Själv är jag djupt förälskad i analoga, mekaniska, manuella kameror. Äger några Leica, Nikon och Minolta som jag gillar att fotografera med. Att ta en 60 år gammal kamera och ladda med film gör mig glad. Just nu känns det som det analoga fotograferandet har en renässans, kanske till och med en liten uppgång. Men kommer den att bestå?
Filmen har blivit ohemult dyr. Åtminstone upplever jag det så. Nån som vet vad en Tri-x kostade 1970?
En 36 exp. Tri-x kostar idag runt hundralappen, Fomapan (en bra film iofs) kostar runt 50-lappen. Sedan ska den framkallas, kostar en tia om du gör det själv, sedan ska det bli en bild, antingen genom skanning eller en liten förstoring.
Så hur ska man på sikt kunna behålla intresset. Idag finns det bara (mig veterligt) en tillverkare som har analog kamera i sitt sortiment, Leica. Den är egentligen för dyr för att kunna vara ett realistiskt alternativ för de flesta av oss. Så vi är hänvisade till +20år gamla kameror.
Jag vet att marknaden styr och att vi är för få som håller på, men det skulle vara kul att höra andras syn på saken.
Så frågan är om analoga fotografin har någon framtid? Kommer kostnaderna för film att döda uppgången? Eller är jag orolig i onödan?