Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Angående att handla hos Amazon Sverige
Jag ska säga att jag aldrig tidigare handlat av Amazon i Sverige. Tidigare har jag bara handlat böcker på engelska (mest fackböcker) av företaget, som jag inte kunnat få tag på här i Sverige. Jag kommer inte handla av dem i framtiden utan gjorde detta nu då jag inte såg att någon annan i landet vid tillfället hade produkten för leverans.
Jag ville alltså köpa ett par hörlurar sig jag sett fått väldigt bra omdömen i en del svenska sammanhang. Så jag sökte efter återförsäljare via jämförelsesiterna och då fick jag upp två danska kanaler och Amazon Sverige. Så då tänkte jag att jag nog kunde få den snabbt om jag beställde via Amazon Sverige. Produkten heter följande hos Amazon Sverige och som vanligt var väl inte texten särskilt bra översatt men det fanns ju en länk där man kunde påtala detta, så Amazon har så att säga lagt ut korrläsningen på kunderna
.
Creative Outlier Gold TWS True Wireless Sweatproof hörlurar med programvara Super X-Fi, Bluetooth 5.0, aptX/AAC, lång batteritid totalt 39 timmar, 14 timmar per laddning, Siri/Google Assistant (guld): Amazon.se: Electronics
Jag tycker annars deras site funkade bra och jag betalade med kort och noterade att de som även andra amerikanska företag sänkt säkerhetsribban som väl mest Klarna brukar syssla med i Sverige. Det räcker alltså med kortnummer, giltighetstid, och CIV-koden för att göra affär.
..... MEN, jag som har Nordea blev ju lite misstänksam eftersom Nordea numera föredömligt låter oss begränsa kortens geografiska användbarhet och dessutom kräva "säker betalningsmetod", som brukar innebära att man bollas över till banken och där tvingas fylla i personnummer, publik kod och privat kod som sedan genererar en nio ställig kod som matchas i ett 40 sek långt öppet verifieringsfönster.
Mycket riktigt gick betalningen inte igenom, vilket kom på mailen efter en kvart. I mailet stod att jag måste uppdatera "betalningsmetoden". Så det krävdes då att jag öppnade kortet för "Världen" och inte bara "Sverige" samt att jag även sänkte säkerhetsribban till den enklare verifieringsmetoden som används i USA bl.a. Så när jag ändrat på Nordea klickade jag i att jag uppdaterat betalningsmetoden och då gick affären igenom och jag fick snabbt ett mail som bekräftade detta.
Detta var dock klart förvirrande för det fanns även en annan knapp att klicka på som hette "Renew order" eller något sådant och det gjorde jag INTE, då jag inte ville riskera att skicka 16-1700 till för samma produkter, då jag vet vilket helvete det kan vara att få krediteringar gjorda av dessa företag och det ska man nog inte göra för det funkade ju ändå.
En sak som de dock gör är att skicka ett mail som varnar för att någon loggat in på deras site med mitt login och det är ju alltid något. Detta fick mig dock att också fundera över om mina pengar faktiskt landar i Sverige eller någon annanstans - läs USA. Det visade sig också att mitt gamla loginID och Password som jag använde mot Amazon USA numera även funkade för affärer mot Amazon Sverige.
Nåväl, jag gjorde affären den 9:e december och jag fick just mail om att jag kan hämta mina två paket hos mitt PostNord-ombud i morgon den 15:e. Om det håller så har den leveransen tagit sju dagar och det är väl inget man blir imponerad av ett företag som ligger i Sverige och finns där för att leverera på den svenska marknaden.
Jag valde alltså Amazon Sverige för att jag trodde transporten skulle gå på ett par max tre dagar som brukligt i Sverige och jag vet ju att vissa IT-företag kan leverera dan efter om man beställer före middag dagen innan. Jag har ju faktiskt jobbat i den världen i många år och snabba leveranser har alltid varit ett av dessa företags viktigaste konkurrensmedel. De har ju många konkurrenter som ofta säljer exakt samma grejor och då är det mest pris och tillgänglighet som finns kvar att konkurrera med.
När jag dock kollade mailen jag fick så såg jag att produkterna skickats från Danmark. Så det är väl det som förklarar att det inte gick fortare. Priset hos Amazon var väl inget att säga om. Det låg hyfsat i par med de andra. Så att leverera snabbt kan ju vara en viktig parameter för Amazons svenska konkurrenter om de händelsevis har något att leverera men gör man som en del svenska ÅF jag velat handla hos under året, som tydligen valt att inte binda kapital i lager och riskminimera och bara sälja mot beställning, så kommer man inte ha en chans mot Amazon, för de kan alltid ta en order och leverera någonstans ifrån, även om det kan ta några dagar extra. Så de svenska ÅF som tror att de kan fortsätta så är nu varnade. Ska bli kul att se om den polletten trillar ner eller inte.
Jag ska säga att jag aldrig tidigare handlat av Amazon i Sverige. Tidigare har jag bara handlat böcker på engelska (mest fackböcker) av företaget, som jag inte kunnat få tag på här i Sverige. Jag kommer inte handla av dem i framtiden utan gjorde detta nu då jag inte såg att någon annan i landet vid tillfället hade produkten för leverans.
Jag ville alltså köpa ett par hörlurar sig jag sett fått väldigt bra omdömen i en del svenska sammanhang. Så jag sökte efter återförsäljare via jämförelsesiterna och då fick jag upp två danska kanaler och Amazon Sverige. Så då tänkte jag att jag nog kunde få den snabbt om jag beställde via Amazon Sverige. Produkten heter följande hos Amazon Sverige och som vanligt var väl inte texten särskilt bra översatt men det fanns ju en länk där man kunde påtala detta, så Amazon har så att säga lagt ut korrläsningen på kunderna
Creative Outlier Gold TWS True Wireless Sweatproof hörlurar med programvara Super X-Fi, Bluetooth 5.0, aptX/AAC, lång batteritid totalt 39 timmar, 14 timmar per laddning, Siri/Google Assistant (guld): Amazon.se: Electronics
Jag tycker annars deras site funkade bra och jag betalade med kort och noterade att de som även andra amerikanska företag sänkt säkerhetsribban som väl mest Klarna brukar syssla med i Sverige. Det räcker alltså med kortnummer, giltighetstid, och CIV-koden för att göra affär.
..... MEN, jag som har Nordea blev ju lite misstänksam eftersom Nordea numera föredömligt låter oss begränsa kortens geografiska användbarhet och dessutom kräva "säker betalningsmetod", som brukar innebära att man bollas över till banken och där tvingas fylla i personnummer, publik kod och privat kod som sedan genererar en nio ställig kod som matchas i ett 40 sek långt öppet verifieringsfönster.
Mycket riktigt gick betalningen inte igenom, vilket kom på mailen efter en kvart. I mailet stod att jag måste uppdatera "betalningsmetoden". Så det krävdes då att jag öppnade kortet för "Världen" och inte bara "Sverige" samt att jag även sänkte säkerhetsribban till den enklare verifieringsmetoden som används i USA bl.a. Så när jag ändrat på Nordea klickade jag i att jag uppdaterat betalningsmetoden och då gick affären igenom och jag fick snabbt ett mail som bekräftade detta.
Detta var dock klart förvirrande för det fanns även en annan knapp att klicka på som hette "Renew order" eller något sådant och det gjorde jag INTE, då jag inte ville riskera att skicka 16-1700 till för samma produkter, då jag vet vilket helvete det kan vara att få krediteringar gjorda av dessa företag och det ska man nog inte göra för det funkade ju ändå.
En sak som de dock gör är att skicka ett mail som varnar för att någon loggat in på deras site med mitt login och det är ju alltid något. Detta fick mig dock att också fundera över om mina pengar faktiskt landar i Sverige eller någon annanstans - läs USA. Det visade sig också att mitt gamla loginID och Password som jag använde mot Amazon USA numera även funkade för affärer mot Amazon Sverige.
Nåväl, jag gjorde affären den 9:e december och jag fick just mail om att jag kan hämta mina två paket hos mitt PostNord-ombud i morgon den 15:e. Om det håller så har den leveransen tagit sju dagar och det är väl inget man blir imponerad av ett företag som ligger i Sverige och finns där för att leverera på den svenska marknaden.
Jag valde alltså Amazon Sverige för att jag trodde transporten skulle gå på ett par max tre dagar som brukligt i Sverige och jag vet ju att vissa IT-företag kan leverera dan efter om man beställer före middag dagen innan. Jag har ju faktiskt jobbat i den världen i många år och snabba leveranser har alltid varit ett av dessa företags viktigaste konkurrensmedel. De har ju många konkurrenter som ofta säljer exakt samma grejor och då är det mest pris och tillgänglighet som finns kvar att konkurrera med.
När jag dock kollade mailen jag fick så såg jag att produkterna skickats från Danmark. Så det är väl det som förklarar att det inte gick fortare. Priset hos Amazon var väl inget att säga om. Det låg hyfsat i par med de andra. Så att leverera snabbt kan ju vara en viktig parameter för Amazons svenska konkurrenter om de händelsevis har något att leverera men gör man som en del svenska ÅF jag velat handla hos under året, som tydligen valt att inte binda kapital i lager och riskminimera och bara sälja mot beställning, så kommer man inte ha en chans mot Amazon, för de kan alltid ta en order och leverera någonstans ifrån, även om det kan ta några dagar extra. Så de svenska ÅF som tror att de kan fortsätta så är nu varnade. Ska bli kul att se om den polletten trillar ner eller inte.
Senast ändrad: