gamleJ
Aktiv medlem
En sak har jag undrat över är varför de som mest vill diskutera bilder inte bara gör det med liv och lust och bara skiter i resten. Det finns ju hela sektioner på Fotosidan avsedda för just dessa. Får man inte vara i fred med det där?? Varför inte bara negligera resten inklusive all reklam. Reklamen och flaggningar för nyheter ligger ju främst på entrésidan.
Jo visst går det att kommentera bilder hela dagarna men utan motargument och andras tankar så blir det enkelriktat. Tisdagsbilden var ett försök men stupade på ett för litet engagemang.
De som bara vill prata teknik verkar ju å sin sida ofta göra just det och de verkar inte alls ha samma behov av att omvända bildkramarna som dessa ständigt verkar ha att göra om tekniknördarna. Varför är det så?? Varför inte bara leva och låta leva så vi får lite högre i tak än vi uppenbarligen har idag.
Av den enkla anledningen att de som bara gillar teknik får det de behöver.
… och ja fotoklubben är faktiskt bra och det tycker nog de flesta medlemmar som deltar, och ett bevis på det är väl att många har varit med i väldigt många år och verkar trivas hyfsat med varann. Om folk inte är tillräckligt trygga för taskigheter och påhopp så blir det sällan bra och den ribban ligger väldigt mycket lägre på en anonym site som FS än i en fotoklubb där alla möts i verkliga livet. Jag tror nog vi får börja där med all intolerans som faktiskt finns på denna site och sedan krävs det nog också att folk anstränger sig betydligt mer och skickar med en kontext med sina bilder som gör att det faktiskt finns något att diskutera. Man kan faktiskt inte koka soppa på en spik ens på Fotosidan om det inte ska bli en samma tunna soppa som det ofta blir idag.
Ligger mycket i vad du tar upp här. Det är absolut mycket svårare när vi bara känner varandra genom korta textinlägg. Det kommer nog ta längre tid att lyckas med bra fotokritik jämfört mot i en klubb men jag tror det går. Hade tisdagsbilden lyckats engagera 20-30 medlemmar hade det kunnat utvecklas väl. Nu var vi 10 st och alla kunde inte bidra varje vecka vilket fick det att stupa. Ärligheten blev större efterhand faktiskt. Tyvärr var vi så få att jag kunde gissa kommentarerna i förväg ibland . Många som ondgjort sig över att vi aldrig diskuterar bild bidrog tyvärr inte pga att de tyckte bildfilerna var för små eller övriga deltagare var för okunniga. Hade de istället valt att delta och försökt höja nivån kunde det varit en stående punkt på FS att diskutera bild varje vecka.