ANNONS
Annons

Ny dator - Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast boken berör nog inte backuper alls. Den intresserar sig nog bara på att arbetet skall flyta bra.

Jag har precis köpt mig en andra disk för att bearbeta fotomaterial. Borde jag ha köpt 2, för att skapa en RAID 0?
Jag har inte egentligen ngt hastighetskrav, jag kan vänta lite. (i alla fall än så länge...)

OM man kör RAID 0 kan diskarna vara olika stora?
& kan man lägga video på 2 diskar i RAID 0 och bilder endast på en, den större av diskarna?

Problemet med RAID 0 är att det mer än fördubblar riskerna för haverier. Går endera disken sönder, så försvinner allt. Får man något problem med filsystemet, så försvinner allt. Får man problem med RAID-chippet, så kan också allt försvinna.
Normalt rekommenderar man inte RAID0 annat än till saker där hastighet har definitiv prioritet.

Du kan köra med två olika diskar, men det är inte idealiskt, då prestandan styrs av den långsammaste disken, och utrymmet styrs av den minsta.

Idag när minne är billigt, så är bästa prestandavinsten antagligen att fylla på med så mycket man bara orkar.
Annars är en snabb, sekundär disk trevlig att ha som virtuellt minne. Antagligen hade ett gäng SSD-diskar i olika knfigurationer kunnat bli attans rappt för fotoshop. T.ex. att ha Windows på ett par stripade (RAID=) SSD, Photoshop på ytterligare ett par stripade diskar, och den virtuella disken på en tredje.
 
Senast ändrad:
Fast boken berör nog inte backuper alls. Den intresserar sig nog bara på att arbetet skall flyta bra.

Jag har precis köpt mig en andra disk för att bearbeta fotomaterial. Borde jag ha köpt 2, för att skapa en RAID 0?
Jag har inte egentligen ngt hastighetskrav, jag kan vänta lite. (i alla fall än så länge...)

OM man kör RAID 0 kan diskarna vara olika stora?
& kan man lägga video på 2 diskar i RAID 0 och bilder endast på en, den större av diskarna?
En SSD som arbetsdisk borde prestera bättre än två RAIDade snurrdiskar. Hur mycket utrymme behöver din snurrdisk ha?

/Karl
 
Problemet med RAID 0 är att det mer än fördubblar riskerna för haverier. Går endera disken sönder, så försvinner allt. Får man något problem med filsystemet, så försvinner allt. Får man problem med RAID-chippet, så kan också allt försvinna.
Normalt rekommenderar man inte RAID0 annat än till saker där hastighet har definitiv prioritet.

Du kan köra med två olika diskar, men det är inte idealiskt, då prestandan styrs av den långsammaste disken, och utrymmet styrs av den minsta.
Riskerna förstår jag.
Hur ser RAID 0 ut i praktiken? köps diskarna färdiga eller tar man 2 diskar och konfigurerar dem till RAID 0?

Aha så även utrymmet styrs.
 
Problemet med RAID 0 är att det mer än fördubblar riskerna för haverier. Går endera disken sönder, så försvinner allt. Får man något problem med filsystemet, så försvinner allt. Får man problem med RAID-chippet, så kan också allt försvinna.
Normalt rekommenderar man inte RAID0 annat än till saker där hastighet har definitiv prioritet.

Du kan köra med två olika diskar, men det är inte idealiskt, då prestandan styrs av den långsammaste disken, och utrymmet styrs av den minsta.

Idag när minne är billigt, så är bästa prestandavinsten antagligen att fylla på med så mycket man bara orkar.
Annars är en snabb, sekundär disk trevlig att ha som virtuellt minne. Antagligen hade ett gäng SSD-diskar i olika knfigurationer kunnat bli attans rappt för fotoshop. T.ex. att ha Windows på ett par stripade (RAID=) SSD, Photoshop på ytterligare ett par stripade diskar, och den virtuella disken på en tredje.
RAID på SSDer är inte att rekomendera, du blir av med TRIM-funktionen då som är förbaskat viktig för en SSDs hälsa.

/Karl
 
Riskerna förstår jag.
Hur ser RAID 0 ut i praktiken? köps diskarna färdiga eller tar man 2 diskar och konfigurerar dem till RAID 0?

Aha så även utrymmet styrs.

Först och främst så behöver man ha ett RAID-chip på moderkortet.
Sen i BIOS skapar man en array, alltså en sammanslagning av de diskar du vill ska användas tillsammans. I RAID0 blir det oftast två, men har man väldigt stora prestandakrav, så kan man ju sätta i så många som RAID-chippet tillåter. Dock så är det oftast en minskande prestandaökning, då vissa saker ändå tar samma tid som enskilda diskar.
Efter det installerar man vad som ska finnas på arrayen.
Windows uppfattar den som en egen disk.
 
En SSD som arbetsdisk borde prestera bättre än två RAIDade snurrdiskar. Hur mycket utrymme behöver din snurrdisk ha?
/Karl
Egentligen har jag inte funderat över detta alls.
Jag tänkte 2Tbyte är billigt per byte räknat.

Den tänkte jag köra backup på mot den interna disken till att börja med och sedan mot en extern för att lagra undan. Och när det är lagrat så sopas 2Tb disken ren igen.

Men sedan läste jag om RAID 0 i förordet till boken för Premiere Pro.
Och som sagt var jag är inte i behov av rakethastighet. Inte just nu. Men börjar det gå sakta så...

Och kunskap & ett hum om saker & ting är aldrig bortkastat. Jag är tacksam för allt matnyttigt!
 
Riskerna förstår jag.
Hur ser RAID 0 ut i praktiken? köps diskarna färdiga eller tar man 2 diskar och konfigurerar dem till RAID 0?

Aha så även utrymmet styrs.
RAID0 är att hälften av informationen skrivs på var disk, vilket ger dubbel läs och dubbel skrivhastighet, men ingen vinst i sökhastigheten.
Hårddiskarna kan installeras i RAID vid installationen antingen hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt. Hårdvarumässigt är lite snabbare men går hårdvaran sönder måste du oftast hitta exakt samma hårdvara för att det skall fungera. Mjukvarumässigt är säkrare då Windows, OS/X eller Linux kommer leva kvar ett bra tag framöver.

RAID1 ger dubbel säkerhet då identisk information skrivs till bägge diskarna, därmed ingen prestandavinst vid skrivning men dubbel läshastighet om RAID1an inte är kass.

/Karl
 
RAID på SSDer är inte att rekomendera, du blir av med TRIM-funktionen då som är förbaskat viktig för en SSDs hälsa.

/Karl

Jag är helt medveten om det. Men nu pratade vi ju optimal prestanda. Jag skulle definitivt inte rekommendera RAID0 till någon. Punkt.
Och TRIM funkar för RAID:ade SSD i vissa Linux-distar, så vi kommer nog att se RAID-stöd framöver. Kanske t.o.m. i Windows 8.
 
Först och främst så behöver man ha ett RAID-chip på moderkortet.
Sen i BIOS skapar man en array, alltså en sammanslagning av de diskar du vill ska användas tillsammans. I RAID0 blir det oftast två, men har man väldigt stora prestandakrav, så kan man ju sätta i så många som RAID-chippet tillåter. Dock så är det oftast en minskande prestandaökning, då vissa saker ändå tar samma tid som enskilda diskar.
Efter det installerar man vad som ska finnas på arrayen.
Windows uppfattar den som en egen disk.
Tack, då förstår jag.
 
Först och främst så behöver man ha ett RAID-chip på moderkortet.
Sen i BIOS skapar man en array, alltså en sammanslagning av de diskar du vill ska användas tillsammans. I RAID0 blir det oftast två, men har man väldigt stora prestandakrav, så kan man ju sätta i så många som RAID-chippet tillåter. Dock så är det oftast en minskande prestandaökning, då vissa saker ändå tar samma tid som enskilda diskar.
Efter det installerar man vad som ska finnas på arrayen.
Windows uppfattar den som en egen disk.
Mjukvaruraid har många fördelar och stödja av dom flesta operativsystem numera.

/Karl
 
Önskar en tyst(are) dator och tittar då på vattenkylning typ Corsair H80, kostar ju inte många hundra extra.
den är dock inte tystare än vilken bra, vanlig kylare sin helst , då det sitter en 120mm fläkt på radiatorn.
vill man få ner ljudnivån är det "riktig" vattenkylning som gäller.
 
den är dock inte tystare än vilken bra, vanlig kylare sin helst , då det sitter en 120mm fläkt på radiatorn.
vill man få ner ljudnivån är det "riktig" vattenkylning som gäller.

Tack för det värdefulla tipset. En riktig kylning - vad är det och ungefär vad kan det tänkas kosta? Kanske är det smartare att köpa en tyst låda (Fractal nånting? NXT 2?) och byta ut fläktarna till bättre/tystare/större?
 
Mr PC

Jag plockade ihop komponenter hos Mr PC, en mer prisvärd dator är svårt att finna. Fin snabb support där herr Fadi hjälpte mig välja rätt för just bildbehandling. En dator som är helt underbar att arbeta i.
 
den är dock inte tystare än vilken bra, vanlig kylare sin helst , då det sitter en 120mm fläkt på radiatorn.
vill man få ner ljudnivån är det "riktig" vattenkylning som gäller.

Det är ju inte sant. Den kyler effektivare (vilket gör att man kan köra fläkten långsammare), och gör det med en 120mm fläkt. Normalt är ju att man kanske har en 120mm i chassit, samt en mindre och mer högljudd på processorn.
Corsairs paket fungerar rätt bra, skulle jag vilja påstå. Kanske inte i paritet med mångdubbelt så dyra entusiastpaket, men dock bättre än original och chassifläktar. Men precis som med diskarna, så handlar det om att balansera lösningen mot vad konsumenten tycker att man ska lägga i tid, pengar och krångel. Corsairs paket är slutna, så det blir inget paltande med vatten, och de är monterade i en handvändning. För den som bara är måttligt intresserad är de hur OK som helst.
 
Komponenter på Inet inkl montering

Som någon rekommenderade i början av tråden är detta absolut att föredra jämfört med att köpa en märkesdator typ Acer, HP eller annan när det gäller stationära datorer.

Utifrån den specifikationen som rekommenderas tidigare i denna tråden från Inet vill jag egentligen bara göra en kommentar i övrigt tycker jag det paketet är riktigt bra. Det som jag tycker är välklent är nätaggregatet för är det så att man vill komplettera med ett smaskigt grafikkort senare så är det bra att ta höjd för detta när man väljer nätaggregat. Personligen hade jag valt ett Corsair av den lite dyrare sorten eftersom jag har väldigt bra erfarenhet ifrån dom. Sedan hade jag även tittat på ett riktigt bra chassi med goda möjligheter till kylning så som Antec men det finns säkert andra bra att titta på med.

När det gäller Inet så har jag bara positivt att säga om dom både vad det gälelr kvalitet på komponenter och service och support.

När det gäller Intels nya generation processorer så är det säkert bra produkter men priset på en ny generation brukar inte vara ställt i förhållande till prestanda, en i7 eller alternativt i5 K processor anser jag räcker gott och väl.

Mvh

Niclas
 
Det är ju inte sant. Den kyler effektivare (vilket gör att man kan köra fläkten långsammare), och gör det med en 120mm fläkt. Normalt är ju att man kanske har en 120mm i chassit, samt en mindre och mer högljudd på processorn.
tyvärr är den inte så pass mycket effektivare än en bra luftkylare att det gör nån hörbar skillnad i ljudnivå. eller med andra ord; ingen större skillnad i varvtal.

sen har corsair haft kvalitetsproblem med just h80 sen dom bytte underleverantör, vet inte om de kvarstår men jag skulle i alla fall kika på motsvarande produkter från nån annan tillverkare.

idag är det mer eller mindre standard med 3:e-partspartskylare i hemma/butiksbyggda burkar. man behöver inte lägga många hundralappar för att få en som är ok, och då är det 120mm som är standard.
det är bara om man behåller originalkylaren som man sitter där med en vinande aktersnurra till fläkt :)
 
Som någon rekommenderade i början av tråden är detta absolut att föredra jämfört med att köpa en märkesdator typ Acer, HP eller annan när det gäller stationära datorer.

Utifrån den specifikationen som rekommenderas tidigare i denna tråden från Inet vill jag egentligen bara göra en kommentar i övrigt tycker jag det paketet är riktigt bra. Det som jag tycker är välklent är nätaggregatet för är det så att man vill komplettera med ett smaskigt grafikkort senare så är det bra att ta höjd för detta när man väljer nätaggregat. Personligen hade jag valt ett Corsair av den lite dyrare sorten eftersom jag har väldigt bra erfarenhet ifrån dom. Sedan hade jag även tittat på ett riktigt bra chassi med goda möjligheter till kylning så som Antec men det finns säkert andra bra att titta på med.

När det gäller Inet så har jag bara positivt att säga om dom både vad det gälelr kvalitet på komponenter och service och support.

När det gäller Intels nya generation processorer så är det säkert bra produkter men priset på en ny generation brukar inte vara ställt i förhållande till prestanda, en i7 eller alternativt i5 K processor anser jag räcker gott och väl.

Mvh

Niclas

i-processorerna finns ju numera i ett antal olika generationer. Dom blir snabbare för var generation och oftast också strömsnålare (svalare), anledningen att jag väntar för tillfället (har fortfarande en Core2Quad hemma som börjar bli lite långsam) är att jag vill ha TB.

/Karl
 
tyvärr är den inte så pass mycket effektivare än en bra luftkylare att det gör nån hörbar skillnad i ljudnivå. eller med andra ord; ingen större skillnad i varvtal.

sen har corsair haft kvalitetsproblem med just h80 sen dom bytte underleverantör, vet inte om de kvarstår men jag skulle i alla fall kika på motsvarande produkter från nån annan tillverkare.

idag är det mer eller mindre standard med 3:e-partspartskylare i hemma/butiksbyggda burkar. man behöver inte lägga många hundralappar för att få en som är ok, och då är det 120mm som är standard.
det är bara om man behåller originalkylaren som man sitter där med en vinande aktersnurra till fläkt :)

Tja, läser man tester på Corsair-anläggningen, så ger den konsekvent bättre resultat än luftkylda motsvarigheter. Jag tror inte jag läst något test som inte kommer fram till att den funkar helt OK. Och skillnaden i pris är några hundralappar jämfört med någon luftkylare som ens kommer i närheten.

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-och-h100

http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h80-and-h100-reviewed/7

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_h80/5.htm
 
Tja, läser man tester på Corsair-anläggningen, så ger den konsekvent bättre resultat än luftkylda motsvarigheter. Jag tror inte jag läst något test som inte kommer fram till att den funkar helt OK. Och skillnaden i pris är några hundralappar jämfört med någon luftkylare som ens kommer i närheten.

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-och-h100

http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h80-and-h100-reviewed/7

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_h80/5.htm
jag säger inte att det är en dålig kylare, bara att skillnaden i ljudnivå jämfört med en vanlig kylare inte är stor. jag har haft både luft, h80 och nu riktig vattenkylning.
 
Laptop...

Och om man vill ha en "desktop replacement" i 17 tum bara för att man har behov att jobba på ett par olika ställen och inte vill ha ett antal olika datorer? Visst, prestanda blir sämre. Men vad ska man kräva av burken för att köra LR 4 mm för att sitta och redigera i RAW. På den fasta arbetsplatsen med en extern skärm men på tillfälliga arbetsplatser för att kunna göra viss redigering för hobbybruk. Hur många USB3 behövs (f n är det oftast bara 1, och resten USB2), expansionsmöjligheter, skärm etc. Har av någon anledning hamnat på HP och ASUS där den senare känns mer gedigen och bättre kyld samt tyst men mer åldrig i komponenterna. Kommer IPS att komma mer i nya datorer med vettiga priser? ASUS ultrabooks kommer att komma i IPS liksom Ipad3 nyligen kom med.
Eller är det bättre att vänta på det generationsskifte som är på gång med nya processorer. Samtidigt säger rykten att Ivy Bridge för bärbart kommer först till hösten. För att man ska kunna sälja slut lagren av Sandy bridge-datorer i den låga konjunkturen. Inte lätt att veta men skulle gärna vilja uppgradera min LR 2 till LR4 (och det kräver ny burk).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.