Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbara s/v bilder- mörkrum eller skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Hoppas du inte tog illa upp. Du talar så varmt för digitala utskrifter att jag blir misstänksam ibland bara :). Har silvergelatin några fördelar framför utskrifter så som du som yrkesman ser det?

Tog absolut inte illa upp. Och visst är jag partisk. Jag har ju valt att arbeta med utskrifter. Men jag kan absolut se fördelar i silvergelatin också. För det första ser jag digitala utskrifter som ytterligare ett alternativ till alla de andra metoderna som finns för att få fram bilder på papper. Jag hoppas att alla varianter ska få leva.

Sedan gillar jag hur bilderna ser ut på de matta papper som jag mest skriver ut på. Jag har inte hittat något silvergelatinpapper med matt yta som ger en så djup svärta och bra skuggseparation.

Att jag sedan kan arbeta med färg också på dessa papper istället för de tråkiga RC-papper som används för färgbilder.

Blanka papper i skrivare är däremot inte så roliga, jag har hittills aldrig hittat ett papper som ger i närheten av den känslan som finns på ett lufttorkat blankt barytpapper. Plastpapper är ju så pass tråkiga både när det gäller utskrifter och silvergelatin, så de kan vi lämna därhän.

MVH/Stefan

Ingen har tagit upp en ganska viktig fråga. Försäljningspriset på bilden, Silvergelatin kopior har redan börjat få samma sorts status som oljemålningar har contra acryl.

Skälen är väl ganska lätta att förstå, silvergelatinkopior har en dokumenterat lång livstid och repressenterar ett gammalt men döende hantverk. Plus finkulturfaktorn.

Fredrik Calabrese skrev:
Ingen har tagit upp en ganska viktig fråga. Försäljningspriset på bilden, Silvergelatin kopior har redan börjat få samma sorts status som oljemålningar har contra acryl.

Har jag inte märkt. Vid den stora fotoauktionen på Kulturhuset såldes både utskrifter och silvergelatinbilder. Märktes ingen skillnad i pris beroende på vilken teknik som användes.

MVH/Stefan

Fredrik Calabrese skrev:
Jag har hort det av manga i branchen.

Tittar du internationellt har också utskrifter med pigmenterat bläck och på bra papper med god hållbarhet accepterats av många museer och samlare. Så jag tror att det inte finns någon större orsak att dra sig för utskrifter av den orsaken.

MVH/Stefan

Väcker den här tråden igen med lite förhoppningsvis relevanta tankar och observationer.

Jag har också använt Piezography-systemet och varit ganska nöjd. De nackdelar som jag upplevt är i första hand att jag måste ha två skrivare (en för färg och en med Piezography). Två A3 skrivare i en etta på 38m2 är definitivt en för mycket. Även de problem med igengrodda munstycken som Stefan beskriver känner jag igen. Men för mig som amatör utan den tidpress ett proffs har har detta inte varit ett stort problem.

Båda mina skrivare är gamla Epson 1200 och det börjar bli dags att byta. När jag skaffade Piezography för 2.5 år sedan fanns det inga skrivare som (utan RIP) från hyllan kunde skriva ut bra sv/v utskrifter. Men här har utvecklingen verkligen gått framåt den senaste tiden. Nu finns det flera intressanta skrivare som verkar ge riktigt bra utskrifter med färgbläck och medföljande skrivarmjukvara.

När jag har tittat på vilka nya A3-skrivare har jag kommit fram till att de två skrivare som har bäst sv/v-kvalitet är HP 8750 och Epson R2400. Båda använder nio bläck. HP-maskinen kostar ca 4500 medan Epsonmaskinen kostar hela 10.000:-. Skrivarna ger enligt ett antal tester riktigt bra sv/v utskrifter och skillnaden i utskriftskvalitet är inte stor om man får tro testerna. Prisskillnaden borde göra valet lätt.

Jag var också nära att köpa en HP men när jag började titta lite närmare på skrivarna är det faktiskt en del saker som skiljer dem åt och som gör att valet inte blir lika självklart.

HP:n använder vanligt färgämnesbläck ("dye-ink") som tillsamman med vissa av HP:s papper ger lång hållbarhet. Epson använder en vidareutveckling av Ultrachrome-K3 bläck som är pigmentbaserat. De olika bläcken ger i korthet den skillnaden att Epsonmaskinen inte ger riktigt samma "gamut" och - skulle jag gissa -inte har lika lätt att skriva ut på blankt papper, jämfört med HP:n.

Det stora problemet med HP:n är pappersurvalet. Det finns inte så många HP-papper. Dessutom brukar papperstillverkare som Hahnemuhle m.fl. inte ha några profiler för HP-skrivare utan enbart Epson. Epson har en hel del egna papper som är fina och dessutom verkar deras skrivarmjukvara ge större möjligheter att justera skrivarparametrarna för att passa olika papper.

Så det blir nog en Epson trots allt. Framförallt för att jag är förtjust i pigmentbläck på matt papper. Och för att skrivaren i ett lite längre perspektiv verkar mer flexibel.

En tredje variant är att köpa en begagnad Epson 2200 och en RIP. Det blir förmodligen ännu dyrare än R2400 (RIPar är dyr mjukvara) men det sannolikt mest flexibla systemet.

För er som är intresserade av sv/v utskrifter vill jag verkligen rekommendera den här länken där Jeff Schewe (Adobe) testar R2400 för sv/v utskrifter.

http://photoshopnews.com/2005/05/16/epson-r2400-and-ultrachrome-k3-ink-report/

Om du vill läsa om HP 8750 finns en test här.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/HP8750/page_1.htm

och ytterligare en om R2400;

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson R2400/page-1.htm

F

Fredrikpersson skrev:
Det stora problemet med HP:n är pappersurvalet. Det finns inte så många HP-papper. Dessutom brukar papperstillverkare som Hahnemuhle m.fl. inte ha några profiler för HP-skrivare utan enbart Epson.

Det du säger om två skrivare är en viktig anledning till att jag valt att arbeta med pigmenterade skrivare och RIP:ar till dem. Jag har också testat HP:s skrivare med det nya bläcket. De bilder som jag skrev ut på HP:s papper visar en bra hållbarhet, men jag är inte så förtjust i deras pappersurval. De bilder som jag skrev ut på Ilfords fina papper Smooth Pearl visade kraftig blekning redan efter en månad, och då hade de förvarats i ett rum utan dagsljusfönster. Så det är bara HP-papper som kan användas i praktiken.

Så även för mig har det blivit Epson-skrivare med pigmentbläck. Problemen finns ju här framförallt med bronzing på blanka papper. Nu använder jag mycket lite blanka skrivarpapper. Tycker de är lika fula och plastiga som vanliga färgpapper. Jag arbetar ju helst med lumppapper och liknande material som ger en vacker och levande yta. Där är bronzing inget problem.

Varför då en RIP, trots att jag har utrustning för att göra egna skrivarprofiler? Hur noga du än profilerar har jag aldrig fått en helt tillfredställande valörskala i de allra mörkaste partierna med Epsons drivrutin (det har varit detsamma med HP:s och Canons skrivare också). De lägger helt enkelt på för mycket bläck i skuggorna. I en bra RIP är det enkelt att optimera hur mycket bläck som ska läggas på utskriften. Det gör att man får bättre, mer nyanserad återgivning av skuggor och extrema högdagrar, samtidigt som bläckförbrukningen minskar med kanske 20-30%.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Varför då en RIP, trots att jag har utrustning för att göra egna skrivarprofiler? Hur noga du än profilerar har jag aldrig fått en helt tillfredställande valörskala i de allra mörkaste partierna med Epsons drivrutin (det har varit detsamma med HP:s och Canons skrivare också). De lägger helt enkelt på för mycket bläck i skuggorna. I en bra RIP är det enkelt att optimera hur mycket bläck som ska läggas på utskriften. Det gör att man får bättre, mer nyanserad återgivning av skuggor och extrema högdagrar, samtidigt som bläckförbrukningen minskar med kanske 20-30%.

MVH/Stefan

Jag lockas också av de fördelar du beskriver. Laddade för någon vecka sedan hem Quad Tone RIP som är en gratisRIP. Mest för att testa vilka möjligheter en RIP ger. Jag testade lite att styra min Piezographyskrivare med RIPen och man blir snabbt beroende. Inte minst det du nämner om att kunna lägga på precis den mängd bläck man vill ha. Det påverkar både ekonomi och resultat. RIP ger stora kontrollmöjligheter och att återgå till att använda drivrutin och profil känns nästan begränsande. Detta sagt efter att ha testat en vad jag förmodar är en ganska enkel RIP. De kommersiella produkterna kan jag tänka mig ger ännu större möjligheter.

Nu verkar iofs som skrivartillverkarna har börjat ta hänsyn även till den typ av användare som vi utgör. När jag läser Jeff Schewes prov av R2400 ser jag att Epsons mjukvara ger större möjligheter till toning m.m. än vad som tidigare varit möjligt. Men det är en bra bit kvar till den flexibilitet en RIP erbjuder.

Vilken RIP använder du för sv/v utskrifter? När jag nu skall skaffa ny skrivare vill jag även titta på alternativet begagnad eller äldre modell av skrivare (läs Epson 2100 som väl har Ultrachromebläck?) kombinerat med en bra RIP. Jag räknar med att en RIP till en A3-skrivare kostar mellan 6 och 10tusen. Kan det stämma?

Allra helst skulle jag vilja kunna skriva ut bilder större än A3 så en Epson 4000 står högt på önskelistan, men det är i dyraste laget för privat bruk. Och begagnade har jag inte hittat någon. Dessutom kostar Ripen sannolikt mer med en större skrivare.

Mvh

Fredrik

Skit i allt vad laser/lambda/giclée/inkjet/sublimerings/matris skrivare heter.

Fiberpapper med arkivframkallning håller mycket längre än något av det andra. Se då bara till att inga framkallar/fix/kemikalier finns kvar. Foto hade en bra artikel om arkivframkallning av kopier. Tror det var ca ett år sedan, men skicka ett mail till dem så kan de nog skicka en kopia på den articklen.

grejen är att vi inte vet hur länge alla dessa nya bildskrifts metoder håller. tester av Willheml Imaging Rersearch Institute säger att de bästa skrivarna inklusive lambda skrivarna ska hålla i UPPSKATTNINGSVIS 80år innan färgen bleks. Detta förut satt att det inte utsätts för direkt solljus, då ska du vara glad om det håller en månad.

Vi får heltenkelt vänta i 80år innan vi vet hur dessa metoder håller sig. Och dessutom måste du kommaihåg att alla bläck batcher som görs inte alltid är av bästa kvalitet, i bland klantar sig även Epson/Canon/Brother/HP med sina bläck även om det är sällsynt så händer det.

Vi vet av erfarenhet att S/V fiberbas papper håller i ca 100 år. För så gammla är de äldsta papperskopiorna. =P

End of story.

Men ska du nu använda den absolut hetaste skrivar tekniken så gör det för allt i världen, men använd då skrivartillverkarens egena photo papper och deras eget bläck. så har du i alla fall en chans på de 80 åren.

Men nu kopierar du ju redan film så varför byta tillvägagångs sätt.

C.

Danyael_X skrev:

Fiberpapper med arkivframkallning håller mycket längre än något av det andra. Se då bara till att inga framkallar/fix/kemikalier finns kvar. Foto hade en bra artikel om arkivframkallning av kopier. Tror det var ca ett år sedan, men skicka ett mail till dem så kan de nog skicka en kopia på den articklen.

grejen är att vi inte vet hur länge alla dessa nya bildskrifts metoder håller. tester av Willheml Imaging Rersearch Institute säger att de bästa skrivarna inklusive lambda skrivarna ska hålla i UPPSKATTNINGSVIS 80år innan färgen bleks. Detta förut satt att det inte utsätts för direkt solljus, då ska du vara glad om det håller en månad.

Vi får heltenkelt vänta i 80år innan vi vet hur dessa metoder håller sig. Och dessutom måste du kommaihåg att alla bläck batcher som görs inte alltid är av bästa kvalitet, i bland klantar sig även Epson/Canon/Brother/HP med sina bläck även om det är sällsynt så händer det.

Vi vet av erfarenhet att S/V fiberbas papper håller i ca 100 år. För så gammla är de äldsta papperskopiorna. =P

End of story.

Men ska du nu använda den absolut hetaste skrivar tekniken så gör det för allt i världen, men använd då skrivartillverkarens egena photo papper och deras eget bläck. så har du i alla fall en chans på de 80 åren.

Men nu kopierar du ju redan film så varför byta tillvägagångs sätt.

C.

Det var ju tur att någon vågade använda silverbaserade papper för hundra år sedan, fastän man inte visste hur lång tid det höll. Annars hade vi suttit med dageurrotypier fortfarande. :)

Hej Tove.

Utan att ha lusläst övriga råd så blir mitt svar blixtsnabbt - riktigt fotopapper förstås, inget snack om saken...

Inte minst om du utgår ifrån sv/v negativ.
Kanske om du invester xxxxx tusen kronor får du en bra kvalitet, men hur som helst, för mindre pengar finns det inget som slår en korrekt exponerad bild på "analogt" riktigt fotopapper.

Började i min ungdom att jobba i mörkrummet, gick (av lathet, mm) över till digitalphoto med utskrifter på en av Epsons bättre skrivare och, visst är nöjd. Men jämför jag en korrekt exponerad och framkallad sv/v papperskopia med en motsvarande utskriven på en "fotoskrivare" med tillhörande bästa "foto"-papper så är dom som att jämföra äkta skinn med skai...

Re: Re: Hållbara s/v bilder- mörkrum eller skrivare?

Mattsen skrev:
Hej Tove.

Inte minst om du utgår ifrån sv/v negativ.
Kanske om du invester xxxxx tusen kronor får du en bra kvalitet, men hur som helst, för mindre pengar finns det inget som slår en korrekt exponerad bild på "analogt" riktigt fotopapper.

Började i min ungdom att jobba i mörkrummet, gick (av lathet, mm) över till digitalphoto med utskrifter på en av Epsons bättre skrivare och, visst är nöjd. Men jämför jag en korrekt exponerad och framkallad sv/v papperskopia med en motsvarande utskriven på en "fotoskrivare" med tillhörande bästa "foto"-papper så är dom som att jämföra äkta skinn med skai...

Jag håller med om ekonomiargumentet. Att få ut riktigt bra digitala bilder kostar en del. Samtidigt har priserna för mörkrumsutrustning sjunkit ordentligt.

Kvaliteten på utskrifterna och dina jämförelser håller jag inte med om. Baserat på mina agna jämförerelser (och erfarenheter från mörkrummet). Men den frågan har diskuterats livligt tidigare.

F

Danyael_X skrev:

Varför ska vi skita i all kunskap om hållbarhet som finns idag? Vi behöver inte vänta i hundra år för att veta att ett material är bättre än ett annat. Vi vet redan idag att ett färgpapper från Kodak har en betydligt sämre hållbarhet än vad ett från Fuji har. Ska inte den kunskapen användas när vi väljer material? Vi vet att utskrifter med pigmentbläck håller bättre än bilder skrivna med flytande bläck.

Vi vet också att svartvita gelatinsilverbilder behandlade med optimala metoder håller hundra år eller mer. Men det gäller optimalt framställda bilder. Bilder gjorda på RC-papper kommer att förstöras långt innan dess. Men den kunskapen ska vi kanske också skita i, eftersom vi inte har haft RC-papper så länge?

Jag har följt Henry Wilhelms arbete långt innan han började testa utskrifter. Han har arbetat mycket med svartvita gelatinsilverbilder och färgfilm sedan 70-talet och har till exempel varit konsult åt Getty, världens största bildbyrå, när de byggt sitt arkiv för sitt äldre material, bilder från 40, 50 och 60-talet.

De som lever i den naiva drömmen om gelatinsilverbilders oerhörda hållbarhet skulle se dessa bilder. Getty har nu byggt upp ett arkiv där man frysförvarar dessa bilder för att de ska hålla. Om inte de hade gjort detta hade dessa bilder hållt i snitt 1-2 år till, nu räknar man med att de kommer att hålla meer än hundra år.

Så se till att du stoppar in dina bilder i frysen, om du ska ha gelatinsilverbilder som håller :)

Stefan

Fredrikpersson skrev:
Vilken RIP använder du för sv/v utskrifter? När jag nu skall skaffa ny skrivare vill jag även titta på alternativet begagnad eller äldre modell av skrivare (läs Epson 2100 som väl har Ultrachromebläck?) kombinerat med en bra RIP. Jag räknar med att en RIP till en A3-skrivare kostar mellan 6 och 10tusen. Kan det stämma?

Missade din fråga här. Jag använder en RIP som heter ImagePrint och den kostar 5000 kr till de A3-skrivare som den stöder, bl a Epson 2100.

MVH/Stefan

steelneck skrev:
Hur funkar laserskrivare till foto, någon som vet?

Talar vi om en kvalitet som kan matcha den upplevelsen som du får från en fotografiskt framställd bild, då är inte laserskrivare lösningen. Tyvärr, eftersom hållbarheten är riktigt bra på dessa pigment.

MVH/Stefan

Re: Re: Hållbara s/v bilder- mörkrum eller skrivare?

Mattsen skrev:
Men jämför jag en korrekt exponerad och framkallad sv/v papperskopia med en motsvarande utskriven på en "fotoskrivare" med tillhörande bästa "foto"-papper så är dom som att jämföra äkta skinn med skai...

Det är synd att man inte kan visa hur det kan se ut på en webbsida. Men om jag frågar varför tror du att fotografer som Dawid, Stina Brockman eller Åke E:son Lindman skriver ut sina svartvita bilder när de säljer till samlare eller gör utställningar. Inte är det för att de tycker att det blir billigt och tycker att de kan skita i kvaliteten. De är rätt petiga med kvaliteten på sina bilder.

MVH/Stefan

Jag råkar veta att E:son gör sina egna silvergelatin kopior. Jag arbetar på en av sveriges största privatägda konstgallerier, och vi hadde E:son där med solariserade bilder.

Däremot körde han den begränsade upplagan av signerade orginal affisher i sin Epson skrivare.

Hur han gör med färgbilder vet jag inte...
Annat än att han trumscannar dem som ska till tidningarna.

Korkat att använda en CCD scanner när man har 4x5" orgnial negativ. =)

C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar