Annons

Ny dator - Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Och om man vill ha en "desktop replacement" i 17 tum bara för att man har behov att jobba på ett par olika ställen och inte vill ha ett antal olika datorer? Visst, prestanda blir sämre. Men vad ska man kräva av burken för att köra LR 4 mm för att sitta och redigera i RAW. På den fasta arbetsplatsen med en extern skärm men på tillfälliga arbetsplatser för att kunna göra viss redigering för hobbybruk. Hur många USB3 behövs (f n är det oftast bara 1, och resten USB2), expansionsmöjligheter, skärm etc. Har av någon anledning hamnat på HP och ASUS där den senare känns mer gedigen och bättre kyld samt tyst men mer åldrig i komponenterna. Kommer IPS att komma mer i nya datorer med vettiga priser? ASUS ultrabooks kommer att komma i IPS liksom Ipad3 nyligen kom med.
Eller är det bättre att vänta på det generationsskifte som är på gång med nya processorer. Samtidigt säger rykten att Ivy Bridge för bärbart kommer först till hösten. För att man ska kunna sälja slut lagren av Sandy bridge-datorer i den låga konjunkturen. Inte lätt att veta men skulle gärna vilja uppgradera min LR 2 till LR4 (och det kräver ny burk).

Snabb processor, på dom mobila hade jag satsat på en i7, minst 8GB minne och snabb(a) hårddiskar. Alla iPads har IPS och HP har sedan 3 år laptops med IPS.
2 USB3-portar kan nog vara en fördel så att du kan ha kameran/minneskortsläsaren i en och den externa disken i en annan.
Det kommer alltid vara en ny generation processorer/skärmar/diskar så man får avgöra om det är värt att vänta eller inte.

/Karl

jag säger inte att det är en dålig kylare, bara att skillnaden i ljudnivå jämfört med en vanlig kylare inte är stor. jag har haft både luft, h80 och nu riktig vattenkylning.

Jag håller med dig där. Jag har en 140mm processorkylare. Jag ersatte min H80 med den, eftersom H80 lät för mycket enligt mig. Såvida man inte överklockar så ser jag personligen ingen som helst mening med vattenkylning eller fasomvandlingskylning.

Lite OT, hur varmt blir vattnet i ett vattenkylt system. Det hade ju varit coolt om man kunde värma hus/varmvatten med datorparken hemma.

/Karl

Lite OT, hur varmt blir vattnet i ett vattenkylt system. Det hade ju varit coolt om man kunde värma hus/varmvatten med datorparken hemma.

/Karl

I Skellefteå värmde de kontorslokaler med den superdator som köptes in. Jag tror datorerna idag är lite för strömsnåla för att ge nåt större bidrag men kanske om man har många. Inte ens Facebook som ska bygga nytt i Luleå verkar ta rätt på värmen från servrarna.

Tack också för er lilla debatt ang H80 mm.

Värmen kan man ta hand om men det är nog mer om de står i serverhallar.
Normalt räknar man med mindre värmeanläggningar i kontorshus idag. Och i vissa fall kan man få kalla lokaler. Tex när få arbetar vid jul.

Det stora problemet är kylan.
Att kyla bort effekterna som datorerna skapar.

/Karl

Du resonerar lite bakvänt där. Temperaturen är nog inte det väsentliga, utan effekten. En modern CPU av i7 typ drar väl 130W vid full effekt. Där har du värmeeffekten som du (teoretiskt sett) skulle kunna återvinna. Huset värmer du ju lika mycket oavsett om du använder luftkylare eller vattenkylare. Du dumpar ju effekten i rummet kring lådan. Så, har du ett värmeåtervinningsaggregat i ventilationssystemet så tar du ju vara på det.

I Skellefteå värmde de kontorslokaler med den superdator som köptes in. Jag tror datorerna idag är lite för strömsnåla för att ge nåt större bidrag men kanske om man har många. Inte ens Facebook som ska bygga nytt i Luleå verkar ta rätt på värmen från servrarna.

Tack också för er lilla debatt ang H80 mm.

Tekniska högskolan här fjärrvärmer sig självt och univeristetssjukhuset med sin superdator som köptes in förra året. Frågan är dock om det i liten skala skulle fungera med en "vanlig" dator.

Min dator med skärmar drar runt 300W, så en 200W borde man kanske kunna få ut.

/Karl

Du resonerar lite bakvänt där. Temperaturen är nog inte det väsentliga, utan effekten. En modern CPU av i7 typ drar väl 130W vid full effekt. Där har du värmeeffekten som du (teoretiskt sett) skulle kunna återvinna. Huset värmer du ju lika mycket oavsett om du använder luftkylare eller vattenkylare. Du dumpar ju effekten i rummet kring lådan. Så, har du ett värmeåtervinningsaggregat i ventilationssystemet så tar du ju vara på det.

Nja, på sommaren vill jag inte värma huset mer än nödvändigt däremot tycker jag att en varm dusch kan vara skönt även på sommarhalvåret. Så om jag kunde leda värmen från datorn till varmvattentanken så hade jag slagit två flugor i en smäll, kallare inomhus och en lite lägre varmvattensuppvärmningskostnad.

Problemet med varmvattnet är dock att "kylvattnet" måste värmas upp till mins 63 grader.

/Karl

Nja, på sommaren vill jag inte värma huset mer än nödvändigt däremot tycker jag att en varm dusch kan vara skönt även på sommarhalvåret. Så om jag kunde leda värmen från datorn till varmvattentanken så hade jag slagit två flugor i en smäll, kallare inomhus och en lite lägre varmvattensuppvärmningskostnad.

Problemet med varmvattnet är dock att "kylvattnet" måste värmas upp till mins 63 grader.

/Karl

Du tänker fortfarande lite bakvänt. Du kan få upp temperaturen till nästan 100C (TjMax för moderna i7) genom att minska flödet genom blocket. Även om du skulle ansluta vattensystemet till en värmeväxlare så kvarstår faktumet: Det är effekten på processorn som bestämmer hur mycket effekt du kan överföra i värmeväxlaren.

Slutligen: Om du har en värmeväxlare så måste du inte alls upp till 63C. (Det förefaller som om du mer eller mindre räknat på att bara "dumpa" kylvattnet i varmvattenberedaren? Det vore en rätt dålig ide...)

Senast ändrad:
Du tänker fortfarande lite bakvänt. Du kan få upp temperaturen till nästan 100C (TjMax för moderna i7) genom att minska flödet genom blocket. Även om du skulle ansluta vattensystemet till en värmeväxlare så kvarstår faktumet: Det är effekten på processorn som bestämmer hur mycket effekt du kan överföra i värmeväxlaren.

Slutligen: Om du har en värmeväxlare så måste du inte alls upp till 63C. (Det förefaller som om du mer eller mindre räknat på att bara "dumpa" kylvattnet i varmvattenberedaren? Det vore en rätt dålig ide...)

Jo, men om kylvattnet aldrig kommer över 30C så får väl till och med en värmeväxlare problem att värma upp vatten till 63 grader.

/Karl

Jo, men om kylvattnet aldrig kommer över 30C så får väl till och med en värmeväxlare problem att värma upp vatten till 63 grader.

/Karl

Nej. Det är ju där värmepumpar är lite magiska eftersom du har skenbara verkningsgrader på långt över 100% (Ja, jag skulle sagt värmepump och inte värmeväxlare)

Mina föräldrars hus har värmeåtervinning, och värmer de flesta månader per år sitt varmvatten enbart genom återvinning av frånluften.

Ehm... vi är lite väl off topic nu va? ;)

Nej. Det är ju där värmepumpar är lite magiska eftersom du har skenbara verkningsgrader på långt över 100% (Ja, jag skulle sagt värmepump och inte värmeväxlare)

Mina föräldrars hus har värmeåtervinning, och värmer de flesta månader per år sitt varmvatten enbart genom återvinning av frånluften.

Ehm... vi är lite väl off topic nu va? ;)

Vi är ganska långt ifrån ämnet nu, men en värmepump är ju inget som driver sig självt.

/Karl

Nej, men det är ju där det där med skenbara verkningsgrader på >100% kommer in i bilden.

Jo, men det blir ändå sämre än om man bara kan använda en värmeväxlare. Hade värmepumparna varit effektivare hade man nog använt det 30-40gradiga kylvattnet från kärnkraftverken till fjärrvärme också.

/Karl

Jo, men det blir ändå sämre än om man bara kan använda en värmeväxlare. Hade värmepumparna varit effektivare hade man nog använt det 30-40gradiga kylvattnet från kärnkraftverken till fjärrvärme också.

/Karl

Nej, en värmeväxlare har en långt sämre verkningsgrad än en värmepump.

Vad gäller fjärrvärme och kärnkraft så http://www.elforsk.se/rapporter/?download=report&rid=11_54_ Problemet är mest det att vi (iallafall i sverige) valt att lägga reaktorerna relativt långt ifrån befolkningscentra, vilket gör transmissionsvägarna väldigt långa och därmed väldigt dyra.

Sen var det ju det där med att det mellan 1986 och 2006 var _olagligt_ att bedriva forskning kring vidareutveckling av kärnkraft i Sverige.

/Karl

Det är nog inte riktigt det som är problemet. Fortum har värmepumpar i Värtan till fjärrvärmen. I Uppsala har Vattenfall värmepumpar som hämtar restvärme ur avloppsvattnet vid reningsverket. Man använder alltså redan den här typen av teknik för att producera just fjärrvärme. Investeringskostnader med både pumpar, långa avstånd från där energin kan nyttjas och det tidigare tankeförbudet är nog betydligt större problem.

Det är nog inte riktigt det som är problemet. Fortum har värmepumpar i Värtan till fjärrvärmen. I Uppsala har Vattenfall värmepumpar som hämtar restvärme ur avloppsvattnet vid reningsverket. Man använder alltså redan den här typen av teknik för att producera just fjärrvärme. Investeringskostnader med både pumpar, långa avstånd från där energin kan nyttjas och det tidigare tankeförbudet är nog betydligt större problem.

Dessutom så ser jag ett litet problem med strålingen. Man skulle troligen behöva ha en kedja av värmeväxlare, och därmed öka kostnader och minska verkningsgraden eftersom man annars skulle få uppbyggning av strålning i fjärrvärmesystemet.

Nej, en värmeväxlare har en långt sämre verkningsgrad än en värmepump.

Vad gäller fjärrvärme och kärnkraft så http://www.elforsk.se/rapporter/?download=report&rid=11_54_ Problemet är mest det att vi (iallafall i sverige) valt att lägga reaktorerna relativt långt ifrån befolkningscentra, vilket gör transmissionsvägarna väldigt långa och därmed väldigt dyra.

Sen var det ju det där med att det mellan 1986 och 2006 var _olagligt_ att bedriva forskning kring vidareutveckling av kärnkraft i Sverige.

Min pelletsbrännare har också väldigt hög verkningsgrad. Att installera en värmepump för 1-10% av varmvattenuppvärmingen från datorn känns som en måtligt intelligent investering.

/Karl

Min pelletsbrännare har också väldigt hög verkningsgrad. Att installera en värmepump för 1-10% av varmvattenuppvärmingen från datorn känns som en måtligt intelligent investering.

/Karl

Nu var det ju inte det som var själva frågan. Du frågade hur varmt man kunde få vattnet, och jag försöker förklara för dig att det är fel fråga att ställa för ditt hypotetiska scenario ;)

Nu var det ju inte det som var själva frågan. Du frågade hur varmt man kunde få vattnet, och jag försöker förklara för dig att det är fel fråga att ställa för ditt hypotetiska scenario ;)

Ok, jag försöker förklara för dig att det är rätt fråga att ställa eftersom en värmepump är overkill i detta scenariot. :)

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar