Annons

Hjälp med köp av digitalkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver lite hjälp med att hitta rätt digitalkamera, finns ju så många. Max 2500:- kan jag ge. Avancerad eller ej, kvittar, jag har inget emot avancerade saker, gillar att pilla och lista ut saker. Har tänkt fota allmänna saker som byggnader, i skogen, människor, kanske insekter (vilket betyder att jag behöver en bra makro också). Kan ni hjälpa mig? storlek spelar ingen roll, men inte typ ''världens minsta kamera''.. jag har inget emot större..

Funderat länga på denna: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/56321?opendocument&markID=70-10-10

..men den verkar vara något: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/56432?opendocument&markID=70-10-10

Klart jag ska hjälpa dig.

Ingen av de två nämnda har någon bra vidvinkel och sonyn har sämst vidvinkel. Mest prisvärd anser jag utan tvekan canonkameran vara.

Sen finns ju dessa som har något mer vidvinkel:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LZ8silver

Varav denna har hela 12x zoom men ingen stabilisator:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s1000

Okej, så dem två borde vara något? Panasonic Lumix verkar ju intressant, men det gör ju Fujifilm FinePix också. Vilken skulle du ha valt och varför?
Fast ingen av dem verkar ha fått bra recensioner, särskilt inte Fujifilm.

Senast ändrad:
Jag behöver lite hjälp med att hitta rätt digitalkamera, finns ju så många. Max 2500:- kan jag ge. Avancerad eller ej, kvittar, jag har inget emot avancerade saker, gillar att pilla och lista ut saker.
Precis. Det finns ju så många.
Cyberphoto har uppskattningsvis 90 olika kompaktkameror och då är inte alla färgvarianter inräknade.
Att idag säga "Den här ska du ha" är nästan omöjligt. En del prioriterar lång zoom före vidvinkel eller bildkvalitet t ex.
Jag fegar ur och tänker inte rekommendera någon speciell kamera men om du gillar att lista ut saker så läs lite tester och det finns också många recensioner av kameror här på fotosidan.
Vad har du haft för kamera innan? Vad tyckte du om den?
När jag valde min första digitala kompakt så prioriterade jag bl a möjligheterna att hyffsat lätt påverka exponeringen, att lätt komma åt inställningar för tid, bländare, exponeringskompensation.

.. har bara haft en som kostade några hundralappar, från Samsung, den dög väll men inte tillräckligt.
Kan tänka mig att gå upp till 3500:- om det är lättare att hitta en bra kamera då?

Nikon D40 har ju fått många bra recensioner, så den kanske borde vara något? finns bland annat hos Cyberphoto och OnOff.. lite mer än 3500:- men kanske värt det?

I en annan tråd nämns de demoex som Fotokungen i Stockholm säljer ut till ganska vettiga priser. Där finns både hyfsade kompaktkameror och billiga systemkameror, bl a Canon 400D, som nog skulle nog kunna passa den budget vi diskuterar här.

..men den där Canon Powershot kanske duger fint? har som sagt bara haft en billig Samsung innan för några hundralappar. Kanske borde gå upp sakta, så att jag inte köper en kamera för 4000:- och kanske aldrig fotar sedan så mycket?

..men den där Canon Powershot kanske duger fint? har som sagt bara haft en billig Samsung innan för några hundralappar. Kanske borde gå upp sakta, så att jag inte köper en kamera för 4000:- och kanske aldrig fotar sedan så mycket?

Svårt att säga, kompaktkameran är mycket enklare och smidigare att fotografera med. Å andra sidan är systemkameran roligare då den svarar mycket snabbare på det man gör. Systemkameran ger oxå möjlighet till kortare skärpedjup och högre ISO med lågt brus. Sen är det ju heller ingen tvekan om att sytemkameran känns mer som en riktig kamera och att man får bättre grepp om kameran.

Är du seriöst intresserad av fotografering så köp systemkameran, vill du testa mer och se hur intresset utvecklas så köp kompaktkameran tills du är mer säker på vad du vill.

Canon Ixus 870IS tror jag mer på. Liten ja, men är vidvikligare än A590IS. Tror att en systemkamera blir för stor och klumpig.

Canon Ixus 870IS ha inga manuella inställningsmöjligheter, vilket är en stor begränsning om man vill lära sig fotografering.

Sen är det ju heller ingen tvekan om att sytemkameran känns mer som en riktig kamera och att man får bättre grepp om kameran.

Då skulle alla världens amatörfotografer alltså valt fel kamera, dvs. kompaktkamera (står för över 90% av försäljningen av alla typer av kameror), eftersom en kompaktkamera inte anses som en "riktig kamera", samt greppet inte är bra?
:), :), :)

Kolla på den nu utgående lilla Canon G9:n, bör säkert reas ut, till ett bra pris, under 4000:-.

Din argumentation är fullständigt bedrövlig. Du drar fram de fördelar jag skrev om systemkameran men nämner inte alls fördelarna jag skriver om kompaktkameran.

Sen drar du slutsatser endast byggt från de fördelarna jag skrev om systemkameran.

Oerhört lågt, skärpning!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto