Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbara s/v bilder- mörkrum eller skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danyael_X skrev:
Hur han gör med färgbilder vet jag inte...
Annat än att han trumscannar dem som ska till tidningarna.

Korkat att använda en CCD scanner när man har 4x5" orgnial negativ. =)

C.

Hur korkat du än tycker det är, så är det så han gör. Han skannar på en Imacon, en ccd-skanner. Och visst gör han silvergelatinprintar, men jag vet att han också gör utskrifter, eftersom jag gjort dem.

MVH/Stefan
 
Sigrid77 skrev:
Helt klart så räcker 200 år bra för mig också ;-) Stefan - får jag fråga vilken skrivare du använder för svartvita bilder? Och - blir bilderna annorlunda än om man framkallat dem på traditionellt sätt i mörkrum?

I annat fall så verkar, utifrån era svar, väl sköljda, icke överfixerade och tonade fiberpappersbilder vara lösningen för mig. På den fotokurs jag gått har jag för mig att de sa att fiberpapper ska fixeras i två minuter och skölja i en timme - vet ni om detta gäller för alla typer av fiberpapper eller är det bara en generell regel? Har det betydelse vilket slags fix man använder? I det lab där jag håller till används Ilford rapid fixer (tror jag att det heter).
Hej Tove

Mycket dyra utrustningar nämns hit & dit...

Det verkar som om du redan har anammat lösningen själv:väl sköljda, icke överfixerade och tonade fiberpappersbilder.

Tiderna står på lappen som finns i kartongen med pappret.

Sedan skrivs det mycket om att undvika härdare i fix. Ilford har inte härdare i sina fix, det togs bort för många år sedan.

Så! hoppas att du nu kan krypa in i mörkret igen med ett bättre självförtroende.

När det gäller fixering så måste förresten inte vattnet rinna hela tiden. Det som händer är att fixersalterna diffunderar ut i sköljvattnnet. Alltså så länge vattnet har en lägre halt av fixersalt så kommer kopian att släppa ifrån sig salt.
 
stefohl skrev:
Hur korkat du än tycker det är, så är det så han gör. Han skannar på en Imacon, en ccd-skanner. Och visst gör han silvergelatinprintar, men jag vet att han också gör utskrifter, eftersom jag gjort dem.

MVH/Stefan

är inte imacon en trumscanner?
Det trodde jag, isf ber jag så mycket om ursäkt.

C.
 
Nej, Imacon är ccd-skannrar.

De brukar prata om "virtual drum" för att skryta om att de har en filmtransport som är bra på planhållning. Men skanningstekniken är som sagt ccd, inte pmt som i en trumskanner. Imaconskannrarna är rätt mycket billigare än trummor också.
 
En annan aspekt är ju att med en bra skrivare och ett digitalt mörkrum kan du påbörja, ta paus, och avsluta "kopieringen" av bilderna när du vill. Ett mörkrum måste fyllas på med vätskor etc. Denna del tilltalar mig oerhört mycket. Jag saknade ett permanent mörkrum i många år - nu kan jag köra ut mina bilder när jag vill. Mitt enda problem nu, är att hitta en scanner som gör mellanformatsneg/pos rättvisa :D
 
Vad gäller traditionella svartvita mörkrumsbilder:

Min fars bilder på papper med barytabas från 1940- och 50-talet, som sköljts i handfat utan HCA-behandling och klistrats i album, är lika fina ännu efter 60 år. Han tvåbadsfixerade inte och agiterade inte heller så noga i fixet. Han brukade ofta använda begagnade kemikalier för att spara pengar. Därmed inte sagt att man ska slarva med detta men nog håller svartvita barytbilder otroligt bra. Använder man färsk kemi, arkivskölj, fixerar rätt tid (inte heller för kort tid), svavel- (eller selentonar) samt använder HCA så bör hållbarheten vara svårslagen.
 
Epson 1290 och hållbarhet?

Jag gjorde en otrevlig upptäckt idag.

Historien är kort. Min Epson 1290 (A3) inhandlades för ca 3 år sedan. Utskrifter med originalpatroner och på originalpapper gladde mig och såg fina ut.

Några bilder har hängt uppe ett tag. Andra har förvarats i skåp.

Till saken. Idag hittar jag en av utskrifterna, den ser förfärlig ut. Urblekt och risiga färger. Den har legat i en kartong tillsammans med andra utskrifter och även några foton.

Mina farhågor är nu att alla utskrifter jag gjort kommer att gå förlorade inom en ganska snar framtid. Ilskan blir inte lindrigare över att skrivaren ofta har krånglat med täppta skrivhuvuden och diverse bläckstänk på utskrifterna.

Fy f*n när jag tänker på att jag även sålt några utskrifter, som tur är inte så många.

Tacksam för synpunkter och delgivning av erfarenheter kring detta dilemma.
 
Re: Epson 1290 och hållbarhet?

JanOlofHärnström skrev:
Historien är kort. Min Epson 1290 (A3) inhandlades för ca 3 år sedan. Utskrifter med originalpatroner och på originalpapper gladde mig och såg fina ut.

Det finns två olika sorters bläck i skrivare, pigmentbläck och det som med en ganska konstig term brukar kallas för flytande bläck (dye ink). En svensk term för detta är infärgningsbläck.

1290 är en skrivare som använder infärgningsbläck. Det gör även Canon och HP i sina bordsskrivare. Infärgningsbläck har traditionellt en mycket sämre hållbarhet för ljusblekning än vad pigmentbläck har. Så om man gör utskrifter som ska sitta uppe i ljus är det pigmentbläck som man ska använda sig av.

Nackdelen är att färgomfånget på de flesta pigmentskrivare är mindre. Om jag jämför det omfång som jag kan mäta upp på en Epson 1290 med det som jag ser på de profiler som jag gjort för en Epson 2100 är dock skillnaden ganska liten, men den finns där. Så är du mest intresserad av mesta möjliga färgintensitet så är det infärgningsbläckskrivare som gäller.

MVH/Stefan
 
Tack Stefan.

När jag köpte skrivaren så lovade Epson att hållbarheten skulle vara god.
Det är väl tveksamt att man kan lita på att någon av dessa bläckstråleskrivare ger bra hållbarhet.

Dags för skroten för dessa "amatörgrejor" och sedan beställa fotokopior från lab i stället.
 
JanOlofHärnström skrev:
Tack Stefan.

När jag köpte skrivaren så lovade Epson att hållbarheten skulle vara god.
Det är väl tveksamt att man kan lita på att någon av dessa bläckstråleskrivare ger bra hållbarhet.

Dags för skroten för dessa "amatörgrejor" och sedan beställa fotokopior från lab i stället.

För att du ska få en vettig hållbarhet på bilder från en infärgningsbläckskrivare så måste du använda de papper som ger bra hållbarhet. Epson har ett som heter ColorLife, Ilford har Classic-serien. Båda dessa är exempel på papper med bra hållbarhet.

Sedan får du bättre hållbarhet på pigmentutskrifter än vad du får på bilder från labben. Även om labben använder Fujipapper, som ger den bästa hållbarheten, är hållbarheten på en utskrift med pigmentbläck upp till dubbelt så bra.

Stefan
 
Jo, men Epson lovade jättebra hållbarhet med 1290 och Epsonpapper. Upp till 20 års "garanti" på heavymatte papper.

Den utskriften som har bleknat gjordes på ett högblankt Epsonpapper. På ren svenska så idag tre år senare så ser den för djävlig ut.

Jag litar inte på fabrikanternas s.k. garantier framöver.
 
JanOlofHärnström skrev:
Jo, men Epson lovade jättebra hållbarhet med 1290 och Epsonpapper. Upp till 20 års "garanti" på heavymatte papper.

Den utskriften som har bleknat gjordes på ett högblankt Epsonpapper. På ren svenska så idag tre år senare så ser den för djävlig ut.

Jag litar inte på fabrikanternas s.k. garantier framöver.

PremiumGlossy (om det nu är det papper du använt) är ett sk mikroporöst papper och det har inte någon vidare hållbarhet tillsammans med flytande bläck.

Vad jag kommer ihåg vad det i samband med ColorLife och Archival Matte som Epson snackade om hållbarheten på dessa utskrifter.

Sedan kan jag hålla med om att man inte kan lita på fabrikanternas uppgifter. Så jag kollar helst fristående testares uppgifter och helst ett par stycken.

Stefan
 
JanOlofHärnström skrev:
Man får väl använda bläckstråleutskrifter i utställningssyfte. De går ju inte att sälja som fotografier eller konstverk.

Jag säljer bläckstråleutskrifter som konstverk avsedda att sätta upp på väggen och visas kontinuerligt i rumsljus. Men jag har också en bläckstråleskrivare med pigmentbläck, använder papper som är arkivbeständigt och jobbar bara med arkivbeständiga material för montering och förvaring.

MVH/Stefan
 
remeife skrev:
Vilken RIP använder du. Är mac-användare med epson R2400 och letar just efter en bra RIP-programvara .

Jag använder en RIP som heter ImagePrint för utställningsbilder, speciellt för svartvita utskrifter. Tyvärr finns den inte än för Epson 2400, men tillverkaren har sagt att den ska komma vilken dag som helst.

För proofing, alltså förprovtryck, testar jag just nu en som heter EFI ColorProof. Tyvärr finns den inte i Macversion, utan då får man använda en lite enklare modell som heter Photo Edition.

Vilken RIP du väljer beror främst på vad du vill ha den till. Snygga utskrifter, då är ImagePrint den jag väljer, förprovtryck lutar det åt att jag kommer att använda ColorProof.

MVH/Stefan
 
Hela frågeställningen kan väl reduceras till: "Vad vet vi säkert?"
Vi vet att riktigt gjorda papperskopior håller > 100 år om lagringsförhållandena är vettiga, (inte direkt solljus, rumstemperatur).
Om printerutskrifterna vet vi inget mer än att de under ideala förhållanden (mörker och med skyddande glas) håller bra i åtminstone fem år.
Vad fabrikanterna lovar och "garanterar" får som vanligt ta´s med en vagnslast salt. Förresten, vad innebär garantierna, ett nytt papper för varje förstörd bild eller hur ser de ut? Och vem vill driva en process mot ett amerikanskt, stort företag????
Us
 
Det blir ju väldigt tråkigt för många om de idag "arkivbeständiga" bilderna förstörs om 5, 10, 20 eller 50 år.

Vad man kan göra är med sina egna digtala bilder är väl att försöka säkra dem digitalt och spara om dem då och då. Idag är det väl DVD och CD som gäller, morgondagen vet vi inget om.

Bläckstråleutskrifter tycker åtminstone jag att man inte alls kan lita på. Svarvita utskriftet bör rimligtvis hålla ganska länge. Men färg oavsett pigment verkar mycket vanskligt.

Jag gjorde några Cibachromekopior på sjuttio-talet. En av dem har hängt uppe hemma i stort sätt hela tiden. Den ser fortfarande fin ut.
Om den är i originalskick är väl inte så lätt att avgöra, minnet är ju föränderligt det också liksom materiella ting.
(Cibachrome kopierades i mörkrum från diabilder)
 
Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
Jo, men Epson lovade jättebra hållbarhet med 1290 och Epsonpapper. Upp till 20 års "garanti" på heavymatte papper.

Den utskriften som har bleknat gjordes på ett högblankt Epsonpapper. På ren svenska så idag tre år senare så ser den för djävlig ut.

Jag litar inte på fabrikanternas s.k. garantier framöver.

Har haft samma problem med ett antal bilder utskrivna på Epson R200, med originalbläck och originalpapper. Bilderna har i de flesta fall hängt i ett rum med enbart lysrörsbelysning (tänd mindre än 6h/dygn) och ser riktigt risiga ut. En kompis ringde Epson och frågade och fick då veta att beständigheten bara garanterades om bilderna förvarades bakom glas och utan att exponeras för dagsljus (har jag för mig). Jag skall tipsa honom om den här tråden så får han svara själv.

Förmodligen skall bilderna förvaras i hermetiskt tillslutet glas, i beckmörker och absolut vakuum, +8'C och 0% luftfuktighet för att bestå. Precis vad man har hemma mao...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.