Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag knivskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du visa några av de bilder du är missnöjd med och berätta vad det är med bilderna som du är missnöjd med?

Utan det så är det i stort sett omöjligt att ge några vettiga råd.

Bifogar en helt oredigerad bild. Såhär ser de flesta ut. Vad tycker ni? Är det inte så farligt eller är det katastrof? Kanske inte blir mycket bättre än såhär med min utrustning...

Vet inte varför den roterades? Och hur får man bilden i originalstorlek??

Bilagor

• IMG_9026.jpg
    IMG_9026.jpg
    62.5 KB · Visningar: 225
hur får man bilden i originalstorlek?

Bifogar en helt oredigerad bild. Såhär ser de flesta ut. Vad tycker ni? Är det inte så farligt eller är det katastrof? Kanske inte blir mycket bättre än såhär med min utrustning...

Jag gissar att du fotade i JPEG. Då är det frågan om hur ställde du storleken på din kamera?
L - som högst på meny, L - lägre ner, M - högsta eller M - lägre ner på meny osv. Ställer du in det första då får du bilden i den storleken som kameran har som det största möjliga. Sparar du sedan i PS eller i något annat program som högsta kvalitet 12 eller 10 (beroende på program) då får du bilden i originalstorlek.

Beskärning

Om du skär bort bilden med 1/5 del uppifrån och 1/5 del från höger då skär du bort det oväsentliga och bilden blir mer intressant.

[...]

Jag tror att du behöver ladda upp bilden till någon sajt som inte begränsar storleken, och sedan lägga en länk här i forumet.

Svårt att avgöra kvalitet med den lilla kopian.

Personligen hade jag föredragit kortare skärpedjup så att timret i bakgrunden blev met utsuddat.

Knivskarpt eller?

Hej, Shonna. Jag har plåtat några spelningar här i Uppsala. Liten (och jag menar LITEN) lokal och hopplöst ljus. Min utrustning har varit Leica M Monochrom (som bara ger svart-vita bilder) med en Leica M Summicron 35mm, maxbländare 2.0, och en Super-Elmar M 21 mm, maxbländare 3.4. Den utrustningen ger "knivskarpa" (objektiven har hög upplösning och kontrast) bilder i skärpeplanet. Bifogar en bild så kan du se hur det blir med 21 mm, ISO 6400, 1/90 sekund, bländare 4. vad säger du? Och skulle mer skärpa göra bilden bättre? (Bilden är dock nerskalad av FS, så det är ju svårt att egentligen bedöma skärpan.)

/ mvh, FC

Edit: Det ser ut som skit här i tråden, men i full storlek är bilden ok (tycker jag). Hon som sjunger/spelar gitarr är i skärpa, men hon hinner röra sig lite under exponeringen, så hon är lite suddig. Killen i publiken gör ett hopp, så han är ännu suddigare. Min poäng är att det inte alltid är de knivskarpa bilderna som är "bäst", ofta kan "suddiga" bilder förmedla en stämning och en känsla för den situation som avbildas. / DS

Bilagor

• UNGDOMENS_HUS_MYSTERY_LANGUAGE_2018-03-17_L1017018 LEICA MM.jpg
    UNGDOMENS_HUS_MYSTERY_LANGUAGE_2018-03-17_L1017018 LEICA MM.jpg
    46.9 KB · Visningar: 98
[...] Min poäng är att det inte alltid är de knivskarpa bilderna som är "bäst", ofta kan "suddiga" bilder förmedla en stämning och en känsla för den situation som avbildas. / DS

:)

Mitt bidrag. Tidigt åttiotal. Tri X hårt pressad.
Det måste inte alltid vara skarpt för att bli en användbar bild.

Bilagor

• AAAAB355-C9CF-457E-8A6B-6915B762156F.jpg
    AAAAB355-C9CF-457E-8A6B-6915B762156F.jpg
    73.7 KB · Visningar: 38

I det lilla format som går att presentera här i forumet så ser bilden skarp ut, tycker jag. Om du kan lägga bilden någonstans i full storlek så kan du nog få fler synpunkter här.

Jag tror att anledningen till att det blir safe med kitobjektivet är att du inte kan ha större bländare än 4.5?!? :) Du skulle ju kunna experimentera med att fota med f/4.5 med 50mm'an, om det blir minst lika bra som med kitobjektivet - ja då beror skillnaden mest på erfarenhet - och lite på 550D's inte så kvicka autofokus.
Det är inte enkelt att fota rörliga motiv med bländare f/1.8-2.8.

Ett annat tips som ingen har nämnt är att ta väldigt många bilder, mycket fler än du har tänkt dig. Låt kameran fokusera om mellan bilderna. Alltid är det någon som blir bättre än de andra. :)

Ja, det har du alldeles rätt i. Igår började jag fota med inställningen där man bara ändrar bländartalet och provade mig fram. Måste komma ifrån att den "måste" stå på 1,8 hela tiden. Jag har alltid tänkt lite, att om man har 1,8 så måste ju allt bli skarpt, för att den tar in så mycket ljus! Men så är det ju inte :) Men man lär sig med tiden och det var ju därför jag frågade er som kan :)

Om du skär bort bilden med 1/5 del uppifrån och 1/5 del från höger då skär du bort det oväsentliga och bilden blir mer intressant.

Ja, alltså, denna är ju HELT oredigerad. Jag ska beskära och fixa dona. Detta var för att visa hur den ser ut, direkt från kameran. Men jag fick den inte i originalstorlek, så det var svårt att visa ändå.

Jag tror att anledningen till att det blir safe med kitobjektivet är att du inte kan ha större bländare än 4.5?!? :) Du skulle ju kunna experimentera med att fota med f/4.5 med 50mm'an, om det blir minst lika bra som med kitobjektivet - ja då beror skillnaden mest på erfarenhet - och lite på 550D's inte så kvicka autofokus.
Det är inte enkelt att fota rörliga motiv med bländare f/1.8-2.8.

Ett annat tips som ingen har nämnt är att ta väldigt många bilder, mycket fler än du har tänkt dig. Låt kameran fokusera om mellan bilderna. Alltid är det någon som blir bättre än de andra. :)

Fast jag tar väldigt mycket bilder. Där är jag inte orolig.

Jag gissar att du fotade i JPEG. Då är det frågan om hur ställde du storleken på din kamera?
L - som högst på meny, L - lägre ner, M - högsta eller M - lägre ner på meny osv. Ställer du in det första då får du bilden i den storleken som kameran har som det största möjliga. Sparar du sedan i PS eller i något annat program som högsta kvalitet 12 eller 10 (beroende på program) då får du bilden i originalstorlek.

I min dator är bilderna jättestora. Har L inställt på kameran (ska börja med RAW nu) det var nu när jag laddade upp bilden i forumet som den blev liten. Det var svårt för er att se vad jag menade med skärpan när den blev såhär :p

Om jag hade velat ha hela ansiktet skarp skulle jag först backa en bra bit bakåt och beskära bilden i samma utsnitt i efterbehandlingen. Men såklart även ändra bländaren.
Skärpedjupet beror på två saker. Förstoringsgraden och bländaren.
Om du backar, beskär och sen förstorar den beskurna bilden till samma storlek som du fick när du var nämare motivet, då är du tillbaka på samma ruta igen.
Det enklaste sättet att få större skärpedjup är att helt enkelt titta på bilden på längre avstånd. Det fungerar dessutom även på redan tagna bilder.

Annars är det mindre bländare som gäller, om man inte kan utnyttja tiltning av objektivet. Men det löser bara problem med sneda skärpedjup, inte när motivet har för stort djup.

I min dator är bilderna jättestora. Har L inställt på kameran (ska börja med RAW nu) det var nu när jag laddade upp bilden i forumet som den blev liten. Det var svårt för er att se vad jag menade med skärpan när den blev såhär :p

Nog för att RAW kan vara bra om man har ett behov av efterbehandling men får du inte godtagbara resultat med JPEG när det gäller skärpa är jag tveksam till om det hjälper att använda RAW. Just nu använder jag RAW till ett fotouppdrag för att jag vet att jag kommer att behöva bearbeta bilderna, annars håller jag mig till JPEG.

Tänk också på hur du betraktar bilden när du sitter framför datorn. Är det en rimlig storlek på bilden eller har du zoomat in och studerar enskilda pixlar?

Vad gäller 50/1.8II så verkar det vara skarpast runt f/4 till f/5.6. Inte fullt så skarpt vid f/1.8 där det faktiskt verkar mindre skarpt än 18-55/3.5-5.6 IS.

Större bild

Ladda upp bilden på ditt konto på FS så stor som det bara går och länka sedan till den i forumet då får vi se bilden i "naturlig" storlek.

Vad gäller RAW så förutom att du kan jobba bättre med exponeringar och dyl så kan du även i ex v Camera RAW skärpa upp bilder med bättre kontroll och resultat än i PS.

Det kan mycket väl vara så att jag har för höga krav. Måste nog inse att jag inte har den skarpaste utrustningen och att när bilderna är fixade så kommer dom ju inte blåsas upp till stora posters. Snarare tvärtom, då de kommer att användas som reklam för nästa event, på Facebook osv. Skärpan kommer därför bli helt ok.
Jättetack för alla svar!! Jag har mycket att lära och det är ju askul! :D Det kommer bli mycket tänk på bländare och ISO framöver.

Det kan mycket väl vara så att jag har för höga krav. Måste nog inse att jag inte har den skarpaste utrustningen och att när bilderna är fixade så kommer dom ju inte blåsas upp till stora posters. Snarare tvärtom, då de kommer att användas som reklam för nästa event, på Facebook osv. Skärpan kommer därför bli helt ok.
Jättetack för alla svar!! Jag har mycket att lära och det är ju askul! :D Det kommer bli mycket tänk på bländare och ISO framöver.

Den utrustning du har duger alldeles utmärkt till stora posters. Sådana betraktar man på betydligt längre avstånd än en skärm.

Frågan är väl vad du menar med "knivskarpa bilder". Det är inget fel på skärpan på den bild du har visat upp (som går att upptäcka i den storlek den får ha i forumet) så det vore intressanta att höra vad det är du är missnöjd med när det gäller den bilden.

Hej

1. Slutartiden får inte vara för lång. Då blir det rörelsoskärpa och sudd hur du än gör med övriga parametrar. Längre än 1/100 s tror jag absolut inte på.

2. Bländaren 1,8 ger dels både väldigt kort skärpedjup OCH sen så är det inte vidare skarpt på den bländaren. Ta samma bild med olika bländaröppningar. Du kommer bli överraskad när du ser hur mycket som skiljer.
Här kan du jämföra: https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx

3. Höj ISO och det är frågan hur högt din kamera klarar av utan att ge för mycket brus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar