ANNONS
Annons

Har vi plockat ihop en bra PS-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
skelett skrev:
Jag håller med simon. Den var idiotisk overkill innan, och aboslut ingen "photoshopdator". Fast nu "utan grafikkort" är den bara idiotisk overkill om man vill räkna ut jordens klimatförändringar 10 år framåt.
Jag begriper inte hur ni kan tro att ni bidrar till tråden genom att gapa "overkill" och indirekt kalla mig idiot. Era inlägg så här långt i debatten ligger just nu på en intellektuell nivå som passar bättre på ett symöte för dekadenta 70-åriga Östermalmsdamer med svåra svallningar.

Om ni verkligen anser er veta vad som är en superoptimerad Photoshop-dator för mina arbetsuppgifter - berätta istället hur den skall konfigureras och i så fall varför. Det var liksom det tråden handlade om.

Jag har inte påstått mig veta någonting alls på förhand, även om jag nu läst på i mer än 40 timmar och talat med flera initierade människor som bygger sina uttalanden på kunskap och erfarenhet. Måste erkänna att sådant väger tyngre än pubertalt jante-trams.

/G

Jag försökte bara säga att om du tycker att absoluta hi-end komponenter mer liknande en superspeldator är ekonomiskt väl planerat för att köra photoshop på så har du valt rätt.

En photoshop-dator bör inte kosta mer än 10 lax.

Jag skulle nog inte köra diskarna i RAID0, den teoretiska prestandavisnsten äts ganska snabbt upp av IDE-protokollets korkade upplägg. Däremot så förlorar ni accesstid som nästa blir det dubbla eftersom man måste leta på båda diskarna.
Prestanda RAID är det bara SCSI som kan leverera, dyrt men bra.

Mitt HD-tipps är följande:
- 2 st Raptor i RAID1 36 eller 72GB för system och program.
- 2 st "Av vad ni vill ha" i RAID1 för arbetsutrymme.

Som option så kan ni ta en ytterligare Raptor för cash och swap, men då börjar det bli lite overkill.

Även om ni kör regelbundna backuper så kommer ni svära som f_n den dagen system eller arbetsdisken ger upp. Med RAID1 kan ni beställa en ny disk och fortsätta arbeta medans den nya disken levereas, med RAID0 blir ni stillastånde direkt och räkna med 1 dags arbete för att återställa backupen den dagen ni har ersättnigs disken.
Om ni arbetar proffisionellt så är det bara att börja räkna förlorad inkomst/dag => extra diskar = billiga investeringar. En disk krash kommer alltid, frågan är bara när.

Annars så verkar ni ha hittat ett bra system för pengarna.
Köp prylarna från välrenomerade butiker såsom datorbutiken, fall inte i fällan att välja den billigaste leverantören.

skelett skrev:
Jag försökte bara säga att om du tycker att absoluta hi-end komponenter mer liknande en superspeldator är ekonomiskt väl planerat för att köra photoshop på så har du valt rätt.

En photoshop-dator bör inte kosta mer än 10 lax.

Men Kan vi inte då räkna bort samtliga MAC?

En dator får kosta precis så mycket som den är värd, tänk på att den skall underlätta arbetet och på så sätt spara pengar, inte bara vara en leksak.

varför är det ingen som nämner RAID5?

RAID Level 5 kan vara ett vettigt alternativ. Kräver dock tre diskar. Prestanda ungefär som RAID0, krashtålighet som RAID1.

Nome Nescio skrev:
Mitt HD-tipps är följande:
- 2 st Raptor i RAID1 36 eller 72GB för system och program.
- 2 st "Av vad ni vill ha" i RAID1 för arbetsutrymme.
Det där var ju en god tanke. Vad sägs om:

2 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM - RAID1
3 Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ - RAID5

Eller är prestandaproblematiken för IDE samma i RAID5?

/G

Det går lite framåt i taget. Så här ser den senaste listan ut. Tack för all input!

1 Antec Performance One P180 Miditower
1 Hiper PSU ATX 580W, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin
1 Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
1 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB
1 Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Cooler, Socket 939
2 Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
1 Matrox Parhelia APVe 128MB Dual-DVI/HDTV PCI-Express, ViVo, WYSIWYG Video
3 Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
2 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
1 NEC DVD-burner ND-3540A IDE OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
1 Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvara Svensk OEM

Raptordiskarna i RAID1 och Caviarerna i RAID5. Inte helt säker på Hiper-PSU:n, eftersom den måste modifieras för att passa lådan.

/G

gerhardp skrev:
Så här ser systemet ut fn:

...

/G

Ni hade skärmar redan va? Tipset är i alla fall att köra två platta 20 tum i Pivot-läge. Då får du en arbetsyta på 2400*1600px. Det är den största prestandaökning jag nånsin gjort.

I övrigt är det nästan samma system jag plockade ihop. Med undantag för att jag nöjde mig med PCIExpress varianten av Matrox P650, dual DVI.

En varning för kort med DualDVI. Om du ska kalibrera båda skärmarna med Spyder 2 PRO (vet inte hur det är med GretagMacBeth) så går inte det. Två skärmar på samma kort kan inte kalibreras separat. Du måste ha två skärmkort med en skärm på varje.

Ett annat tips är DustinHome istället för Komplett. Åtminstone testa. Ofta blir det inte dyrare och portot kan vara mycket billigare. Lådan du har valt väger lixom hur mycket som helst.

Låter som en ilsken bålgeting...

Fläkten på ett "Asus A8N-SLI Deluxe" är ganska högljudd. Ljudet brukar beskrivas som "en ilsken bålgeting". Jag hade definitivt valt premiumvarianten av moderkortet som är helt fläktlöst.

gerhardp skrev:
Det där var ju en god tanke. Vad sägs om:

2 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM - RAID1
3 Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ - RAID5

Eller är prestandaproblematiken för IDE samma i RAID5?

/G

RAID5 och IDE Lider av samma problem som med RAID0 och IDE, huvudsakliga problemet är att IDE har en värdelös köhantering.

RAID5 är intssant, men om det skall bli någon nytta så bör man gå upp i minst 4 diskar. Och då tror jag att erat bullerproblem kommer bli besvärligt.
Dessutom så är inte RAID5 en perfekt lösning om man vill uppnå hög tillförlitlighet, det är ett redundant system men om en disk krashar så är alla data otillgänlig tills man stoppat in en reservdisk. Seriösa RAID5 konfigurationer har en blank disk inkopplat i systmet som reserv, det tar dock några timmar att bygga upp den nya disken.

Om man verkligen vill uppnå prestanda och tillförlitlighet så är det RAID 0+1 eller 0+5 som gäller. DVS RAID0 som speglas till RAID1 = 4 diskar. Men då måste du troligtvis köpa ett extra kontroller kort.

/Per

För den som vill veta mer finns det en parallell tråd till denna på http://www.photoshoptechniques.com/forum/showthread.php?p=135546#post135546
pastorove skrev:
En varning för kort med DualDVI. Om du ska kalibrera båda skärmarna med Spyder 2 PRO (vet inte hur det är med GretagMacBeth) så går inte det. Två skärmar på samma kort kan inte kalibreras separat. Du måste ha två skärmkort med en skärm på varje.
Just det var mitt huvudbry nu, eftersom jag började misstänka att så var fallet när någon skrev "you might want to check out ATI's X800GT dual head DVI card. It's only $162 at Mwave.com and allows for separate profiles for each monitor.. ". Då landar vi lite tillbaka på ruta 1. Vilka grafikkort skall man välja då? Hittar inte X800GT på ATI:s hemsida. Skulle det vara ett vettigt alternativ? Någon som har en bra idé här?
Petny) skrev:Jag hade definitivt valt premiumvarianten av moderkortet som är helt fläktlöst.
Jag skall titta närmare på det. Tack!
Per Carlin (Nome Nescio skrev:RAID5 och IDE Lider av samma problem som med RAID0 och IDE, huvudsakliga problemet är att IDE har en värdelös köhantering.
Får ta en riktig funderare över detta. Det där med en ghost-disk skulle ju kunna vara ett bra alternativ.

/G

Senast ändrad:
Nome Nescio skrev:

...snipp...
Dessutom så är inte RAID5 en perfekt lösning om man vill uppnå hög tillförlitlighet, det är ett redundant system men om en disk krashar så är alla data otillgänlig tills man stoppat in en reservdisk.

...snipp...
/Per

Det gäller väl för software RAID? Har för mig att jag har läst att om man kör med hardware RAID level 5 så förblir all data tillgänglig, men med en kraftig prestandaminskning.

De RAID5 kontroller som sitter på vanliga moderkort är oftst förklädda Software raid.
För användaren fungerar det precis som vanlig RAIA men eftersom de saknar egen processor som är det en software RAID.
Om man verkligen vill köra raid så rekomenderar jag att man köper ett riktigt kontrollerkort, det blir lite dyrare men så får man ordning på grejorna.
Fördelen med ett kontrollerkort är att du kan ta med dig RAId konfigurationen när du köper nästa moderkort, annars så står man med en bunt olösbara diskar.

I mitt gamla system har jag två bildskärmskort med var sin ICC-profil. Det här med två bildskärmar på ett kort och kalibrering är nytt för mig och efter denna uppenbarelse har jag tvingats lära nytt igen...

Tänkte bara dela med mig av en utmärkt tråd i ämnet om nu någon annan sitter och funderar:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00C542

Återstår nu att välja grafikkort igen... Någon som vill rekommendera?

/G (som fortsätter läsa på... huh)

Hallå Gerhard,
jag är själv på jakt efter en ny arbetsdator så jag har följt den här tråden med stort intresse. Har du köpt dib datorn ännu? blev det dom komponenterna som du listade här senast?
Mvh Martin!

Nej, datorn har förändrats lite på vägen. Viktigaste förändringen är att det kommer att bli två grafikkort istf ett, pga begränsningar i Windows XP. Min kollega har forskat mycket i detta. Återkommer när jag fått ihop all information jag behöver.

/G

Så här är det när det gäller Windows XP och färghantering på flera skärmar:

Man kan - som bekant - köra två bildskärmar på många av de senaste grafikkorten. I Mac går det också utmärkt att kalibrera de olika skärmarna individuellt. Men i XP? Icke! XP kan bara hantera en LUT (Look Up Table) per grafikkort, varför två grafikkort krävs om du vill kunna kalibrera två skärmar fullt ut.

Det är bara att gilla läget, vilket vi också gjort. För mig blir det extra viktigt, eftersom jag kör två olika LCD-skärmar. Det blir istället för Matrox Parhelia APVe två stycken Matrox Millennium P650 x16 128, som rekommenderas av många för "digital imaging".

Eftersom A8N inte ger x16 på båda PCIe-portarna har vi valt att istället vänta på A8N32-SLI som kommer om ett par veckor.

Den slutgiltiga konfigurationen blir alltså:

1 Antec Performance One P180 Miditower
1 Hiper PSU ATX 580W, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin
1 Asus A8N32-SLI Deluxe
1 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB
1 Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Cooler, Socket 939
2 Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
2 Matrox Millennium P650 PCIe x16 128
3 Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
2 Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
1 NEC DVD-burner ND-3540A
1 Microsoft Windows XP Professional

Raptordiskarna i RAID1 och Caviardiskarna i RAID5.

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar