denstorre
Aktiv medlem
Fast boken berör nog inte backuper alls. Den intresserar sig nog bara på att arbetet skall flyta bra.
Jag har precis köpt mig en andra disk för att bearbeta fotomaterial. Borde jag ha köpt 2, för att skapa en RAID 0?
Jag har inte egentligen ngt hastighetskrav, jag kan vänta lite. (i alla fall än så länge...)
OM man kör RAID 0 kan diskarna vara olika stora?
& kan man lägga video på 2 diskar i RAID 0 och bilder endast på en, den större av diskarna?
Problemet med RAID 0 är att det mer än fördubblar riskerna för haverier. Går endera disken sönder, så försvinner allt. Får man något problem med filsystemet, så försvinner allt. Får man problem med RAID-chippet, så kan också allt försvinna.
Normalt rekommenderar man inte RAID0 annat än till saker där hastighet har definitiv prioritet.
Du kan köra med två olika diskar, men det är inte idealiskt, då prestandan styrs av den långsammaste disken, och utrymmet styrs av den minsta.
Idag när minne är billigt, så är bästa prestandavinsten antagligen att fylla på med så mycket man bara orkar.
Annars är en snabb, sekundär disk trevlig att ha som virtuellt minne. Antagligen hade ett gäng SSD-diskar i olika knfigurationer kunnat bli attans rappt för fotoshop. T.ex. att ha Windows på ett par stripade (RAID=) SSD, Photoshop på ytterligare ett par stripade diskar, och den virtuella disken på en tredje.
Senast ändrad: