Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållare med bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver en portabel bakgrund jag kan ta med mig ut. Ändamålet är produktfoto. Jag har två stativ sedan tidigare och behöver egentligen bara en bom och något form av papper. Behöver inte vara jättelångt egentligen. Bara pappret faller snyggt så det inte blir någon vass horisont.

Kan man köpa någon billig pappersrulle på byggvaruhus? Eller blir problemet då att pappret inte riktigt är vitt?

De säljer bakgrundspapper i foto-handeln på rulle. De har även hållare.

Kan vara billigare: Köp garderobsbaksidor, en träfiberplatta som finns på byggmarknader och som är vitlackerad på ena sidan. Eller cellplast (frigolit) och en plexiglasskiva (ger en snygg reflex för objekten att stå på). Tre stycken kan bilda ett hörn med golv.

Tex Scandinavian Photo har detta i kategorin Foto > Studio och ljussättning > Bakgrunder
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/9370500/bakgrunder
(Däri finns olika bredder och "portabelt fondkit")

Andra alternativ - på IKEA och andra ställen har de säkert rullgardiner som är vita. Om den vita inte är helt vit, men får två bländarsteg mera ljus kommer den att bli kritvit i alla fall.

Ljustält är ännu ett alterantiv (för små objekt då). Dessa kan man köpa färdiga för några tusenlappar, eller om man är DIY, så kan man göra dem själv av så dyra material som kartonger och pappers-näsdukar och tejp. Konstrutionen är rena skräpet men resultatet blir fantastiskt. Kan berätta mera om detta.

Tack för svaren! Objektet är lite mer än en halv kvadratmeter. Jag fick höra något om forex skivor? Ska vara något plastliknande material som finns i olika tjocklekar. Minsta är 1mm. Detta låter ju bättre och hållbarare än papper?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar