Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållen 100-400mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett allt annat som skrivits så tycker jag att bildstabiliseringen i 100-400L är väldigt effektiv, trots att det rör sig om första generationens som skall ge 2 steg. Tycker jag får lika många keepers med denna som med senare generationers på t ex 70-200L. Kanske beror på att objektivet i sig är ganska stort och man därigenom mer tänker på att ha ett stadigt grepp.
 
Haha det var inget, ärke pucko man är :) Image Stabilizer :D

Men då måste jag fråga hur man ska använda den, ska man ha på 1 på 1,6m och två på längre avstånd?

Kör ju inte med Canon själv men om jag fattat rätt så är det 2 nivåer av stabilisering på det så 1 ger mindre stabilisering och 2 mera vilket borde vara rätt läge vid lång brännvidd, men som sagt detta är vad jag fattat av att läsa. Jag har Pentax själv och där sitter stabiliseringen i huset och alla objektiv blir stabiliserade, och det är bara att välja on/off men det är bara vid användning av stativ som jag har den Off då den räddar många bilder åt mig ;-)
 
Har du lust att utveckla det lite? Det känns som att det som är bortklippt från en FF inte behöver något ljus, då borde ju inte den lilla sensorn kompensera genom att minska slutartiden? Eller är det nån faktor jag missar?

Jag förstår att det har mycket att göra med hur stilla man håller men jag vill ändå veta av ren princip..
Japp, det handlar inte om ljus eller brännvidd utan om hur stor vinkel motivet är i förhållande till var du står och fotograferar.

Om du tar en bild med 50 mm brännvidd och beskär den till samma utsnitt som 100 mm skulle ha gett kommer den bilden att bli exakt likadan som den skulle ha blivit om du verkligen tagit den med 100 mm förutom att skärpedjupet blir längre.

Alltså har man en viss rörelseoskärpa på en bild tagen med 100 mm och en viss tid får man exakt lika mycket rörelseoskärpa om man tar en bild på 50 mm med samma tid och beskär den till motsvarande 100 mm
 
Men då måste jag fråga hur man ska använda den, ska man ha på 1 på 1,6m och två på längre avstånd?

Läge 1 kompenserar för normala vibrationer från att man handhåller objektivet, läge 2 kompenserar för kraftigare vibrationer som t.ex. från ett fordon.

Varför skulle man ha läge 1 på 1,6 m?
 
Läge 1 kompenserar för normala vibrationer från att man handhåller objektivet, läge 2 kompenserar för kraftigare vibrationer som t.ex. från ett fordon.

Varför skulle man ha läge 1 på 1,6 m?

Hade nästan rätt iaf då ;-)

Men det lät intressant om läge 2 på Canon gluggar är för att dämpa vibrationer från fordon, jag fotar mycket från båt och drabbas då av både vibrationer orsakade av motorn och att båten rör sig i sjön, inte lär väl läge 2 på en sådan glugg greja att dämpa dessa rörelser?

Vore klart imponerande om de kan men jag är skeptisk!
 
Stabilizing Mode 2 är för panorering.

Klipper in från wikipedia:

"Image stabilizer mode switch: This switch is found on many EF lenses that feature an image stabilizer, particularly those of longer focal lengths. The switch has two settings: Mode 1 and Mode 2. Mode 1 is normal mode, used for typical photography, where the subject does not move. Mode 2 is used for panning; this is useful for sports or wildlife photography, where the subject moves constantly and one will need to pan. One should not use Mode 1 for panning as this will typically cause blurred photographs; the image stabilizer will attempt to correct for all motion, including the panning motion, but cannot do so due to the limited range of motion of the IS mechanism. Most lenses that have an image stabilizer, but do not feature this switch, are permanently in Mode 1. Some newer lenses, such as the Canon EF-S 18-200mm lens, are able to detect if they are being panned in either axis and will auto disable the stabilization for the axis parallel to movement. Therefore, they do not need this switch.
 
Kör ju inte med Canon själv men om jag fattat rätt så är det 2 nivåer av stabilisering på det så 1 ger mindre stabilisering och 2 mera vilket borde vara rätt läge vid lång brännvidd, men som sagt detta är vad jag fattat av att läsa. Jag har Pentax själv och där sitter stabiliseringen i huset och alla objektiv blir stabiliserade, och det är bara att välja on/off men det är bara vid användning av stativ som jag har den Off då den räddar många bilder åt mig ;-)

Om EF 100-400:

Läge 1 ger alltid IS både vertikalt och horisontellt.
Läge 2 ger IS både vertikalt och horisontellt men känner dessutom av om man panorerar och ger då IS enbart i ena riktningen, vertikalt om du panorerar horisontellt och vice versa.

Effekten i övrigt är det ingen skillnad på.

Om crop-faktor, som ju man även kan göra manuellt i datorn genom att beskära.

I båda fallen så innebär det att det behövs snabbare slutartid än 1/brännvidden för crop då man förstorar crop-sensorn/beskärningen 1,5 till 1,6 ggr mer än fullformatsensorn.

Engelskans crop betyder beskära på svenska
 
Om EF 100-400:

Läge 1 ger alltid IS både vertikalt och horisontellt.
Läge 2 ger IS både vertikalt och horisontellt men känner dessutom av om man panorerar och ger då IS enbart i ena riktningen, vertikalt om du panorerar horisontellt och vice versa.

Effekten i övrigt är det ingen skillnad på.

Om crop-faktor, som ju man även kan göra manuellt i datorn genom att beskära.

I båda fallen så innebär det att det behövs snabbare slutartid än 1/brännvidden för crop då man förstorar crop-sensorn/beskärningen 1,5 till 1,6 ggr mer än fullformatsensorn.

Engelskans crop betyder beskära på svenska


Onekligen ett smart system men löser inte mina problem så det blir att räna på att tima in båtens rörelser och hålla stilla ;-)
Men för trådskaparen gör det ju skillnad och det är ju det viktigaste i hans tråd!
 
Onekligen ett smart system men löser inte mina problem så det blir att räna på att tima in båtens rörelser och hålla stilla ;-)
Men för trådskaparen gör det ju skillnad och det är ju det viktigaste i hans tråd!

Nä, det är för stora gungningar så det blir nog till att öva på att fotografera i vändpunkterna :))
 
Om man nödvändigtvis känner för att hålla i gluggen istället för att använda stativ, vad bör man ha för inställningar då för att slippa rörelse oskärpa? (ska köpa nytt stativ inom kort) stativet jag har är för klent för att bära upp både min kamera och mina gluggar så bara för att kunna använda objektivet under ljusa dagar antar jag, hur ska jag då ställa in kameran för att få den optimal. Jag är skakig som person så har det väldigt svårt att vara helt stilla.

Ska du handhålla gluggar på 300-400 mm sikta på att köpa en med IS om du inte redan har, på så här långa objektiv är det guld värt om du vill ha skarpa bilder!

/Janne Höglund
 
Haha det var inget, ärke pucko man är :) Image Stabilizer :D

Men då måste jag fråga hur man ska använda den, ska man ha på 1 på 1,6m och två på längre avstånd?

Frågan är väldigt vanlig, även på Canons hemsida.. svaret de ger ser ut såhär!

Vilka är de två lägena för bildstabilisering på Canon EF/EFS-objektivet?
Svar :
Vissa Canon EF/EFS-objektiv med bildstabiliserare (Image Stabiliser - IS) har två lägen. Endera av de två lägena kan väljas med växlarknappen på objektivet.

Läge 1 är original-IS-läget som är bra för stationära objekt.

Läge 2 är ett nytt IS-läge som passar bäst vid horisontell eller vertikal rörelse som följer ett objekt i rörelse och upptäcker rörelseriktningen automatiskt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar