ANNONS
Annons

Ny dator - Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, jag försöker förklara för dig att det är rätt fråga att ställa eftersom en värmepump är overkill i detta scenariot. :)

/Karl

Det spelar (som jag också sagt) fortfarande ingen roll, eftersom du kan få precis vilken temperatur du vill (upp till Tmax för processorn) beroende på hur högt flöde du har på din vattenkylning. Den överförda värmemängden är dock konstant och (som jag ocksp sagt) likställd med processorns effekt.

Det spelar (som jag också sagt) fortfarande ingen roll, eftersom du kan få precis vilken temperatur du vill (upp till Tmax för processorn) beroende på hur högt flöde du har på din vattenkylning. Den överförda värmemängden är dock konstant och (som jag ocksp sagt) likställd med processorns effekt.

Jo, det är ju svaret på min fråga och en i7 verkar fungera bra upp till 72.3 grader så det borde fungera med en vanlig värmeväxlare. Det hela kräver då förmodligen dock att man belastar processorn en del, den stora energiboven annars är min skärm så hade man kunna vätskekyla den också så hade det varit värt att titta på det hela.
Min dator drar 50-100W beroende på vad den håller på med, medans min 30"-skärm ligger på 150W konstant.

/Karl

Nya Ivy Bridge

HP har precis släppt att deras laptopserie Pavillon kommer med nya snabbare och energisnålare (=svalare) processorn Ivy Bridge nu i april. Om deras Envy-serie uppdateras och när andra märken kommer återstår att se. Liksom om Ivy verkligen dyker upp nästa månad. Tyvärr hade de nya Pavillonmodellerna (liksom alla nuvarande HP-laptops) bara 8 Gb som max RAM-minne vilket är skralt ur bildbehandlingssynpunkt.

HP har precis släppt att deras laptopserie Pavillon kommer med nya snabbare och energisnålare (=svalare) processorn Ivy Bridge nu i april. Om deras Envy-serie uppdateras och när andra märken kommer återstår att se. Liksom om Ivy verkligen dyker upp nästa månad. Tyvärr hade de nya Pavillonmodellerna (liksom alla nuvarande HP-laptops) bara 8 Gb som max RAM-minne vilket är skralt ur bildbehandlingssynpunkt.

Du har fel när du säger "alla nuvarande HP-laptops", jag har 32GB i min 8560w.

Vi kan nog nästan utgå ifrån att även nästa generation Pavillion och Envy maxar på 8GB. Vill man ha mer så får man betala mer och gå på deras business-modeller. Det känns som ett medvetet designval.

Du har fel när du säger "alla nuvarande HP-laptops", jag har 32GB i min 8560w.

Vi kan nog nästan utgå ifrån att även nästa generation Pavillion och Envy maxar på 8GB. Vill man ha mer så får man betala mer och gå på deras business-modeller. Det känns som ett medvetet designval.

OK, jag hade inte räknat med deras 20 kkr-modeller. Asus har 16 Gb i sina konsumentmodeller idag. Borde ju även HP kunna ha kan man tycka. Så dyrt är det väl inte med kortplatser?

OK, jag hade inte räknat med deras 20 kkr-modeller. Asus har 16 Gb i sina konsumentmodeller idag. Borde ju även HP kunna ha kan man tycka. Så dyrt är det väl inte med kortplatser?

Visst kan man, men det handlar om marknadssegmentering. Jag tror fortfarande att det tar en-två generationer till innan >8GB anses "normalt" på en konsumentmodell. När vi kommer DIT så får vi nog se en förändrign på Envy/Pavillion/Vadnuhemanvändarmodellernaheterdå

Sen vet jag inte om jag håller med om att ASUS har det på sådär hemskt många av sina konsumentmodeller?

Jag kikade igenom asus.se och hittade inte särskilt många laptops med stöd för 16GB. Jag vet att G74stöder det. om man köper quadcore, men då börjar man ju också nosa på 20 000kr.

Vilka andra ASUS-laptops stöder 16GB? Jag har säkert missat någon?

Jodå, Asus 15-tummare med full-hd finns med matt skärm och har fyra Ram-platser med stöd för 4x4 Gb RAM dvs 16 Gb RAM (om det är en Core i7). I januari sålde t ex Expert en sådan med redan färdiginstallerad 16 Gb för 9000 kr. Och de finns att få (utan så mycket färdiginstallerad RAM) för drygt 8000 kr fortfarande.
http://www.netonnet.se/art/dator/la...op-15---16-tum/asus-n53sv-sz628v/157022.3003/

Nu håller de på att fasas ut för att ersättas av Asus N56 som kommer senare i vår (med Ivy bridge, snabbare GPU, 16 Gb RAM etc). Asus nya modeller (liksom HP:s) finns redan att beskåda videosnuttar av på nätet så de bör väl inte dröja allt för länge, rimligen kommer de innan midsommar i alla fall. Tyvärr verkar det inte som IPS slår igenom bara. De kommer nog hålla sig till det dyraste prissegmentet.

Visst kan man, men det handlar om marknadssegmentering. Jag tror fortfarande att det tar en-två generationer till innan >8GB anses "normalt" på en konsumentmodell. När vi kommer DIT så får vi nog se en förändrign på Envy/Pavillion/Vadnuhemanvändarmodellernaheterdå

Sen vet jag inte om jag håller med om att ASUS har det på sådär hemskt många av sina konsumentmodeller?

Jag kikade igenom asus.se och hittade inte särskilt många laptops med stöd för 16GB. Jag vet att G74stöder det. om man köper quadcore, men då börjar man ju också nosa på 20 000kr.

Vilka andra ASUS-laptops stöder 16GB? Jag har säkert missat någon?

Om jag förstått rätt så är processkraften inte så krävande om man ska köra bildbehandling med stora bildfiler (som tex filer från Nikon D800). Men hur mycket minne bör man då ha?

Om jag förstått rätt så är processkraften inte så krävande om man ska köra bildbehandling med stora bildfiler (som tex filer från Nikon D800). Men hur mycket minne bör man då ha?

Nja, helt oviktig är inte processorkraften. En i5 hade jag nog åtminstonde satsat på. Minnesåtgången är inte heller så vansinnigt stor så länge du bara har en bild öppen åt gången. Har du fler öppna går det snabbt åt mer minne. Jag har bara 4GB i min burk och det är ytterst sällan det är ett problem, det händer dock att det blir ett problem. I dagsläget är dock minne så pass billigt att det inte finns någon som helst anledning att sätta i mindre än 8GB.

/Karl

jag säger snarare att processorkraft och minnesmängd är det som är MEST väsentligt.

Köp rejält, minne är relativt billigt. Du kan t.ex. göra det mest brutala du kan tänka dig med din nuvarande dator, och kolla commit charge i taskman. Räknar du sen med 50 - 100% överdimensionering av RAM så är du på säkra sidan för en tid framöver (nya program, filformat m.m. kommer gradvis öka behovet)

Processorkraft är mycket trevligt, t.ex när man RAW-konverterar. Vid batcharbeten o.dyl. brukar jag sätta processor affinitet, så att datorn är responsiv och trevlig medan DPP löper amok på 6 av 8 kärnor (varav hälften är fejk, hyperthreading). Annars äter den massa kraft från datorn, tar all CPU den får.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar