Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla hos Amazon Sverige - ett exempel

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Angående att handla hos Amazon Sverige

Jag ska säga att jag aldrig tidigare handlat av Amazon i Sverige. Tidigare har jag bara handlat böcker på engelska (mest fackböcker) av företaget, som jag inte kunnat få tag på här i Sverige. Jag kommer inte handla av dem i framtiden utan gjorde detta nu då jag inte såg att någon annan i landet vid tillfället hade produkten för leverans.

Jag ville alltså köpa ett par hörlurar sig jag sett fått väldigt bra omdömen i en del svenska sammanhang. Så jag sökte efter återförsäljare via jämförelsesiterna och då fick jag upp två danska kanaler och Amazon Sverige. Så då tänkte jag att jag nog kunde få den snabbt om jag beställde via Amazon Sverige. Produkten heter följande hos Amazon Sverige och som vanligt var väl inte texten särskilt bra översatt men det fanns ju en länk där man kunde påtala detta, så Amazon har så att säga lagt ut korrläsningen på kunderna :).

Creative Outlier Gold TWS True Wireless Sweatproof hörlurar med programvara Super X-Fi, Bluetooth 5.0, aptX/AAC, lång batteritid totalt 39 timmar, 14 timmar per laddning, Siri/Google Assistant (guld): Amazon.se: Electronics

Jag tycker annars deras site funkade bra och jag betalade med kort och noterade att de som även andra amerikanska företag sänkt säkerhetsribban som väl mest Klarna brukar syssla med i Sverige. Det räcker alltså med kortnummer, giltighetstid, och CIV-koden för att göra affär.

..... MEN, jag som har Nordea blev ju lite misstänksam eftersom Nordea numera föredömligt låter oss begränsa kortens geografiska användbarhet och dessutom kräva "säker betalningsmetod", som brukar innebära att man bollas över till banken och där tvingas fylla i personnummer, publik kod och privat kod som sedan genererar en nio ställig kod som matchas i ett 40 sek långt öppet verifieringsfönster.

Mycket riktigt gick betalningen inte igenom, vilket kom på mailen efter en kvart. I mailet stod att jag måste uppdatera "betalningsmetoden". Så det krävdes då att jag öppnade kortet för "Världen" och inte bara "Sverige" samt att jag även sänkte säkerhetsribban till den enklare verifieringsmetoden som används i USA bl.a. Så när jag ändrat på Nordea klickade jag i att jag uppdaterat betalningsmetoden och då gick affären igenom och jag fick snabbt ett mail som bekräftade detta.

Detta var dock klart förvirrande för det fanns även en annan knapp att klicka på som hette "Renew order" eller något sådant och det gjorde jag INTE, då jag inte ville riskera att skicka 16-1700 till för samma produkter, då jag vet vilket helvete det kan vara att få krediteringar gjorda av dessa företag och det ska man nog inte göra för det funkade ju ändå.

En sak som de dock gör är att skicka ett mail som varnar för att någon loggat in på deras site med mitt login och det är ju alltid något. Detta fick mig dock att också fundera över om mina pengar faktiskt landar i Sverige eller någon annanstans - läs USA. Det visade sig också att mitt gamla loginID och Password som jag använde mot Amazon USA numera även funkade för affärer mot Amazon Sverige.

Nåväl, jag gjorde affären den 9:e december och jag fick just mail om att jag kan hämta mina två paket hos mitt PostNord-ombud i morgon den 15:e. Om det håller så har den leveransen tagit sju dagar och det är väl inget man blir imponerad av ett företag som ligger i Sverige och finns där för att leverera på den svenska marknaden.

Jag valde alltså Amazon Sverige för att jag trodde transporten skulle gå på ett par max tre dagar som brukligt i Sverige och jag vet ju att vissa IT-företag kan leverera dan efter om man beställer före middag dagen innan. Jag har ju faktiskt jobbat i den världen i många år och snabba leveranser har alltid varit ett av dessa företags viktigaste konkurrensmedel. De har ju många konkurrenter som ofta säljer exakt samma grejor och då är det mest pris och tillgänglighet som finns kvar att konkurrera med.

När jag dock kollade mailen jag fick så såg jag att produkterna skickats från Danmark. Så det är väl det som förklarar att det inte gick fortare. Priset hos Amazon var väl inget att säga om. Det låg hyfsat i par med de andra. Så att leverera snabbt kan ju vara en viktig parameter för Amazons svenska konkurrenter om de händelsevis har något att leverera men gör man som en del svenska ÅF jag velat handla hos under året, som tydligen valt att inte binda kapital i lager och riskminimera och bara sälja mot beställning, så kommer man inte ha en chans mot Amazon, för de kan alltid ta en order och leverera någonstans ifrån, även om det kan ta några dagar extra. Så de svenska ÅF som tror att de kan fortsätta så är nu varnade. Ska bli kul att se om den polletten trillar ner eller inte.

Senast ändrad:
Dina pengar hamnade hos Amazon, helt enkelt, och inte i ett land.

När jag läste din text om hur lång tid det tog så tänkte jag föreslå att det är ju inte säkert att just den vara du beställde fanns i lager i Sverige. Det är ju en styrka hos Amazon med lager på många ställen i världen, vilket gör att de ofta kan leverera utan att beställa från tillverkare/importör, men nästan en hel vecka för leverans från Danmark tycker jag nog är lite dåligt. Kanske inkörningsproblem?

Fick du något besked om leveranstid innan du betalade? Det får man hos en del webbutiker.

Så är det nog med pengarna som du skriver och det är ju vad man misstänker.

Det är absolut en styrka att Amazon alltid komner kunna leverera och i allmänhet har grejorna på hyllan - någonstans till skillnad från de återförsäljare lokalt, som har som affärside att inte ha det utan att mest ta hem mot beställning . Om du läst min text hyfsat noga så är det ju detta jag ser som deras kanske största mervärde och konkurrensfördel, vid sidan av att de säkert är mästare på att slippa betala skatt i de länder man verkar. Billigast är de nödvändigtvis inte.

De talade om att de skulle kunna leverera till 15 dec. och det höll de faktiskt mitt i julhandeln. Varifrån artikeln skulle skeppas framgick dock först av deras spårning vad jag kunde se och det hade jag väl helst kunnat se vid beställningen.

Det är utmärkt att man får veta hur lång leveranstiden är innan man köper. Då kan man ju handla någon annanstans om det är bråttom (och om det finns någon annan som lagerhåller varan). Prisjakt kanske skulle försöka ha med leveranstid i sina tabeller?

Jag tror nog att det på Amazons webshop framgår både vad leverantören heter och i vilket land den befinner sig. Redan innan du ens lägger varan i varukorgen.
Åtminstone var det så när jag la en order där.
Inga otydligheter om det. Vad som däremot blev väldigt otydlig var när jag ville avboka köpet och få tillbaka pengarna. Amazon tillhandahåller ett kontaktformulär där jag kan skriva meddelanden till leverantören. Vilket jag gjorde. Leveransen avbröts och i sinom tid makulerades det reserverade beloppet på mitt bankkort. Men ingen som helst svar eller bekräftelse från leverantören kom i Amazon-shoppen under processens gång.

I en annan del av köping var jag på jakt efter en elektronikpryl för några veckor sedan. Genom prisjakt såg jag att den var slutsåld hos alla stora drakar med lägst pris. I nästa prisintervall fanns den dock hos flertalet småhandlare. Jag beställde glatt hos den första som verkade ha en seriös webshop. Orderbekräftelse kom genast, och förhandsbesked från transportör kom samma dag. Men sedan hände inget mer. Dagen efter ringde jag handlaren som menade att deras lagersaldo bygger på generalagentens lager, men att han inte hade något hemma. Och leveranstid var osäkert.
Jag avbokade vad jag beställt och började om.
Konstaterade att alla som hade varan på lager enligt prisjakt och sin egen webbshop var i samma situation. Ett teoretiskt lagersaldo utan verklighetsförankring.
Efter lite letande upptäckte jag till min glädje att tillverkaren själv hade en egen webshop. Jag provade att beställa där. Priset var i samma nivå som hos butiken jag först beställde hos. Och nu hände det grejer.
Första leveransprognos sa två till tre dagar. Från Holland till min dörr med UPS. I verkligheten tog det mindre än två dygn från ordet till leverans. Beställning på förmiddag ena dagen. Levererad på sen eftermiddag andra dagen. Leveransen kostade inget extra. Hela processen tydligt beskriven och med relevanta uppdateringar under hela resan.

Vad ska jag med Amazon till?
Vad ska jag ens med varuhusen till om man kan runda det ledet och handla direkt av tillverkaren med kortare leveranstid?

PS. Tillverkarens webshopfanns inte listad på prisjakt.

Senast ändrad:
Jag gjorde också ett köp från svenska Amazon, ca en vecka efter att de hade lanserat den svenska sajten.

Precis som TS så trodde jag att produkten fanns i Sverige någonstans. Men via spårningen så visade det sig att den skickades från Madrid via Frankrike, Tyskland och Danmark... men den kom fram inom den tid som utlovats, 6 dagar.

Jag köpte en febertermometer av välkänt märke med bra recensioner hos Prisjakt m.fl., en sådan där som mäter tempen i pannan (inte stekpannan).
Priset var ca hälften mot billigast på Prisjakt och Pricerunner.

Hej, jag PROVADE att köpa från amazon.se för att se.
Och SSD-disken kom nästa dag och den tyska boken kom från Tyskland måndag till onsdag, men då betalade jag drygt fyrtio kronor för snabb frakt.
Det är lite läskigt att det går så fort och att Europa är så litet numera, om ni förstår hur jag menar.
ps
Det stod också för varje produkt att den fanns i lager.

Hej, jag PROVADE att köpa från amazon.se för att se.
Och SSD-disken kom nästa dag och den tyska boken kom från Tyskland måndag till onsdag, men då betalade jag drygt fyrtio kronor för snabb frakt.
Det är lite läskigt att det går så fort och att Europa är så litet numera, om ni förstår hur jag menar.
ps
Det stod också för varje produkt att den fanns i lager.
Det framgår också vem som är leverantör. Så lagersaldo avser inte ett Amazon centrallager.

ex:

145CE836-B2E5-4121-8A22-D970542A8030.jpeg

Jo, det kan man, men de brukar vara färre än de svenska. De borde ju vara fler än de svenska om butiker inom EU får vara med.

Prisjakt listar dock bara butiker som de har avtal med, tror jag.
Japp, så är det (vad jag också tror).
De skulle ju kunna dammsuga alla webbshopparna på eget bevåg. Men sannolikt blir resultaten bättre om de bygger api:er. Och sedan får prisjakt kickback på klicken.

Jag tror nog att det på Amazons webshop framgår både vad leverantören heter och i vilket land den befinner sig. Redan innan du ens lägger varan i varukorgen.
Inga otydligheter om det. Vad som däremot blev väldigt otydlig var när jag ville avboka köpet och få tillbaka pengarna. Amazon tillhandahåller ett kontaktformulär där jag kan skriva meddelanden till leverantören. Vilket jag gjorde. Leveransen avbröts och i sinom tid makulerades det reserverade beloppet på mitt bankkort. Men ingen som helst svar eller bekräftelse från leverantören kom i Amazon-shoppen under processens gång.

I en annan del av köping var jag på jakt efter en elektronikpryl för några veckor sedan. Genom prisjakt såg jag att den var slutsåld hos alla stora drakar med lägst pris. I nästa prisintervall fanns den dock hos flertalet småhandlare. Jag beställde glatt hos den första som verkade ha en seriös webshop. Orderbekräftelse kom genast, och förhandsbesked från transportör kom samma dag. Men sedan hände inget mer. Dagen efter ringde jag handlaren som menade att deras lagersaldo bygger på generalagentens lager, men att han inte hade något hemma. Och leveranstid var osäkert.
Konstaterade att alla som hade varan på lager enligt prisjakt och sin egen webbshop var i samma situation. Ett teoretiskt lagersaldo utan verklighetsförankring.
Efter lite letande upptäckte jag till min glädje att tillverkaren själv hade en egen webshop. Jag provade att beställa där. Priset var i samma nivå som hos butiken jag först beställde hos. Och nu hände det grejer.
Första leveransprognos sa två till tre dagar. Från Holland till min dörr med UPS. I verkligheten tog det mindre än två dygn från ordet till leverans. Beställning på förmiddag ena dagen. Levererad på sen eftermiddag andra dagen. Leveransen kostade inget extra. Hela processen tydligt beskriven och med relevanta uppdateringar under hela resan.

Vad ska jag ens med varuhusen till om man kan runda det ledet och handla direkt av tillverkaren med kortare leveranstid?

Nej jag såg inte avsändaren i detalj direkt vad jag vet, (men jag ser ju i Petters exempel ovan att jag kan ha missat detta först), innan jag loggat in via den knapp jag fick i orderbekräftelsen, som ju gav möjlighet att spåra försändelsen. Det är ju AMAZON med stora bokstäver man handlar av även om nu bolaget mest funkar som en förläggarplattform.

Kan hålla med i din fråga om vad vi ska med Amazon OM våra vanliga ÅF sköter sig men min uppfattning om de större ÅF vi har i landet har tyvärr fått sig en rätt ordentlig törn efter att jag försökt handla både bläck, papoer och två objektiv under Q3 och början på Q4.

Det är verkligen inte alltid så att du kan handla direkt av en tillverkare som enskild slutkund som du föreslår. Många tillverkare har inte velat hålla på med den typen av småaffärer. En del tillverkare går direkt mot storkunder men annars är det ju av dessa skäl som tillverkarna går via distributörer och återförsäljare. Tidigare blev det ofta ett jäkla liv om någon dustributör gick direkt mot slutkund och hoppade över ÅF-ledet. Nu är det precis det Amazon gör.

Om UPS kan skeppa från Holland på två dagar får nog Amazon vässa sig betydligt om det ska bli några större framgångar i Sverige.

En annan sak jag ser i Petters bild är ju att nan kan välja en länk till "säker transaktion" - den skulle jag nog ha valt om inte processen varit sådan att huvudspåret så tydligt överskuggats av den enklare men mindre säkrare säkerhetshantringen.

Senast ändrad:

Titta på min länk ovan Petter. Det framgår inte i detalj varifrån man skeppar. Det framgår dock tydligt av spårningsinfo. På webben framgår endast att det är Creative Labs Europe som är "tillverkaren" och Amazon som distribuerar men i spårningsinfo finns info med högre upplösning än så.

Kan bekräfta från mina rätt struliga objektiv affärer i somras att flera av de butiker jag besökte i Stockholm lutade sig på tillverkarnas representanters lagersaldon i Sverige. Under coronaläget så har det ju även blivit tydligt att de långväga "just in time"-kedjorna till Asien brakat ihop tidvis. Det har ju inte gjort det hela enklare precis.

Senast ändrad:
Titta på min länk ovan Petter. Det framgår inte i detalj varifrån man skeppar. Det framgår dock tydligt av spårningsinfo. På webben framgår endast att det är Creative Labs Europe som är "tillverkaren" och Amazon som distribuerar men i spårningsinfo finns info med högre upplösning än så.
Med tanke på att Amazon har ganska många lager bara i Europa så kanske det är för struligt att i förväg tala om exakt vilket lager som varan kommer att skeppas från. Det kan ju hända att varan tar slut i det närmaste lagret medan man håller på och beställer, och det är ju bra för Amazon om det då finns backup från ett annat lager.

Det kan löna sig att titta på tillverkarens/importörens egen websida när man överväger att beställa något från Amazon. På Creative Labs webshop kostar hörlurarna €69.99, vilket är 744 SEK (enligt min dators valutaomvandlare). En aning billigare än de 775 SEK som de kostar på amazon.se alltså.

Jag har inte undersökt fraktkostnad och det är möjligt att den utjämnar, men min lilla koll visar åtminstone att det kan löna sig att inte slentrianmässigt handla av Amazon.

Skulle beställa nya simfenor men de fanns märkligt nog inte på amazon.se (trots att deras sortiment uppenbarligen ligger utspritt i Europa)..
Fick beställa som vanligt från amazon.de.

Nej jag såg inte avsändaren i detalj direkt vad jag vet, (men jag ser ju i Petters exempel ovan att jag kan ha missat detta först), innan jag loggat in via den knapp jag fick i orderbekräftelsen, som ju gav möjlighet att spåra försändelsen. Det är ju AMAZON med stora bokstäver man handlar av även om nu bolaget mest funkar som en förläggarplattform.

Kan hålla med i din fråga om vad vi ska med Amazon OM våra vanliga ÅF sköter sig men min uppfattning om de större ÅF vi har i landet har tyvärr fått sig en rätt ordentlig törn efter att jag försökt handla både bläck, papoer och två objektiv under Q3 och början på Q4.

Det är verkligen inte alltid så att du kan handla direkt av en tillverkare som enskild slutkund som du föreslår. Många tillverkare har inte velat hålla på med den typen av småaffärer. En del tillverkare går direkt mot storkunder men annars är det ju av dessa skäl som tillverkarna går via distributörer och återförsäljare. Tidigare blev det ofta ett jäkla liv om någon dustributör gick direkt mot slutkund och hoppade över ÅF-ledet. Nu är det precis det Amazon gör.

Om UPS kan skeppa från Holland på två dagar får nog Amazon vässa sig betydligt om det ska bli några större framgångar i Sverige.

En annan sak jag ser i Petters bild är ju att nan kan välja en länk till "säker transaktion" - den skulle jag nog ha valt om inte processen varit sådan att huvudspåret så tydligt överskuggats av den enklare men mindre säkrare säkerhetshantringen.
Helt klart ändras marknaden. Att tillverkare förr inte ville konkurrera med generalagenter, och att generalagenter inte ville konkurrera med återförsäljarna är annorlunda nuförtiden.
Canon, JBL, ubiquiti, Apple, Adidas, Fjällräven är snabbt identifierade exempel som har egen webbshop. Listan kan nog göras betydligt längre.
Vissa tillverkare har dock avskräckande höga priser på sin egen shop. Sannolikt för att inte i onödan konkurrera med återförsäljarna. Men mitt senaste exempel är ett köp från Apple där priset var närmast obetydligt högre än billigaste på Prisjakt. Och med skillnad att Apple själva faktiskt hade varan i lager.
Några veckor tidigare shoppade jag direkt från Ubiquiti som i egen webbshop helt klart matchade Amazon på pris ink frakt.

Det är väl mest de riktigt små tillverkarna som kan hitta en väg till kunderna via Amazon, Ali Express och andra marknadstorg, hellre än att försöka etablera en egen kanal.

Kan bekräfta från mina rätt struliga objektiv affärer i somras att flera av de butiker jag besökte i Stockholm lutade sig på tillverkarnas representanters lagersaldon i Sverige. Under coronaläget så har det ju även blivit tydligt att de långväga "just in time"-kedjorna till Asien brakat ihop tidvis. Det har ju inte gjort det hela enklare precis.
Jag har som sagt bara shoppat på Amazon Sverige en gång. Den gången var det tydligt för mig att säljaren fanns i Danmark. Men jag håller med om att i ditt fall blir det lite lurigt när det står att Amazon levererar. Det tolkar man gärna som Amazon i Sverige när man är på den shoppen.
Danmark är dock för en stor del av Sveriges befolkning inte särskilt långt borta.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto