Nekomy skrev:
Kan jag miss uppfatta meningen ”Jag brukar jämföra med musik. Det går alldeles utmärkt att använda matematik för att beskriva varför musik är vackert (det är inte helt enkelt men det går)”?
Jag tolkade det som du sade att man kan räkna ut vad som är bra musik och där med sade att mattematiken är bättre på att avgöra detta än vad folk själva är. Vist kanske det var en matematiker som räknade ut Macarena och vist kanske den var en av värdens bästa låtar. Men självaste upprepningen av samma låt och samma koncept fick det hela att gå över styr och få motsatt verkan. (nu tror jag knappast någon matematiker ens kunde förutspå macarenan)
Vidare:
Vist är gyllene snittet bra, men det finns andra regler och normer man kan följa för att få bra bilder som ger lika bra bilder. Men kan för övrigt få bra bilder genom att strunta i alla dessa regler eller att manipulera dessa regler och göra tillägg till dem. Så varför försvara GS så hårt att man glömmer alla andra regler, tankar och tips om hur en bra bild kommer till? Vilka andra kompositions regler känner T.ex. du till, vilka andra normer har du använt och hur kan man praktisera GS utan att ta bilder som liknar andras bilder. Blir det inte en likriktning om man bara talar om det gyllene snittet som vår gyllene regel för bra positionering av motiv?
Själv anser jag att man bör undvika tänka efter mallar; normer skall inte styra konsten och om en norm som anses vara den gyllene så är denna norm även den gyllene lögnen som lurar folk att tro att de skulle få ett bättre resultat om de följer den. Du blir lyckligare om du följer Gud, ty guds lagar är de ända sanna och alla andra är lögn. Vist är det inget fel att tro på Gud, men att övertala folk att det bara finns en gud och en religion är fel, värre blir det sedan om man påstår att de som inte tror på någon gud är idioter.
Jag tror inte på GS förträfflighet, jag blir kallad för idiot, dum, ohörsam, oförstående och folk försöker nu predika förträffligheten med GS för mig. Förlåt att jag inte passar in i normen, förlåt att jag inte tycker som alla andra, förlåt att jag inte är som er.
Jag drar mig ur denna diskussion då andra åsikter inte varar vara så populära. Ni kan vara glada, ni avgick med segern, men ni vann inget, snarare förlorade ni insikten om att det finns andra åsikter då ni kramar det enda norm verktyg ni känner till. Kanske det inte är många som har dessa åsikter, men det beror på att ni inte släpper fram dem, men ni inser inte att alla inte skriver i detta forum och att det kan förekomma andra tankar som ni inte vet om för ingen vill dela dem med er.