsäcken inte är klassad ner till nollan. Tror att den jag har är klassad till comfort +10 - 12 grader eller så. Men det blir än jobbigare om man skall betala dyra pengar för övernattningar varje natt.

Om jag skulle resa runt i Sverige i ett par veckor i oktober så skulle jag nog planera in ganska många nätter inomhus.
Självklart ! Känner jag mig själv rätt, kommer sannolikt de flesta nätterna att vara inomhus, men säkert vet jag först efter första natten i tältet 🤣.

Jag brukar alltid begagna mig av booking.com när jag är på resande fot och kommer att göra så även denna gång. Om jag kan hitta boende för ett par hundringar/natt (med tillgång till dusch och ev frukost dagen därpå, då får tältet hård konkurrens 😜.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.