Väcker den här tråden igen med lite förhoppningsvis relevanta tankar och observationer.
Jag har också använt Piezography-systemet och varit ganska nöjd. De nackdelar som jag upplevt är i första hand att jag måste ha två skrivare (en för färg och en med Piezography). Två A3 skrivare i en etta på 38m2 är definitivt en för mycket. Även de problem med igengrodda munstycken som Stefan beskriver känner jag igen. Men för mig som amatör utan den tidpress ett proffs har har detta inte varit ett stort problem.
Båda mina skrivare är gamla Epson 1200 och det börjar bli dags att byta. När jag skaffade Piezography för 2.5 år sedan fanns det inga skrivare som (utan RIP) från hyllan kunde skriva ut bra sv/v utskrifter. Men här har utvecklingen verkligen gått framåt den senaste tiden. Nu finns det flera intressanta skrivare som verkar ge riktigt bra utskrifter med färgbläck och medföljande skrivarmjukvara.
När jag har tittat på vilka nya A3-skrivare har jag kommit fram till att de två skrivare som har bäst sv/v-kvalitet är HP 8750 och Epson R2400. Båda använder nio bläck. HP-maskinen kostar ca 4500 medan Epsonmaskinen kostar hela 10.000:-. Skrivarna ger enligt ett antal tester riktigt bra sv/v utskrifter och skillnaden i utskriftskvalitet är inte stor om man får tro testerna. Prisskillnaden borde göra valet lätt.
Jag var också nära att köpa en HP men när jag började titta lite närmare på skrivarna är det faktiskt en del saker som skiljer dem åt och som gör att valet inte blir lika självklart.
HP:n använder vanligt färgämnesbläck ("dye-ink") som tillsamman med vissa av HP:s papper ger lång hållbarhet. Epson använder en vidareutveckling av Ultrachrome-K3 bläck som är pigmentbaserat. De olika bläcken ger i korthet den skillnaden att Epsonmaskinen inte ger riktigt samma "gamut" och - skulle jag gissa -inte har lika lätt att skriva ut på blankt papper, jämfört med HP:n.
Det stora problemet med HP:n är pappersurvalet. Det finns inte så många HP-papper. Dessutom brukar papperstillverkare som Hahnemuhle m.fl. inte ha några profiler för HP-skrivare utan enbart Epson. Epson har en hel del egna papper som är fina och dessutom verkar deras skrivarmjukvara ge större möjligheter att justera skrivarparametrarna för att passa olika papper.
Så det blir nog en Epson trots allt. Framförallt för att jag är förtjust i pigmentbläck på matt papper. Och för att skrivaren i ett lite längre perspektiv verkar mer flexibel.
En tredje variant är att köpa en begagnad Epson 2200 och en RIP. Det blir förmodligen ännu dyrare än R2400 (RIPar är dyr mjukvara) men det sannolikt mest flexibla systemet.
För er som är intresserade av sv/v utskrifter vill jag verkligen rekommendera den här länken där Jeff Schewe (Adobe) testar R2400 för sv/v utskrifter.
http://photoshopnews.com/2005/05/16/epson-r2400-and-ultrachrome-k3-ink-report/
Om du vill läsa om HP 8750 finns en test här.
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/HP8750/page_1.htm
och ytterligare en om R2400;
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson R2400/page-1.htm
F