Annons

Photoshop PSCS5 och Windows 10

Produkter
(logga in för att koppla)

amandaolivia

Aktiv medlem
Hej!

Jag är så ledsen för att min fina bildbehandlingsdator håller på att lägga av. Den är 7 år och jag borde kanske inte bli överraskad, men det blev jag nog...
Windows 7 Pro och PSCS5 har fungerat väldigt bra för mig. Särskilt trevligt är det att också ha insticksprogrammen i NIC Collection som inte kostade något.

När jag nu har kommunicerat såväl datorsupport som byggaren av min bilddator, så säger de att det kan bli svårt att få fatt på komponenter (vet ännu inte vilken/vilka komponenter som pajat) till mitt W7. Så de rekommenderar W10. Trots att det kommer uppdateringar fram till 2020.

Nu är frågan vad jag skall ta mig till. Om de lyckas finna komponenter som funkar med W7 borde allt vara frid och fröjd. Har x antal kloner på min hårddisk, så jag oroar mig inte för den. Problemet är alltså W10 och att det sägs att man inte kan köra PSCS5 på W10. Jag vill under inga omständigheter prenumerera på ett svindyrt PS CC. Det kan räcka att jag kanske tvingas köpa ny kringutrustning som möjligen inte har drivisar för W10. Skärm, skanner, printer, ljudanläggning...(Jag jobbar både med bild och ljud och bildspel mm.)

Vad göra?

Somliga säger att man kan köra PSCS5 i kompatibilitetsläge med W7. Kan man?

Diskussioner om virtuella möjligheter ses ute på webben, men jag vet inte riktigt hur det funkar.

Undrar också hur Photoshop Elements funkar? Har det programmet, som jag uppfattat att man kan köpa på CD, liknande basala funktioner som PSCS5? Kan man lägga in NIC Collection där?

En annan viktig funktion tycker jag Bridgen har. Så behändig när man laddar in bilder t.ex. Finns den i Elements?

Ytterligare diskussioner förs om Linux Ubuntu och PSCS5. Är det möjligt och hur krångligt blir det i så fall?

Som ni förstår, jag har levt i många år i min egen lilla PSCS5/W7-värld och vet väldigt lite om det nya.

Vore jättetacksam för tips och guider.

Datorn skall lämnas in efter påsken och innan dess vet jag inte vad som är fel. Förmodligen hårdvarurelaterat i alla fall.

Med vänlig hälsning och Glad Påsk!

amandaolivia

Hej Amanda!
Jag har en gammal stationär dator där operativsystemet uppgraderats från Windows 7 till Windows 8 och sedan till Windows 10 när det senare introducerades för några år sedan.
Photoshop CS5 har hängt med hela tiden och fungerar stabilt och bra på alla tre och att det skulle kunna vara några problem i den vägen med 10:an var en nyhet för mig.
Photoshop CS5 kan ju valfritt installeras som 32-bitars- eller 64-bitarsversion.
Jag har Windows 10 på tre datorer och tycker att är ett riktigt smidigt och bra operationssystem.
Dessutom anser jag att Windows 10 är väldigt överseende med gammal kringutrustning.
Drivrutiner till en Dell laserskrivare och en Minolta diascanner, båda bortåt 20 år gamla, accepterades utan knot.

Jag kör Win 10 och PsCS4, version 11.02, på en 7 år gammal HP EliteBook 8760 W. Win 10 Pro 64 är en uppgradering från Win 7 Pro 64. Enligt HP var det inte att rekommendera att uppgradera en så gammal dator till Win 10. Den funkar bra med PS4 och Bridge och en Canonskanner 8800 och en gammal HP laserskrivare P1005, liksom med en gammal Canon bläckstråleskrivare iP 2600. Något av HP:s program, tex stötskyddet för den mekaniska hårddisken E funkar inte, men C är en SSD så det spelar mindre roll. Bilder som ligger på E är kopierade till andra hårddiskar.

Och jag kör CS6 nu men har tills nyligen kört urgamla CS2 och detta även på en Windows 10-dator. Det funkar. Du behöver inte vara orolig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto