Fredrik AVT
Aktiv medlem
Anledningen till att jag rekommenderar en ljusstark telezoom är ju att han skall kunna kombinera den som porträtt, fotboll och natur.
"Eftersom jag bor mitt i skogen och trivs med det så kommer den få följa med på skogsturer för naturfoto och även gryningsräder för att spana på djur. Typ älgjakt med taskiga ljusförhållanden."
Det är ju inte bara vid inomhusfoto som man kan ha behov av ljusstyrka. Den kanske ändå är i kortaste laget, men för älg på pass kanske det ändå kan fungera.
Micke.
Aldeles rätt. Däremot springer priset iväg en del och något måste bort för 10.000:-. Är man inte väldigt fotointresserad blir det också lätt så att den större zoomen inte kommer med då man har små barn. Fast man kan ju börja någonstans och lägga till objektiv som t ex denna då behovet av denna blir stort. Det finns en inlärningskurva för ljusstarka objektiv med tunnt skärpedjup och halvdåligt ljus.
Avseende 24mp sensorn i t ex A65 så är bruset per pixel högre än 16mp i t ex K-5 men per bild är det inte högre då nedskalningen tar hand om det (se luminous landscapes review av NEX7). Så brusmässigt sätt är det i stort sak samma.