Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med budgivning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa!

Jag vill köpa en mellanformat, mest för att pröva på det hela. Har funderat på en Holga, dock vill jag ha lite snyggare bilder än så. Såg denna Hasselblad på Tradera och blev sugen. Spontan åsikt, någon? Hur är priset? Kan det vara värt chansningen, eller bättre att vänta och köpa en annan?

//Jessica

Ja, lite ketchupflaska över det hela. Först händer ingenting, sedan ingenting och sen kommer allt. I alla fall på Ebay där jag har handlat, gissar att det är samma fenomen på Tradera. Man bör ha satt upp en gräns innan ger sig in i det så att man inte landar på ett pris man inte alls hade tänkt sig. Det är lätt att dras med i en budgivning ...

He he, joo, visst är det så. Speciellt svårt för mig som inte vet vilken nivå buden bör ligga på heller. Ingen som kan hjälpa mig?

Senast ändrad:
sen ska man kanske vara lite försiktig, just denna säljare hade noll omdömen.

säljaren kanske är hur hederlig och schysst som helst, förstås, men jag hade hellre budat på grejor av en säljare som hade bra omdömen.

om du kollar på blocket, här på fotosidans annonser, och några ställen så kanske du kan skapa dig en uppfattning om var priserna ligger ungefär

Det är nog ingen fara sålänge som du verkligen kollar upp allting som går att kolla upp.
Be om personens telefonnumer, hemadress och personnummer, och kolla att informationen han ger dig stämmer.
Man får ganska snabbt en uppfattning om personen, ifall han är ärlig har han inget att dölja och visar det.
Fast jag vet inte hur det fungerar på tradera, går det att få kontakt med säljaren även fast man inte vunnit budgivningen?

Ju större summor det handlar om, desto mer paranoid bör och får du vara.

/Henri

Jo, det går att få tag på säljaren, under hela budets gång. Jag har köpt mkt begagnat för höga summor och haft tur, men jag är fortfarande försiktig. Det bör man nog vara. Just auktioner, som Tradera, tycker jag känns allmänt läskiga. Någon som gjort ett lyckat köp så?

Noterade att säljaren hade två nära identiska auktioner uppe varav den som inte hade ordet toppskick i sig låg högre i budgivningen.

Mitt intryck är att auktionssajter som Tradera och eBay är ganska befriade från lurendrejeri på säljarsidan när det gäller gods som det finns lag om kontroll på.

Verkar som om bedragare tvingas exponera sig lite för mycket på dessa sajter för att de skall gilla det.

Dessutom finns ju betal-metoder som säkrar både säljare och köpare, PayPal, Bidpay, Payson o.l. har alla en viss garanti och för större köp finns oberoende (godkända) firmor som till avgift (relativt hög) agerar mellanhand.

Jag handlar relativt mycket på båda och har ännu inte blivit blåst (men har alltid gjort kollar när beloppen blir över några hundralappar).

För att använda en klyscha: jag tror att mer än 95 av 100 (= 950 promille, 95%, 0.95) säljare/köpare är seriösa på Tradera.

Den som utförligt beskriver objekten och snabbt svarar på ev. kmpletteringsfrågor och har goda ref. kan man handla av och sälja till utan att vara särskilt skraj.

Richard, jag noterade också, efter ett tag, att han hade nästan två identiska auktioner. Lite skumt känns det, sedan har han inte svarat på mitt mail heller... Hmmm...

Rent praktiskt vid budgivning brukar jag vänta tills det bara är en minut kvar, och då lägga det bud jag absolut högst kan tänka mig. Annars trissar man ju bara upp priset själv....

Resultatet brukar bli bra....

Mats, jag är sugen, men så jäkla rädd. Två-tre tusen är inte en katastrof, men tillräckligt mkt för mig som är fattig student :/

Åhh, bara några timmar kvar nu. Är grymt sugen...

Jag tror man kan vara ganska lugn när det gäller bedrägerier på tradera. De flesta säljare verkar ärliga och det är ju ganska lätt att be om personuppgifter och göra upp om att vid ett eventuellt köp betala kontant på plats. Däremot tror jag det är betydligt vanligare att man som köpare lurar sig själv, skicket är nog inte alltid så bra som man hoppas och eventuella bilder visar egentligen inte mycket medan beskrivningar och så alltid är subjektiva. Sen är det lätt att man dras med i auktionen och lägger ett högre bud än vad man hade tänkt sig...men det hade ju någon nämnt redan. Hursomhelst, lägg inget bud innan de sista minuterna...och hoppas det går vägen. Om inte annat lär sådana kameror komma upp fler tillfällen så det är ju inte någon brådska.

barret skrev:
Han har ju köpt en massa med gott betyg.....
Den som leder budgivningen ja, men han som säljer är ännu utan. Och visst kan man vara seriös ändå. Någon försäljning måste ju bli den första.

Jag har handlat en hel del via auktionsiter men har alltid sett till att få svar på frågor om skick etc innan jag lagt bud. Att bara bjuda utifrån en beskrivning är lite för mycket gris i säck för min del.

/Richard
(Som inte skall slåss om någon hasselblad då han har kiev ;))

Jag fick en skum känsla då jag ringde honom. Han kunde inte förklara varför han hade lagt ut två bud på samma kamera (?).

Hur tänkte han lösa det? Två olika personer som har lagt bud på samma Hasselblad. En ligger på strax under 3000:- och den andra 4000:-

själv hade jag nog avstått bara av den anledningen att jag fick dåliga vibbar. sen om det kanske inte är nåt skumt spelar ingen roll, har jag magknip och inte kan sova
så hade jag budat på nåt annat istället

jag har handlat mkt både på tradera och ebay.
har aldrig råkat ut för tråkigheter. men bara för att det inte händer ofta så händer det ju. lätt att man glömmer det ibland.

pojkvännen blev blåst för inte så länge sen. fick aldrig nån vara.

jag bara funderar; måste du ha en systemkamera?
typ en rolleicord, yashica el dyl är ju mellanformatskameror som är bra. och bättre pris än en hasselbladare. som du antagligen vill ha ngr gluggar till också...

Jag skulle inte bjuda på denn auktion.

1. Ingen bild eller serienummer finns som kan identifiera kameran
2. Säljaren har en hotmailadress, inget namn eller postadress finns angiven
3. Detta är säljarens första affärer på Tradera. Inga positiva ömdömen finns

Sälaren säljar också en Nikon F3. Om dessa vet jag mer än om Haselblad. Att bara skriva "toppskick" om en F3 är inte seriöst, toppskick jämfört med vadå? Och att ange att objektivet är 35 mm utan uppgift om bländare är inte heller seriöst.

Så jag skulle hålla mig undan.

För övrigt har jag gjort flera affärer på Tradera och aldrig blivit lurad. Jag föredrar absolut den som beskriver varans eventuella skavanker. Då är det lättare att tro att resten är i toppskick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar