Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållen 100-400mm

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Om man nödvändigtvis känner för att hålla i gluggen istället för att använda stativ, vad bör man ha för inställningar då för att slippa rörelse oskärpa? (ska köpa nytt stativ inom kort) stativet jag har är för klent för att bära upp både min kamera och mina gluggar så bara för att kunna använda objektivet under ljusa dagar antar jag, hur ska jag då ställa in kameran för att få den optimal. Jag är skakig som person så har det väldigt svårt att vara helt stilla.
 
Se till att slutartiden är max 1/brännvidden, alltså 1/100 på 100 mm och 1/400 på 400 mm. Är du skakig kan du behöva ha ännu kortare tider. Har objektivet bildstabilisering kan du ungefär dubbla tiderna.

Korta tider får man med bra ljus, stor bländare och högt ISO. Det finns inga genvägar.
 
Stå stadigt med bra balans och håll kameran ordentligt så du har stöd mot kroppen. Ut och testa och se om det som Rickard säger stämmer för dig eller om du behöver kortare tider, eventuellt kan du köra med tidsprioritet (Tv) och auto-ISO för att vara säker på att inte få för långa slutartider.
 
Förutom de bra tips som getts ovan med korta tider och stå stadigt så försök att nyttja befintliga stöd som staketstolpar, papperskorgar och andra fasta objekt som Du kan stöda kameran eller armartna mot för att få bättre stabilitet, jag använder den metoden ofta och funkar bra.

För naturfoto har Du ofta något stabilt även där att luta kameran mot så kika efter sånt och kör med korta tider så ska det sannolikt funka med skakfria bilder.
 
Se till att slutartiden är max 1/brännvidden, alltså 1/100 på 100 mm och 1/400 på 400 mm. Är du skakig kan du behöva ha ännu kortare tider. Har objektivet bildstabilisering kan du ungefär dubbla tiderna.

Korta tider får man med bra ljus, stor bländare och högt ISO. Det finns inga genvägar.

Min katt bild har jag tagit med 100-400 bländare 8 och en hastighet på 1000 samt iso 2000, det är lite väl lite att ta i överkant kanske.
 
Se till att slutartiden är max 1/brännvidden, alltså 1/100 på 100 mm och 1/400 på 400 mm. Är du skakig kan du behöva ha ännu kortare tider. Har objektivet bildstabilisering kan du ungefär dubbla tiderna.

Korta tider får man med bra ljus, stor bländare och högt ISO. Det finns inga genvägar.



Det här har jag funderat mycket på.. man säger ju att vid t.ex brännvidd 300mm ska du ha minst 1/300.sek som slutartid.

Men hur blir det med cropfaktorn? 300x1.6 = 480, vilket ger en stor skillnad på brännvidd.. vissa säger att du bör ha med det i beräkningarna ang. slutartid, medans vissa säger att enda skillnaden på en x1,6 eller en FullFormat är att den är mer beskuren, och att det inte har nått med skärpan på den bild som blir kvar av en beskuren FullFormat att göra, vilket jag tycker låter mest vettigt..

Nån som verkligen vet?
 
Ska man använda 1/brännvidd måste man räkna med cropfaktorn, men det är inte en så exakt regel utan det är väldigt individuellt vilka tider man klarar av att handhålla. Det fins folk som kan handhålla 1/200 med 300 mm på en cropkamera, sedan finns det folk som behöver 1/500-1/600 i samma situation.

Det är bara att testa sig fram till vilken tid som är rimlig för en själv, men man kan ju alltid utgå från 1/brännvidd.

Edit: Det du skriver om cropfaktor gäller i alla situationer, till och med om man croppar i datorn efteråt. Står man på en viss plats och tar en bild av ett visst motiv med olika brännvidder kommer det att vara lika mycket rörelseoskärpa på motivet om man förstorar det till samma storlek i alla bilderna på skärmen.
 
Förutom de bra tips som getts ovan med korta tider och stå stadigt så försök att nyttja befintliga stöd som staketstolpar, papperskorgar och andra fasta objekt som Du kan stöda kameran eller armartna mot för att få bättre stabilitet, jag använder den metoden ofta och funkar bra.

För naturfoto har Du ofta något stabilt även där att luta kameran mot så kika efter sånt och kör med korta tider så ska det sannolikt funka med skakfria bilder.


Jag var ute för att testa på lite fåglar och på vissa bilder får jag rörelse oskärpa på 1600 7.1 iso 640 på 400mm, men så hade jag inga handskar och det rär -14 :D
 
Jag var ute för att testa på lite fåglar och på vissa bilder får jag rörelse oskärpa på 1600 7.1 iso 640 på 400mm, men så hade jag inga handskar och det rär -14 :D

Hehe ja skakar nävarna av köld redan innan så blir det ju inte lättare direkt ;-(

Prova med sådana vantar med avklippta fingertoppar på pekfingret (skyttehandskar) men är det inte mera än -14 så räcker det med tunna fingervantar som Du sedan har ett par varmare vantar utanpå, så tar du av överdragshandsken när Du ska fota och då klarar sig fingrarna bra.
 
Hehe ja skakar nävarna av köld redan innan så blir det ju inte lättare direkt ;-(

Prova med sådana vantar med avklippta fingertoppar på pekfingret (skyttehandskar) men är det inte mera än -14 så räcker det med tunna fingervantar som Du sedan har ett par varmare vantar utanpå, så tar du av överdragshandsken när Du ska fota och då klarar sig fingrarna bra.



Såhär blev den bästa bilden, jag har beskurit den väldigt kraftigt, men det blev en del som var betydligt värre än denna.
 

Bilagor

  • birdie-1.jpg
    birdie-1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 529
Jag var ute för att testa på lite fåglar och på vissa bilder får jag rörelse oskärpa på 1600 7.1 iso 640 på 400mm, men så hade jag inga handskar och det rär -14 :D

För att vara lite tydligare så ska kan kanske skilja på rörelseoskärpa och skakoskärpa. Skakoskärpan osakar man ju själv och det är det som IS hjälper mot. Rörelseoskärpa är nog mer att motivet rör på sej.

EF 100-400 på en crop-cameras utsnitt brukar gå att handhålla på 1/125 s med IS utan nån skakoskärpa om man tränar.

Motiv som flygande fåglar behöver nog 1/1250 och snabbare för att rörelseoskärpan inte ska bli allt för dominerande.

Min standardinställning på sittande fågel o.d. ligger på Tv 1/250s och autoiso.
 
För att vara lite tydligare så ska kan kanske skilja på rörelseoskärpa och skakoskärpa. Skakoskärpan osakar man ju själv och det är det som IS hjälper mot. Rörelseoskärpa är nog mer att motivet rör på sej.

EF 100-400 på en crop-cameras utsnitt brukar gå att handhålla på 1/125 s med IS utan nån skakoskärpa om man tränar.

Motiv som flygande fåglar behöver nog 1/1250 och snabbare för att rörelseoskärpan inte ska bli allt för dominerande.

Min standardinställning på sittande fågel o.d. ligger på Tv 1/250s och autoiso.


Vill bara säga att det finns ingen sida i världen som slår FS och dess medlemmar, tack så hemskt mycket för hjälpen, man lär sig något nytt varje dag och även om jag gick ut igen och testade nu och kanske inte fick dom bästa fågel poserna så blev bilderna skarpare än någonsin :D
 

Bilagor

  • fagel1-1.jpg
    fagel1-1.jpg
    37.5 KB · Visningar: 462
Senast ändrad:
Som elbe säger så skiljer det på olika oskärpa och att de små liven rör på sig när ma trycker på slutaren är inte mycket man kan göra åt än att försöka igen, men Du verkar iaf ha fått till de du kan påverka skakningsosskärpan för den nedre bilden ser väl helt Ok ut om än i litet format men ändå.

Vid all djurfoto så kör jag med serietagning och låter kameran ta 3-5 bilder på varje motiv så brukar någon av dem bli användbar iaf, men ibland är det som förgjort och det blir bara blurr på allihopa, men det hör till när man fotar bevingade motiv ;-)
 
Som elbe säger så skiljer det på olika oskärpa och att de små liven rör på sig när ma trycker på slutaren är inte mycket man kan göra åt än att försöka igen, men Du verkar iaf ha fått till de du kan påverka skakningsosskärpan för den nedre bilden ser väl helt Ok ut om än i litet format men ändå.

Vid all djurfoto så kör jag med serietagning och låter kameran ta 3-5 bilder på varje motiv så brukar någon av dem bli användbar iaf, men ibland är det som förgjort och det blir bara blurr på allihopa, men det hör till när man fotar bevingade motiv ;-)

Jag ställer in den så att jag trycker ner knappen för att låsa spegeln sen så trycker jag igen för att påverka mina skakningar. det var jobbigt i början men jag börjar lära mig :D
 
Ska man använda 1/brännvidd måste man räkna med cropfaktorn, men det är inte en så exakt regel utan det är väldigt individuellt vilka tider man klarar av att handhålla. Det fins folk som kan handhålla 1/200 med 300 mm på en cropkamera, sedan finns det folk som behöver 1/500-1/600 i samma situation.

Det är bara att testa sig fram till vilken tid som är rimlig för en själv, men man kan ju alltid utgå från 1/brännvidd.

Edit: Det du skriver om cropfaktor gäller i alla situationer, till och med om man croppar i datorn efteråt. Står man på en viss plats och tar en bild av ett visst motiv med olika brännvidder kommer det att vara lika mycket rörelseoskärpa på motivet om man förstorar det till samma storlek i alla bilderna på skärmen.



Har du lust att utveckla det lite? Det känns som att det som är bortklippt från en FF inte behöver något ljus, då borde ju inte den lilla sensorn kompensera genom att minska slutartiden? Eller är det nån faktor jag missar?

Jag förstår att det har mycket att göra med hur stilla man håller men jag vill ändå veta av ren princip..
 
Mitt Canon 100-400L/4.5-5.6 lyckas jag handhålla ner till 1/60 på 400 mm och få det skarpt. Det förutsätter förstår att fågeln/objektet sitter still då och att IS är aktiverat. Men det krävs en del träning för att lyckas hålla still på dom tiderna. Med mycket kläder och kyla är det svårare. Jag hade lätt att hålla bössan still i lumpen också så nån form av talang har jag väl då.
 
Mitt Canon 100-400L/4.5-5.6 lyckas jag handhålla ner till 1/60 på 400 mm och få det skarpt. Det förutsätter förstår att fågeln/objektet sitter still då och att IS är aktiverat. Men det krävs en del träning för att lyckas hålla still på dom tiderna. Med mycket kläder och kyla är det svårare. Jag hade lätt att hålla bössan still i lumpen också så nån form av talang har jag väl då.

Finns det någon form av inställning för att aktivera IS?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar