Annons

Hemsidor

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har planerat att uppdatera min hemsida ett tag nu och börjar äntligen komma igång lite, har redan en Engelsk version så tänkte framför allt göra en svensk. Är det någon som har några tips på upplägg eller länkar till andra eller era egna "fotosidor"? Har lite egna idéer men det är alltid kul med andras tankar :)

Mvh Anders
 
Ett tips är ju att inte lägga in bilder på varenda sida. Det gäller ju att ta hänsyn till alla de som inte har bredband, vilket ju egentligen omfattar de allra flesta. Om de som tittar på din sida skall få behållning av sajten är det bra om du tydligt visar vart det finns bilder och annat som kan ta lång tid att ladda ner. På så sätt kan man som modemanvändare planera tiden lite bättre. Försök att göra hemsidan enkel och stilren.

Min utgångspunkt i denna kommentar grundar sig bara på andras sajter. Min egen är en sån där gratissajt som inte kostar ett öre och är inte möjlig att ändra.

Mvh

/Lasse
 
Roine: Okej jag uttryckte mig kanske lite dumt, jag kodar allt för hand men det var lite mer layout osv. jag var sugen på att få lite nya fräsha idéer :)
 
är kanske lite skrytig nu, men tipsar ändå om min egen sida.. nu är den dock inte bara en foto-portfolio, utan fylld med en massa annat oxå, plus att den samtidigt fyller funktionen "privat hemsida" och således även rymmer en massa gojs om mig själv.. (ego som man är.. *ler)
men du kan ju hoppa över det och bara kika på fotoavdelningen, menar jag..
har anpassat sidan så det ska vara lätt att kolla runt utan bredband.
längre fram ska jag oxå lägga in ännu större varianter av bilderna, men det kommer senare som sagt.

ta en kik..
http://christel.just.nu
 
Frågan är intressant. Jag sitter just nu själv och funderar på vad som är det ultimata sättet att visa bilder på nätet. Grunden är att man har ett galleri med små bilder men hur ska man sedan visa den stora bilden.
Är det en sida i helskärmsläge, popup-fönster, en ram med galleriet och en ram med den stora bilden, eller vad tycker ni andra?

Själv tycker jag att grunden till sidan ska vara enkel design som är stilren och får bilderna att synas. Färgerna ska vara sådana som inte sticker i ögonen. Även om sidan är enkel ska det synas att den är genomarbetad och ibland är det avancerat att få fram det enkla.
Christel har en väldigt snygg sida liksom www.bingo.se
När det gäller länkar tycker jag man ska välja ut sådana sidor man själv verkligen gillar. Ett antal bra länkar finns ju här på fotosidan.

Ni som har hemsidor. Vilken skärmupplösning gör ni sidan för?
 
Jag har av nån anledning fastnat för 800*600 upplösningen, men tar bort lite för att folk kör väl inte maximized window, scrollbar tar litegrann osv så jag kör 700 bredd som standard.

http://www.freguz.com
 
Jag har gjort min sida för 1024x768. Jag inbillar mig att den upplösningen är vanligast bland surfarna.

Personligen är jag inte riktigt nöjd med sidan och den kommer att byggas om när tid medges. Dels så ska det bli en i mitt tycke renare layout som framhäver bilderna mer. Nu är bilderna bara en del av allt annat. För tillfället består sidan av två ramar vilket jag tycker fungerar ganska bra.

Jag tillverkar den i Frontpage för tillfället. Men på sikt kommer jag gå över till JBuilder, detta för att jag tänker bygga den mha servlets. Mest för att underlätta för mig själv vid uppdateringar. Jag väntar dock på att få tag på en gammal burk att köra en webserver på. Sedemera använder jag naturligtvis Photoshop för diverse bildbetyr.

Nuvarande sidan finns på adressen

Mavericksphoto

Mvh
Maverick
 
Ett tips är att undvika mitt misstag.
Jag designade min sida (finns i min profil) när jag körde upplösningen 1600x1200. Det som ser snyggt ut hos mig, är inte lika snyggt för någon med 15"-skärm :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.