LindbergJ
Aktiv medlem
jag har inte IS då stabilizer 1-2 on/off
Haha det var inget, ärke pucko man är Image Stabilizer
Men då måste jag fråga hur man ska använda den, ska man ha på 1 på 1,6m och två på längre avstånd?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag har inte IS då stabilizer 1-2 on/off
Men då måste jag fråga hur man ska använda den, ska man ha på 1 på 1,6m och två på längre avstånd?
Japp, det handlar inte om ljus eller brännvidd utan om hur stor vinkel motivet är i förhållande till var du står och fotograferar.Har du lust att utveckla det lite? Det känns som att det som är bortklippt från en FF inte behöver något ljus, då borde ju inte den lilla sensorn kompensera genom att minska slutartiden? Eller är det nån faktor jag missar?
Jag förstår att det har mycket att göra med hur stilla man håller men jag vill ändå veta av ren princip..
Läge 1 kompenserar för normala vibrationer från att man handhåller objektivet, läge 2 kompenserar för kraftigare vibrationer som t.ex. från ett fordon.
Varför skulle man ha läge 1 på 1,6 m?
Kör ju inte med Canon själv men om jag fattat rätt så är det 2 nivåer av stabilisering på det så 1 ger mindre stabilisering och 2 mera vilket borde vara rätt läge vid lång brännvidd, men som sagt detta är vad jag fattat av att läsa. Jag har Pentax själv och där sitter stabiliseringen i huset och alla objektiv blir stabiliserade, och det är bara att välja on/off men det är bara vid användning av stativ som jag har den Off då den räddar många bilder åt mig ;-)
Om EF 100-400:
Läge 1 ger alltid IS både vertikalt och horisontellt.
Läge 2 ger IS både vertikalt och horisontellt men känner dessutom av om man panorerar och ger då IS enbart i ena riktningen, vertikalt om du panorerar horisontellt och vice versa.
Effekten i övrigt är det ingen skillnad på.
Om crop-faktor, som ju man även kan göra manuellt i datorn genom att beskära.
I båda fallen så innebär det att det behövs snabbare slutartid än 1/brännvidden för crop då man förstorar crop-sensorn/beskärningen 1,5 till 1,6 ggr mer än fullformatsensorn.
Engelskans crop betyder beskära på svenska
Onekligen ett smart system men löser inte mina problem så det blir att räna på att tima in båtens rörelser och hålla stilla ;-)
Men för trådskaparen gör det ju skillnad och det är ju det viktigaste i hans tråd!
Om man nödvändigtvis känner för att hålla i gluggen istället för att använda stativ, vad bör man ha för inställningar då för att slippa rörelse oskärpa? (ska köpa nytt stativ inom kort) stativet jag har är för klent för att bära upp både min kamera och mina gluggar så bara för att kunna använda objektivet under ljusa dagar antar jag, hur ska jag då ställa in kameran för att få den optimal. Jag är skakig som person så har det väldigt svårt att vara helt stilla.