Jag VET,detta är ingen spekulation,att bolag räknar med (och vill) att privatpersoner skall piratkopiera program. Lagen måste dock vara tydlig i sådana här frågor.
Ingen lär sig PS på att ladda ner en try-out, speciellt inte en privatperson som jobbar med annat än foto..fritiden räcker helt enkelt inte till att under de 30 kalenderdagarna lära sig förstå att man "behöver" PS...
Hela den här debatten är rolig tycker jag och säger en hel del om oss som människor.
Storföretagen är smarta. Det finns en klick företag/människor som alltid tjänar pengar både uppströms och nedströms s.a.s.
Adobe har blivit golden std indirekt tack vare piratkopior.
Hade då PS varit billigare om alla 25 M människor betalt för sin kopia ? Möjligen i en planekonomi - men vi lever i en marknadsekonomi där priset inte speglar kostnaden utan är en spegling av vad produkten är möjlig att säljas för. Och jag vill påstå att en del av PS's framgång bygger på exclusivitet precis som för t.ex. Ferrari eller Rolls Royce.
Man VILL inte vara produkten för alla, därför skapar man t.ex. elements i stället.
Om inte priatkopiering fanns så skulle inte "behovet" av HD's på 1 Tb finnas, för vilken privat person fyller en HD på ens 100 Gb utan att ladda ner skyddat material ? ..möjligen med undantag av de som spelar kopiöst mycket dataspel.
Dessutom kan man spekulera i varför inte Adobe, som tveklöst är ett rikt företag, inte använder sig av samma typ av mjuk-/hårdavarucertifiering som t.ex. Pro Engineer eller för den delen Win XP? ProE är jättelätt att kopiera men omöjligt att köra utan att äga en certifierad produkt. Jag vill kort och gott säga att tekniken finns för att låsa prg'en, men tillverkaren väljer att inte nyttja dem...
Ger det oss rätten att kopiera för eget bruk ?
NEJ
En parallell som också diskuterats i denna tråd vill jag kommentera så här :
Hittar jag en D2x på en stubbe i skogen så tar inte jag hem den och behåller den, jag tar den till polisen och anmäler den som upphittat gods. Om ägaren saknar den kommer han att efterlysa den via denna myndighet och bli glad över att få den tillbaka.
Till er som kan försvarar era stölder ber jag er att vända på situationen till er nackdel och fråga er själva om ni tycker det är rätt att någon behåller er D2x som ni glömde där på stubben...
Detta om piratkoiering är egentligen en väldigt enkel fråga, det som ställer till det är människans önskan om rättvisa för sig själv. Många irriterar sig över att ett fåtal bolag har rätt att tjäna i princip obegränsat med pengar när man sjäv inte kan det...men det kan man ju. Många grundare till stora företag har börjat småskaligt...
/ Magnus