Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ang. objektiv till EOS400D

Produkter
(logga in för att koppla)

pokerface__

Medlem
Hejsan!

Har nyss införskaffat en Eos400d.
Jag undrar vilket objektiv som rekomenderas
då jag främst kommer att fota när jag är ute och åker motorcykel(natur, landskap), kanske även ibland motosport (enduro å motocross)

Budget - ca 5 loppor?!

Vore väldigt tacksam för svar!

/pokerface__
 
Ska du ha ett objektiv för allt eller kan du tänka dig att ha flera?
 
För landskap skulle jag rekommendera Canon 50mm/1.8 för ca 1000 kr. Den fungerar fint som porträttobjektiv också. Med motljusskydd från t.ex. www.dealextreme.com så har du ett kanonbra objektiv. Oavsett vilket objektiv du väljer bör du nästan skaffa det här objektivet, eller kanske det klart dyrare 50/1.4 för att få USM (tystare och snabbare autofokusmotor än den som 50/1.8 har). Visst är det en fast optik, men man vänjer sig och det är riktigt trevligt med skarpa och bra bilder från ett så billigt objektiv även om det är full öppning på bländaren.

Men ett allroundobjektiv skulle kunna vara Sigmas 17-70/2.8-4 (tror att bländaren är så) eller kanske Tamrons 17-50/2.8. Canons 18-50/?? IS II är troligen ett ganska bra och billigt objektiv som kan hantera det mesta. Canons 17-85 har inte fått så bra kritik från pixelfantaster som tittar på minsta lilla skärpeförlust, men det objektivet har ett mycket trevligt omfång. Om du inte behöver de där sista millimetrarna i omfång kanske ett 28-135/3.5-5-6 IS kan vara något.

Läs recenssioner på www.eflens.com. Där hittar du också fler objktiv att suckta efter.

Om du behöver lite längre zoomobjektiv för motorsporten om du inte kan komma nära åkarna. Du behöver ett relativt ljusstarkt objektiv för att fånga snabb sport om det inte är så ljust ute, för landskap är inte ljusstyrkan så avgörande.

Det var kanske lite tips på vägen utan att låsa allt för hårt på något särskilt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.