Annons

Har vi plockat ihop en bra PS-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför köra 4 gb i RAM? Jag har 1gb och klarar mig mycket bra med det. Har tänkt att gå upp i 2 men det funkar bra till det jag gör nu iaf. Mycket PS och premier pro, pinnacle och dom är hyffsat krävande. Men men det är dina pengar så handla på...
 
Tja.. lite fipplande i PS äter snabbt upp ramminnet. Ligger ofta på runt 1GB när jag håller på med några RAW-filer samtidigt..

PS är dessutom usel på att lämna tillbaka använt ramminne.

Minne är bra att ha..Slipper man swappa..
 
Fruckan skrev:
Varför köra 4 gb i RAM? Jag har 1gb och klarar mig mycket bra med det.
Jag vet inte hur du arbetar men ett uppslag i ett A4-magasin i 300ppi (16 bitar) och lite utfall är på 100MB. Lägg till 15-20 retuscheringslager så inser du att 1GB inte räcker långt. Särskilt inte om man vill köra operativ och lite andra program samtidigt och kanske har mer än 1 bild öppen.

/G
 
Som Jesper sa, Matrox Parhelia APVe kan vara värt att titta på. Stödjer upp till dubbla 1920 x 1200 i DVI-läge eller 1920 x 1440 med analog skärm och har de (subjektivt men ofta även allmän åsikt) renaste digital -> analogomvandlarna av alla grafikkort på marknaden för maximalt stabil bild via VGA.


Om man som jag dessutom pysslar med video är Matrox-korten oslagbara eftersom de kan skicka previews av grafiken ut på videoporten till videomonitor, men det finns en hel del godis för dem som bara kör Photoshop också.

Deras drivrutiner är speciallt utvecklade för dubbla/trippla skärmar med shortcuts för att maximera över bägge skärmar, inställningar för hur och var dialogrutor ska hamna etc. Nvidia och ATI har blivit bättre på de bitarna också, men jag är osäker på om de verkligen är ikapp Matrox här. De satsar betydligt mer på avancerade inställningsmöjligheter än vad konkurrenterna gör, mycket eftersom de helt gett upp spel- och konsumentmarknaden.

De senaste korten är gjorda för PCIexpress och funkar bra med det moderkort du valt.
 
reflux skrev:
Matrox Parhelia APVe kan vara värt att titta på ... renaste digital -> analogomvandlarna av alla grafikkort på marknaden ... de kan skicka previews av grafiken ut på videoporten till videomonitor, men det finns en hel del godis för dem som bara kör Photoshop också ... shortcuts för att maximera över bägge skärmar, inställningar för hur och var dialogrutor ska hamna etc ... funkar bra med det moderkort du valt.
Tack Daniel - ett svar som sålde in kortet hos mig!

/G
 
Ser bra ut. Men glöm inte att spegla hårddiskarna.
Sen så är ju skärmarna en viktig del av datorn, och snåla inte på att köpa kalibreringsutrustning om ni ändå lägger ner så mycket pengar på en bra dator.
Om ni ska fråga om datorer så rekommenderar jag sweclockers.com, väldigt bra forum även där.
 
jag säger bara, mac have higer ground på PS. o så skaffar du en såndär riktigt fet skräm till också. då är det fan bättre än pc, men tidigare sagt så kanske ni ska använda den till spel o annat.
 
andreasc89 skrev:
Ser bra ut. Men glöm inte att spegla hårddiskarna.
Sen så är ju skärmarna en viktig del av datorn, och snåla inte på att köpa kalibreringsutrustning om ni ändå lägger ner så mycket pengar på en bra dator.
Om ni ska fråga om datorer så rekommenderar jag sweclockers.com, väldigt bra forum även där.
Kalibreringsutrustning och bra skärmar har vi redan.

När det gäller diskspeglingen så är tanken att den IDE-RAID som finns på moderkortet skall användas för att spegla 250GB-diskarna. Är det rätt tänkt?

Började faktiskt fråga på (det alldeles utmärkta) Sweclockers men tycker att vi också fått bra kompletterande synpunkter här från ett lite annat perspektiv. Många är fokuserade på speldatorer på Sweclockers. Själv har jag inte spelat på min arbetsdator på flera år.

/G
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte läst hela tråden men det är mycket likt mitt system. Samma låda, moderkort, processor, fläkt. Det funkar topp får jag säga.

Lite fippligt att skruva ihop - bios behöver uppdateras för att känna igen Dualcore processorn. Fläkten krävde lite trixande.

Låter klokt i övrigt (nu när ni tänkt om kring grafik-kortet). Eftersom moderkortet har dubbla RAID-system skulle jag köpa två hårddiskar och köra RAID även på XP. Den andra RAID (0 eller 1, kommer inte ihåg) som inte speglar utan födelar arbetsbördan istället = snabbar upp. Så har jag i alla fall. Då behöver ni inte ha en så snabb HD (dyr och högt låtande)

Glöm inte diskdrive om ni ska ha XP på RAIDen eftersom ni måste installera RAID-drivrutiner från disk innan ni installerar.

Med reservation för att nästan all kunskap har jag fått via den polare som hjälpte mig.
 
Senast ändrad:
reflux skrev:
...Om man som jag dessutom pysslar med video är Matrox-korten oslagbara eftersom de kan skicka previews av grafiken ut på videoporten till videomonitor, men det finns en hel del godis för dem som bara kör Photoshop också...

Jag känner inte till APVe-korten men kör själv med Pharelia 128-kortet med 2 x 20" LCD + TV-monitor för videopreview. Värt att notera är att då du kör en tredje skärm eller en TV så får du bara ut 1 DVI signal! (Minns inte om 256-kortet klarade dubbla DVI i det läget). Sekundära skärmen tvingas du då köra analogt till. Något som inte direkt bekymrar mig då jag har DVI till huvudskärmen och kan leva med analogt till verktygen på sekundära skärmen. Värdesätter då mer att samtidigt få TV-ut när man jobbar med Premiere.
 
Så här ser systemet ut fn:

1 Antec Performance One P180 Miditower, Aluminium Silver
1 Hiper Nätaggregat ATX 580W, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin
1 Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
1 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB
1 Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Cooler
2 Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
1 Matrox Parhelia APVe 128MB Dual-DVI/HDTV PCI-Express, ViVo, WYSIWYG Video
1 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
2 Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ
1 NEC DVD-brännare ND-3540A IDE
1 Samsung DVD-brännare TS-H552U IDE
1 Microsoft Windows XP Professional

Planen är att köra Raptorn som primärdisk och Maxtor-diskarna i RAID0 (prestanda). PS primärcache på RAID-diskarna och sekundärcachen på Raptorn. Windows diskcache på Raptorn.

Priset för detta system hos Komplett.se (tror inte jag kommer köpa därifrån, eftersom jag inte skall bygga ihop mitt själv) är 20.579 ex moms (25.724 ink moms).

Tack alla så här långt! Det känns ganska klart så här långt men fler kommentarer är välkomna.

/G
 
Men hjälpars, den där datorn är overkill deluxe.. men det är era pengar. En gammal burk, stoppa in en AMD Sempron 3000+, 1 GB minne något grafikkort, 80GB HD, och vipps så har du en dator som duger väl åt att arbeta med A3-grejor i 300 DPI.
 
gerhardp skrev:
Kalibreringsutrustning och bra skärmar har vi redan.

När det gäller diskspeglingen så är tanken att den IDE-RAID som finns på moderkortet skall användas för att spegla 250GB-diskarna. Är det rätt tänkt?

Började faktiskt fråga på (det alldeles utmärkta) Sweclockers men tycker att vi också fått bra kompletterande synpunkter här från ett lite annat perspektiv. Många är fokuserade på speldatorer på Sweclockers. Själv har jag inte spelat på min arbetsdator på flera år.

/G

Med tanke på att ni hade externa diskar till backupen så hade jag nog kört dom båda hårddiskarna i RAID0 för prestandans skull. Windows hittar då en disk på 500GB som är ruggigt snabb (teoretiskt sett dubbelt så snabb som en ensam disk, krach risken är också dubbelt så stor). Sedan låter man windows och PS lägga swapfilerna där för bästa prestanda.

Inget spel=Matroxkort.
Det verkar ju itne vara ett lågbudgetprojekt så kvalitetsgrafikkort är väl självskrivet?
 
Jag håller med simon. Den var idiotisk overkill innan, och aboslut ingen "photoshopdator". Fast nu "utan grafikkort" är den bara idiotisk overkill om man vill räkna ut jordens klimatförändringar 10 år framåt.

Jag photoshoppar på en PIII-450mhz. Det går segt men det går. Uppa det lite så går det inte segt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.