ANNONS
Annons

Hjälp! D300S, D7000 eller d700?

Produkter
(logga in för att koppla)
D7000 oc döda pixlar ?

Ska du sälja bilder på istockphoto eller Getty Images så bör du tänka på att D700 har väldigt låg upplösning och snart får räknas som antik i de sammanhangen. Annars ett utmärkt köp med enastående bildkvalitet.

D7000 ska du vara försiktig med om du tar bilder i skymningen eller i svagt ljus där slutartiden överstiger 1 sek. Min D7000 åker in på service, återstår att se om de kan få bort de tusentals hot spots/döda pixlar som uppkommer på mina kvällsbilder.

Funderar som bäst på en D7000 men blir lite orolig när jag läser detta. Är detta ett problem med alla D7000?

Det går som sagt var att hitta flera bra fasta brännvidder till FX till bra pris.

Nikon's 85 1.8 är ganska kompakt, riktigt skarpt och skapligt snabb AF. Det behöver inte bländas ner mycket för att bli skarpt ut i hörnen. Priset är dessutom väldigt bra.

Personligen tycker jag att 35 mm är mer användbart än 50 mm på småbild. 35 2.0 behöver bländas ner ett par tre steg för att bli skarp ut i hörnen, men med D700 kan du skruva upp ISO ifall ljuset tryter. Inte alltid skärpa behövs ut i hörnen. En stor störstabländare ger en ljus sökare.

De flesta av Nikons fasta brännvidder som ligger i ditt förfrågade prisomfång är relativt gamla konstruktioner. Känns lite gammalmodigt med fokuseringsringen som rör på sig vid AF.

Givetvis finns Nikons nya zoomar, men de är stora och dyra. De äldre utan VR finns begagnade och några modeller finns fortfarande att köpa nya i vissa butiker.

Funderar som bäst på en D7000 men blir lite orolig när jag läser detta. Är detta ett problem med alla D7000?

Jo det var iallafall ett problem med den första leveransen av D7000 som Nikon skickade iväg innan jul för att tjäna lite pengar inför den. Det finns massor av artiklar om det här om du säker på "hot spots d7000". De har försökt åtgärda det här med en firmware update men det hjälpte inte helt, iallafall inte för mig. Jag återkommer i ärendet när jag fått den tillbaka från reparation. Är det likadant då är det bara att reklamera och få pengarna tillbaka.

Ville bara förmedla att jag är nu en glad ägare av en Nikon D700 slog till på beg, 17000kr för d700+mb-d10 ( ca 8000expooneringar) och fyra minneskort+ väska. Kändes väldigt värt.

mvh rob

D700 för få megapixels.

Gratulerar till ett bra köp! Som säljare av stockfoton skulle jag dock starkt rekommendera en annan kamera med fler megapixel. På iStockphoto/Getty Images etc spelar storleken roll :)

D800 kommer i tredje kvartalet.

Gratulerar till ett bra köp! Som säljare av stockfoton skulle jag dock starkt rekommendera en annan kamera med fler megapixel. På iStockphoto/Getty Images etc spelar storleken roll :)

D800 kommer i tredje kvartalet.

YES, den väntar jag på, tills vidare köpte jag en D7000 med Nikons nya teknologi och den överträffar verkligen alla positiva omdömen. En helt fantastisk kamera! Prisvärd måste vara årets understatement!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar