Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och 2 datorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv lagt ner onödigt mycket tid att få det här till att fungera, och väl på resande fot är redigering på en 13" det sista jag vill göra.

Men jag har senaste årets bilder på den bärbara, och skulle det falla mig in att jag vill redigera ett par bilder, ja då exporterar jag dem som en katalog efteråt, och sen importerar jag denna katalog på min stationära huvuddator och skriver över inställningarna.

Tack både Erik och Anders. Jag har redan tittat igenom Moderskeppets gratiskurser för LR och Juleanne Kost har jag också hittat och hunnit med nog film. Det finns hur mycket som helst att läsa och se, så det får bli mer efterhand.

Redigera lite bilder på en 13" är inga problem för mig, men vi är ju alla olika.

Jag brukar aldrig redigera på laptopen - däremot är det ju väldigt skönt om man hinner med att grovsortera, sätta keywords, location och annat när man är på resande fot så man slipper det när man kommer hem och då kan koncentrera sig på det roliga!

Det är viktigt att mappstrukturen i Lightroom blir exakt samma som den jag har idag, för nu är det ordning och reda på allt.

Är anledningen till att du vill kunna använda två datorer att de står på olika geografiska platser, eller finns de på samma plats?

Om du vill jobba med Lightroom på olika geografiska platser föreslår jag att du använder en extern disk för ditt bildarkiv. Det gör jag. Den disken innehåller katalog och hela bildarkivet. Jag kan då ansluta hårddisken till en dator (vilken som helst) med Lightroom och öppna katalogfilen.

Om datorerna finns på samma plats skulle jag välja att bara använda Lightroom på den ena.

Magnus, de står till 95% på samma geografiska plats. Det senaste året har jag bara haft min MacBook Air och till den en USB 3.0 extern disk, och det har fungerat utmärkt. Så det är ett av de alternativ jag överväger att fortsätta med.

iCloud var dock inget alternativ. Det tog 1,5 timma att synka min lrcat fil (379 MB) mellan mina två maskiner, det finns smidigare sätt att hantera det på.

iCloud var dock inget alternativ. Det tog 1,5 timma att synka min lrcat fil (379 MB) mellan mina två maskiner, det finns smidigare sätt att hantera det på.

Ja, men en NAS och en BAT-fil (Windows) så skulle motsvarande synkning ta sekunder.

Jag gissar att det finns massor av lösningar för att synka filer även för Mac så det borde gå att lösa - om det nu verkligen behövs.

Magnus lösning med en USB-disk som flyttas mellan datorer funkar ju kanske allra bäst. Personligen har jag dock aldrig riktigt gillat tanken att mitt bildarkiv flyttas runt på något så "simpelt" som en USB-disk. Visst, backup osv, men om det gällde mig skulle jag säkert tappa den i golvet, förlägga den eller stöka till det på något annat vis.

dropbox

du kan ju lägga LR katalogen och cachen på en dropbox katalog, så får du en enkel synkning, se bara till att låta previewcachen deleta gamla filer annars blir den grymt stor...

du kan ju lägga LR katalogen och cachen på en dropbox katalog, så får du en enkel synkning, se bara till att låta previewcachen deleta gamla filer annars blir den grymt stor...

Dropbox funkar väl som iCloud? Det lär väl bli samma prestanda problem där? Eller använder det annan teknik?

Problemet är nog att up-ströms hastigheten är så låg på de flesta bredbandsuppkopplingar.

Ja Dropbox måste ju vara samma grej som iCloud.

Men flytt av lrcat-filen från min stationära till min laptop tar bara 30 sekunder via mitt trådlösa nät, så det är ju inget problem. Och det lär inte bli så ofta jag behöver synka denna filen mellan de båda maskinerna. Men nu har jag fått lite olika tips och testat några varianter så jag är nöjd. Jag får se hur jag slutligen sätter upp det hela.

En sak är helt klart, jag kommer att lämna PS Elements och i stället göra all bildbehandling i Lightroom i fortsättning. Mycket bättre användargränssnitt, och vad jag förstår redan nu ett mycket smidigare arbetsflöde. Det konstaterar jag utan att på något vis grottat ned mig i Lightroom ännu.

Tack alla.

Det låter väldigt konstigt.. Vet inte hur iCloud rent tekniskt fungerar jämfört med Dropbox, men när jag kör min lrcat-fil (110 MB) så handlar det om sekunder, har 30/30 internet.

Testköra med dropbox gratisalternativ?

Dropbox

Nu är väl lrcat en SQL databas (SQLite) och Dropbox endast synkar ändringarna och kopierar inte hela filen i onödan så det borde funka bra...

Sen kör ju Dropbox P2P teknik om du har båda datorerna i samma nätverk. Dvs den synkar mellan datorerna först och sedan synkar den med cloud.

Nu är väl lrcat en SQL databas (SQLite) och Dropbox endast synkar ändringarna och kopierar inte hela filen i onödan så det borde funka bra...

Sen kör ju Dropbox P2P teknik om du har båda datorerna i samma nätverk. Dvs den synkar mellan datorerna först och sedan synkar den med cloud.

Tack för den förklaringen - då borde det ju vara en klart möjlig lösning.

Synka bildbibbla på macar

Står inför samma fråga.
Har i mitt nätverk både en MBP och iMac. Hopkopplat med en Time Capsule.

Jobbar eg med allt i MacbookPron, tycker det är smidigast.
Men går och lurar på hur jag kan nå bildbibblan även i iMacen.

Har inte testat än, men kan inte Carbon Copy Cloner http://www.macupdate.com/app/mac/7032/carbon-copy-cloner sköta saken? (det finns ju fler program som fixar sådant, men CCC är det jag använder)

CCC kan ju klona det mesta och borde också kunna med en schemalagd backup hela tiden hålla en bildbibbla på en annan dator intakt? När datorerna är ihopsynkade och ingår i samma nätverk via TC?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar