Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllende snittet

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Kanske är vissa hjälpta av att följa regler och inrutade mönster mm men den som medvetet eftersträvar en viss komposition, utan tanke på övriga faktorer, kommer inte långt. Då blir det stelt och tråkigt. Det är min uppfattning om det hela. Ibland passar det ena, ibland det andra. Variationen när det gäller bra bilder är enorm och naturligtvis kan man hitta sådant som passar in på en viss kompositionsregel i de flesta bilder, bara fantasin sätter gränsen.

Kunskap om klassiska kompositionsregler och det som ansetts som skönhetsideal i konsthistorien står väl på intet vis i motsatsförhållande till förmågan att vara lyhörd för de andra faktorer som "gör" en bild, eller...?

Ofta när komposition diskuteras dyker det argument du anför upp, men hur många följer slaviskt kompositionsreglerna? Och hur många lyckas utvecklas över en viss nivå utan någon som helst kunskap om dem?
Båda kategorierna är försvinnande små, skulle jag tro...

mvh Janne
 
Ni visa som nu talar om det gyllene snittet som om ni använder det, kan inte ni göra oss den tjänsten att i praktiken visa i bilder hur man tillämpar gyllene snittet? Gör som jag gjorde; tag en av era bilder tagna efter det gyllene snittets regler och rita in hur ni delade upp bilden efter detta.
Detta blir en lärdom för oss som inte är så bra på mattematik och kanske kan lära fler att komponera bättre bilder samt att bättre förstå gyllene snittets funktionalitet inom fotograferingen.
 
Nekomy skrev:
Skall nått vara gyllene borde man först vara ense om vad det är som är så gyllene med det, för det andra bör man veta hur man använder det som nu är så gyllene.
Men Jim, nu får du allt ge dig. DU lägger in ett värde i ordet "gyllene" och verkar ha något emot själva uttrycket "gyllene snittet" än vad det står för. Det är ingen som sagt att detta gyllene snitt skulle vara "gyllene" i bemärkelsen "bättre än annat" som du verkar klanka ned på om man får läsa mellan raderna i det du skriver. Jag lägger inte in något sådant värde i namnet. Det är bara ett namn.

Varför det heter just "gyllene snittet" kan jag inte säga dig, men min gissning är att de grekiska matematikerna som var kära i geometri tyckte att denna geometriska konstruktion var så vacker för att den kunde fås med så enkla samband men ändå återfanns på de mest skiftande platser i naturen. Exakt vad det heter på gammelgrekiska vet jag inte men skulle gissa att de gav det något "romantiskt" namn för att visa hur gudomligt sambandet var. Det får stå för dem. Den matematiska sanningen är där oavsett om vi kallar den för gyllene snittet eller solkiga snittet. Jag har pratat med tillräckligt många matematiker för att inse att de blir lite tossiga med tiden och nästan religiösa i sin syn på sin vetenskap. Låt dem hitta på namn bäst de vill. Huvudsaken är att vi vet vad vi alla pratar om.

Men det är fortfarande inget som talar om vad man skall ha dessa gyllene regler till. Skall föremålet ligga inom gyllene snittet eller på gyllene snittet. Vad har diagonalen för syfte i snittet och vad skall horisonten ligga? Enligt gyllene snittet skall man ha låg horisont (dvs. mycket himmel) men frågar man fotografer säger de att man skall ha lite himmel.
Jag ber om ursäkt, men skämtar du med oss? (Jag menar inte att driva med dig utan ställer mig frågande på fullaste allvar.) Var finner du att gyllene snittet "säger" att du ska ha mycket himmel/låg horisont?

Du kan lika gärna vända på din indelning av bilden och ha lite himmel. Det enda gyllene snittet ger dig är ett förhållande mellan ytor eller längder, dvs ett sätt att avdela ytor eller sträckor. Detta förhållande är för många väldigt behagligt. Det finns många andra indelningar som funkar.

Ett sätt att dela är i två lika stora delar som dock allt som oftast ger ett väldigt statiskt intryck och därför inte är önskvärt i alla tillfällen. Notera att man ibland utnyttjar denna effekt för att förstärka en känsla av just något som är statiskt, stilla, oföränderligt.

Mattematik och regler i all ära, men jag litar hällre till duktiga fotografers visdom och erfarenhet för att skapa bra bilder än geometriker och matematiker när det gäller bild komposition.
När en fotograf tar en bild eller beskär den är det inte helt osannolikt att objekt i bilden som är blickfång hamnar i en skärningspunkt som kan antingen härledas med just gyllene snittet eller en liknande som tex "rule of thirds" (tredjedelsregeln på svenska?). Detta sker ofta ganska omedvetet. Man tycker det ser bra ut helt enkelt. De ska inte hamna alltför centrerat i bilden för då ser det statiskt ut och hamnar de för långt ut verkar de "falla ur" bilden. Det finns någonstans där mitt emellan som ger en bra balans.

Om detta "mitt emellan" kan förklaras på ett tillfredställande sätt så att det inte bara är en magkänsla är väl det bara bra. Matematik (stavas med ett t) är bara ett språk för att uttrycka en modell av verkligheten. Denna modell är väldigt förenklad och tar inte med alla aspekter.

Men låt ta tillfället i akt och visa bild exempel på gyllene snittet så folk vet vad man talar om.
För vissa bilder passar en viss indelning, för andra en annan. Du kan inte ta en godtycklig bild och applicera en godtycklig kompositionsriktlinje och hävda att du alltid får en bättre bild. Så vad syftar denna exercis till? Att visa att det finns tillfällen då en viss kompositionsriktlinje inte är den bästa? Det torde vara ett allmänt känt faktum och något som jag nämnde i förbifarten i tidigare inlägg.

Men vist kan man hitta ett fåtal bilder som passar in i gyllene snittet men de flesta bra bilder kommer inte att passa in och frågan är då hur mycket nytta man då har av gyllene snittet?
Samma nytta som av alla andra kompositionstips/riktlinjer. Du använder dem ibland, INTE ALLTID! Det verkar vara som om du hänger upp dig på att gyllene snittet är något som man måste använda hela tiden, vilket ingen någonsin sagt, tvärtom. Så släpp detta.

Anledningen till att folk käftar emot dig är att DU började inleda denna sidotråd av debatten med att skrika ut i tre storlekar större text att gyllene snittet är en bluff. Det finns uppenbarligen en stor skara som anser annorlunda. Om DU inte vill använda gyllene snittet i din bildkomposition, bra! Men hävda för guds skull inte att det är värdelöst bara för att du inte vill eller klarar av att använda det.
 
Jag far val i detta eminenta sallskap an sa lange dela in mig i facket nyborjare med enbart 2-3 ars fotograferande bakom mig och som sadan har gyllene snittet eller det "forenklade" Rules of Thirds hjalp mig mycket da bilden inte alltid uppenbarar sig per automatik. GS dikterar inte hur min slutkomposition blir men gor det sa mycket enklare for mig att paborja kompositionsarbetet. Det ger nagra enkla riktlinjer som jag kan anvanda alternativt utesluta beroende pa onskvard effekt.

Jag tror ofta aven att en bild upplevs som valbalanserad och harmonisk (och kanske tillintetsagande normal) om den paminner om GS proportioner. Naturen verkar ju onekligen aterkomma till detta forhallande och vi kanske foljaktligen har lart oss att associera det med skonhet - snackans spiral, manniskans kropp t.o.m. en tredursklang aterkommer till detta markliga tal. Att bryta mot denna regel i ratt sammanhang borde kanske darfor ge annu storre utdelning an att slaviskt folja den. T.ex. da betraktaren undermedvetet forvantar sig en viss avbildning/komposition. Ett exempel ar val personen placerad pa en tredje del in i bilden som tittar ut ur bilden istallet for in de tomma tva tredjedelarna.

Jag hittade grodan har nedanfor en mork natt i djungel pa Sabah. Ok det ar en cool groda men den satt ju bara dar. Jag ar sjalv nojd med bilden har for den ger nagot mer an bara en groda utan att ta bort nagot fran grodan. Grenen som den sitter pa ger ett stopp i bilden och gor den langsammare. Bladet i andra hornet ger lite balans och grodan kan slutligen sitta dar den sitter och blir automatiskt blickfang. Bilden ar langt ifran nagot homage till GS men tanket finns dar.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=128442&pf=11733


"Om jag hade mer tid hade jag skrivit ett kortare 'inlagg'"
 
Gyllene snittet en bluff??

Enligt professor Bäckströms fotografiska uppslagsverk....

Så (om jag minns rätt har just nu 7 mil till mitt exemplar) gäller gyllenesnittets regler bara för en tom yta.. dvs ramen... så fort den fylls så blir de behagliga proportionerna annorlunda....

Enligt samma källa så har de flesta bilder på konstmuseum proportioner som mer stämmer med en 40x50cm bild...

om jag nu minns rätt...

trevlig sommar... glöm inte att gå ut och fota oxå!
/b
 
Re: Re: Vadå matematiker

Nekomy skrev:
Om detta är elementärt så känner jag mig lite dum, för jag fattar det inte.

http://www.math.uwaterloo.ca/~ljdickey/geometry_corner/3-4-5.html
Denna är lite intressant. Triangeln med sidorna 3, 4 respektive 5 är en klassisk triangel som funnits sedan Pythagoras tid (http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/Spyth.htm) och kanske tidigare. Detta är bara ett sätt att visa hur man kan få fram det gyllene snittet. Men knappast det enklaste. Matematiker brukar ägna sin fritid åt att finna sådana samband. Ju mer esoteriska de är desto gladare brukar de bli.

Klockren beskrivning. Bläddra ned till texten "The Golden Section" på sidan och titta på vad som står i den första rutan. Här ser du att redan vid det fjärde Fibonaccitalet (3) så är förhållandet mellan det och det föregående (2) (dvs 3/2) hyffsat nära det gyllene snittet. Mycket närmare än så brukar jag inte "räkna" på gyllene snitt när jag plåtar, dvs jag använder själv i princip "rule of thirds".

I den andra rutan finns formeln till det exakta värdet på det gyllene snittet samt härledningen. Den är enkel och baserar sig på att man kan lösa en snäll andragradsekvation, dvs sådana som man ska kunna lösa med hjälp av gymnasiematematik (mao inga imaginära eller dubbelrötter). Leta rätt på formelsamlingen från gymnasiet om man inte kommer ihåg hur man löser sådana utantill (jag gör det inte själv).

Ytterligare en klockren beskrivning där man även har en liten bild med som visar exempel på en rektangel med de okända sidorna u och v samt sambandet mellan dem. Ger samma andragradsekvation som i andra rutan på sidan ovan.

Spelar det någon roll om man inte helt med på hur man härleder gyllene snittet? Nej, självklart inte. De flesta vet ändå att de i de flesta fall ska placera huvudmotivet lite "ur center" för att bilden inte ska bli alltför tråkig. Hur mycket avgör de flesta genom att betrakta bilden. Det räcker långt. Som jag nämnt så är "rule of thirds" långt mer än tillräckligt nogrann för de allra flesta. Med tanke på att de saker man plåtar ofta tar upp lite utrymme så är man inte ute efter exakta skärningspunkter.
 
Gyllene snittet en bluff??

Enligt professor Bäckströms fotografiska uppslagsverk....

Så (om jag minns rätt har just nu 7 mil till mitt exemplar) gäller gyllenesnittets regler bara för en tom yta.. dvs ramen... så fort den fylls så blir de behagliga proportionerna annorlunda....

Enligt samma källa så har de flesta bilder på konstmuseum proportioner som mer stämmer med en 40x50cm bild...

om jag nu minns rätt...

trevlig sommar... glöm inte att gå ut och fota oxå!
/b
 
maxzomborszki skrev:
Men Jim, nu får du allt ge dig. DU lägger in ett värde i ordet "gyllene" och verkar ha något emot själva uttryck*** bla bla bla och förolämpningar på rad***
Jo. Ordet gyllene i denna formel skall tyda på att den skall vara lite förnämare (eller vilket ord man vill använda) än det vanliga sinnet. Den skapades av greker men det var inte först på 1500-talet då man försökte hitta alla möjliga sorters förklaringar till allt ting den fick heta "det gyllene snittet" och tillämpades för att hitta en perfekt harmoni inom konsten.

Givet vis skämtar jag inte med er. Jag vet inte hur man använder det gyllene snittet. Kalla mig idiot om ni vill men jag begriper inte ett jota och det låter mer som hokus pokus för mig.

Se på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=210824 en helt underbar bild som bryter mot allt vad gyllene snittet kan komma fram med, ändå verkar det vara folk som vill påstå att den skulle bli med harmonisk om man skulle ha tillämpat en antik mattematisk formel som bestämmer bilden proportioner?

Nej. Jag fattar inte. Gyllene snittet visas som massor med linjer och bågar. En linje går rakt över, en annan i en krökt linje, några som diagonaler. Om jag har en horisont, hur skall jag då placera den enligt det gyllene snittet?

Än så länge har jag inte hittat någon som visat ett exempel på hur de tog en bild enligt det gyllene snittet och vågat lägga detta klassiska diagram över sin bild för att bevisa detta. Jag tror på gyllene snittet som en mattematisk formel, det är den underbar för, men att påstå att den skulle kunna göra bilder mer harmoniska än andra design regler är humbug.

Vist har några professorer skrivit om dens förträfflighet, men man skall inte glömma de professorer som förespråkade raslärans förträfflighet och de som försökte övertala oss om att tobak var ofarligt och även nyttigt på samma sätt som några påstår att vin är nyttigt.

Jag kan tyvärr inte acceptera gyllene snittet inom konst och fotografering förrän någon kan bevisa tesen.

Jag säger det igen så ni slipper att håna mig. Jag är okunnig, jag fattar inte den mattematik ni talar om; så visa och lär mig gyllene snittets förträfflighet, visa mig de bilder ni tog med gyllene snittet i åtanke.
 
Nekomy skrev:
Ni visa som nu talar om det gyllene snittet som om ni använder det, kan inte ni göra oss den tjänsten att i praktiken visa i bilder hur man tillämpar gyllene snittet?
Ska detta syfta till något mer än det som redan tagits upp? Jag tycker att Fredriks bild var bättre än de jag presterar men för att du ska bli nöjd så har jag tagit en bild ur min folder "Cross Processed" på Photo.Net och ritat in två streck som delar in höjd respektive längd i delar som har gyllene snittets proportioner. Skärningspunkten mellan dessa två streck bildar en punkt som ofta råkar sammanfalla med var jag lägger mitt huvudmotiv om något tydligt sådant nu finns. Notera att det finns två till sätt att dela in sidorna på så alltså finns det fyra skärningspunkter. Kanske skulle jag ha fått ögat mer i prick för skärningspunkten enligt vissa, jag vet inte. Tycker om bilden som den är. Så noga är det inte tycker jag. Jag är mer bekymrad över den röda bojen som jag först dolt bakom henne men som "poppade fram" när hon ändrade sittställning.

Vad ska nu detta bevisa? Ingenting egentligen, annat än att man kan välja det verktyg man vill när man fotograferar. Eftersom du inte har några syftlinjer till hjälp i sökaren som märker ut dessa punkter så är det svårt att exakt få till dem på bilderna om du inte beskär dem efteråt. Men syftet med gyllene snittet är inte att få till något exakt, lika lite som du kräver att diagonalen måste vara exakt diagonal och inte luta lite för mycket eller för lite. Det är bara en tumregel.
 

Bilagor

  • 974879-edit.jpg
    974879-edit.jpg
    32.3 KB · Visningar: 599
Bra bildexempel Max.

Lustigt är att jag skulle vilja beskära en liten bit av himmelen, och gissa vad?
Just det, då får bilden ett sidförhållande efter GS och ögat hamnar i GS-linjen...

Gyllene snittet är inget jag använder vid mitt fotograferande. Det är för många andra faktorer som påverkar hur en bild skall komponeras för att det skall fungera att placera ut objekt efter så pass nogrannt bestämda mallar.

För layout av en bok, eller kanske ett visitkort, är det ett lätt sätt att få en yta på ett papper som garanterar ett behagligt format.
Det är ingen slump att boken jag visar följer det mest klassiska av alla klassiska pocketformat, det så kallade Penguinformatet med måtten 111x177 millimeter.

Erfarenheter sedan de gamla egyptierna visar att om man vill skapa en rektangel som ger den som tittar på den en känsla av harmoni o välbehag skall man gärna använda ett sidförhållande av 0,62. Gyllene snittet alltså.

Uttrycket Gyllene snittet är inte så gammalt faktiskt, 150-200 år bara.
Det ”gamla” namnet är den gudomliga proportionen.
 

Bilagor

  • penguin.jpg
    penguin.jpg
    18.6 KB · Visningar: 565
Det finns fler användningsområden för den gudomliga proportionen, ett exempel är förhållandet mellan olika teckenstorlekar, textgrader.

På bilden ser man hur rubrikens grad är 1,62x större än mellanrubriken som är 1,62x större än brödtexten.

Ingen lag att det skall vara så men vill man snabbt hitta en fungerande formel (matematik) så är det bra att känna till Gyllene snittet.

Det kan bli lite väl klassiskt, man får inget pris för mest nyskapande bokformgivning, men det fungerar.
 

Bilagor

  • gs01.gif
    gs01.gif
    12 KB · Visningar: 1,518
Nekomy skrev:
Jo. Ordet gyllene i denna formel skall tyda på att den skall vara lite förnämare (eller vilket ord man vill använda) än det vanliga sinnet. Den skapades av greker men det var inte först på 1500-talet då man försökte hitta alla möjliga sorters förklaringar till allt ting den fick heta "det gyllene snittet" och tillämpades för att hitta en perfekt harmoni inom konsten.
Låt det då stå för dem, de trodde en hel del andra saker också som jag inte håller med om. Jag ser inte att gyllene snittet skulle vara en "förnämare" kompositionsmetod än någon annan. Inte heller har jag hört någon som bemött ditt påstående om gyllene snittet är en bluff säga det, så detta är helt ovidkommande för debatten. Hitintills har jag bara sett att det är du som uttryckt dig så. Kommer någon annan och hävdar det kommer jag stå på mig i min åsikt om att ingen kompositionsteknik är mer förnäm än någon annan även inför denna person. Så jag ser inte att detta är något vi behöver älta.

Se på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=210824 en helt underbar bild som bryter mot allt vad gyllene snittet kan komma fram med, ändå verkar det vara folk som vill påstå att den skulle bli med harmonisk om man skulle ha tillämpat en antik mattematisk formel som bestämmer bilden proportioner?
Ja, det är en fin bild. Nej, jag ser inte någon som i kommentarerna påstått att den skulle vara bättre ur harmonisynpunkt för att man applicerade gyllene snittet på den. Har någon gjort det? (jag håller isf inte med dem) Med detta resonemang så "bryter" samma bild även mot "kompositionsreglerna" diagonaler, trianglar, osv. Jag upprepar för tydlighets skull: Du kan inte ta en godtycklig bild och en godtyglig kompositionsriktlinje och förvänta dig att bilden automatiskt blir bättre bara för att du följer riktlinjen. Man måste använda sitt förnuft och bildsinne också. En bra fråga att ställa sig är "Vad vill du säga med bilden?" Använd sedan komposition och bildspråk för att uppnå det, dra nytta av att du har alla verktygen i lådan.

men att påstå att den skulle kunna göra bilder mer harmoniska än andra design regler är humbug.
Det jag sagt och som många håller med om är att centrering ger ofta statiskt intryck. För ocentrerat (dvs allt för nära kanten) gör att det kan kännas som om objektet skall "trilla ur ramen". Är något av dessa två den effekt man vill uppnå så är det väl det man ska använda. Gyllene snittet brukar av de flesta anses ge harmoniskt intryck. Om du inte anser det så får du stå för det, det är bara du som kan svara för vad du tycker och det är inte varken rätt eller fel än någon annan tycke. Tycke är ju subjektivt trots allt. Uppenbarligen så tycker en majoritet att det är harmoniskt, därav dess vidsträckta användning. Men jag kanske har fel. Vad vet jag?

*** bla bla bla och förolämpningar på rad***
Jag är beklagar om du anser att jag hånar dig, tror att jag försöker utmåla dig som okunnig eller förolämpar dig. Du får gärna förklara via vilka "förolämpningar på rad" som jag skrivit ty jag uppfattar dem inte, men gör det isåfall gärna via epost direkt till mig eftersom det inte berör debatten och jag tycker att vi ska bespara övriga läsare det. Den enda som nämnt orden "dum", "okunnig" och "idiot" är du själv. Jag har aldrig sagt något sådant om dig och har inte för avsikt att göra det heller. Inte heller har jag sett någon annan som valt att använda sådant språk. Jag tycker inte det tillför något till en debatt med personangrepp och förolämpningar så därför gör jag mitt yttersta att låta känslorna stanna utanför debatten.

Det jag kan tycka är att det är en lite underlig inställning att hävda att något är bluff och humbug bara för att man inte förstår sig på det och det dragits lite väl långtgående slutsatser ibland. Speciellt gäller det när Jens bad om att få se exempel och istället får höra att det är en bluff. Om du hade haft starka och konkreta indikationer på att gyllene snittet är av ondo och i varje givet läge försämrar en bilds komposition så skulle jag kanske kunna köpa detta. Annars ser jag det som ogrundat. Jag förkastar inte något som är allmänt accepterat och framförallt fungerat hyffsat bra för mig bara för att någon hävdar motsatsen, speciellt när personen ifråga själv säger att han inte förstår sig på det. Även jag är lite källkritisk och vill ha lite bevis eller åtminstone lite mer substans i påståendena. Jag respekterar dock din åsikt.

Det Bertil skriver om Bäckströms uppslagsverk är intressant men kanske inte så förvånande. Fyller man bildytan med olika objekt av olika storlek och färg/ton kommer den uppfattade tyngden av de olika objekten variera och därför så kan dessa motverka placeringen. Olika kompositionsmetoder som påverkar varandra. Det har väl helt enkelt med hur vi uppfattar saker. Jag har inte sett detta uppslagsverk men om någon vet var jag kan hitta det är jag intresserad.

Jag har sagt det jag har velat i denna debatt och eftersom jag känner att det mest har slutat med en massa upprepningar så känner jag att jag ska sätta punkt för min del. Om någon har några nya rön (eller kan hjälpa mig med Bäckströms bok) så hör gärna av er via e-post/gästboken.

Exempelskiss och boktips

Som sista ord för att göra Jens glad och försöka konkret visa hur jag skulle kunna tänka mig att använda mig av gyllene snittet om jag nu inte skulle gjort det undermedvetet. Nedan är en bild med samma proportioner som en 35mm negativruta. Där visar de fyra röda linjerna indelningen mha det gyllene snittet och de fyra gröna linjerna visar indelningen med "rule of thirds". Antingen kan jag tänka mig att man använder en av linjerna för att dela in i två ytor ("himmel-hav", "ljus-skugga") eller två korsande linjer för att lägga blickfånget i, som jag gjort i mitt tidigare exempel (dvs punkterna 1-4 för gyllene snittet eller A-D för "rule of thirds"). Som man ser så ligger dessa ganska nära varandra och vad som ser bäst ut är upp till var och en beroende på syfte. Tycker att dessa två tumregler är tillräckligt nära varandra för mig och tvivlar på att jag direkt skulle märka skillnaden om någon lade något i ena skärningspunkten istället för den andra.

För en läsvärd bok på ämnet se Fotokomposition av Ulf Sjöstedt som rescenserats här på Fotosidan.
 

Bilagor

  • gsvs3rd.jpg
    gsvs3rd.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,587
Jim, Jim....

Då vet alla att du är ett mattesnille! Frågan kom upp, du svarade och då blir följdfrågan:
Du med dina matematiska kunskaper, tar du bättre bilder när du vet allt detta?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=194860

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=186013

Tveksamt.....

Enligt dom bilder du själv tagit lever du inte som du lär....

Så här är det: Skippa all matte...fotografera efter eget sinne. Fotografen bestämmer vad som är viktigt att avbilda (knappast en matematisk formel), sen kan du använda dina matematiska kunskaper i annat syfte, som säkert gynnar mänskligheten på ett bättre sätt än detta.

Här har du ett par sköna bilder, tror knappast att de tänkte på 3/4 delar när de tog dessa ...

http://www.magnumphotos.com/c/htm/C...DQW9D&Pass=&Total=99&Pic=12&SubE=2S5RYD1D28O1

Eller...


http://www.magnumphotos.com/c/htm/C...DQW9D&Pass=&Total=99&Pic=15&SubE=2S5RYDILLTTJ

Dessa är bara exempel...bland många andra sköna fotografer som trampar vår jord. Dessa följer inte ditt matematiska problem... Det käns som att det har fungerat för dom ändå...eller?
 
Re: Jim, Jim....

Buster skrev:
Då vet alla att du är ett mattesnille! Frågan kom upp, du svarade och då blir följdfrågan:
Du med dina matematiska kunskaper, tar du bättre bilder när du vet allt detta?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=194860

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=186013

Tveksamt.....

Enligt dom bilder du själv tagit lever du inte som du lär....

Så här är det: Skippa all matte...fotografera efter eget sinne. Fotografen bestämmer vad som är viktigt att avbilda (knappast en matematisk formel), sen kan du använda dina matematiska kunskaper i annat syfte, som säkert gynnar mänskligheten på ett bättre sätt än detta.

Här har du ett par sköna bilder, tror knappast att de tänkte på 3/4 delar när de tog dessa ...

http://www.magnumphotos.com/c/htm/C...DQW9D&Pass=&Total=99&Pic=12&SubE=2S5RYD1D28O1

Eller...


http://www.magnumphotos.com/c/htm/C...DQW9D&Pass=&Total=99&Pic=15&SubE=2S5RYDILLTTJ

Dessa är bara exempel...bland många andra sköna fotografer som trampar vår jord. Dessa följer inte ditt matematiska problem... Det käns som att det har fungerat för dom ändå...eller?
Vad talar du om? Jag har aldrig sagt att jag är duktig på mattematik; tvärt om så har jag sagt hur usel jag är på mattematik och hur lite jag förstår av allt mattematiskt prat angående hur man skall komponera bilder efter det gyllene snittet. Jag har läst långa utlägg, sett siffror, ritningar och diagram, men de har inte förklarat hur man skall använda gyllene snittet utan bara förtydligat att det finns och hur man räknar ut det.

Tag som exempel denna sida http://www.wetcanvas.com/ArtSchool/Hagan/golden_mean.htm som visar lite vad som påstås vara exempel på the golden mean. Trots att bilderna är fyrkantiga och motivet på vissa placerat i centrum så lyckas man ändå få in det gyllene snittet. Värre blir det när man läser http://www.arch.usyd.edu.au/~jcla8108/exwww/comp/mean.htm då man smått inser att man själv kan tolka det gyllene snittet lite som man själv vill och hur bra man än räknat så innehåller bilder ofta så mycket att man ofta kan hitta flera olika mattematiska och geometriska mönster som passar in på det gyllene snittet.

Med ännu mer nonsens så kan man bevisa intelligent liv på mars genom att använda det gyllene snittet på naturliga klipp formationer http://www.dudeman.net/siriusly/cyd/city-gm.gif och om det går är det mycket lätt att bevisa vilken nytta man har av denna formel vid fotografering.

Ännu har jag inte sett nått exempel på hur man använder gyllene snittet i ett fotografi. Jag har sett några som ritat bilder med sträck och fyrkanter, men de säger mig inget mer än att det bara är just sträck och fyrkanter. Så om hela debatten om det gyllene snittet skall resultera i att någon konstaterar att motivet inte skall vara i mitten så undrar jag varför all denna mattematik för Ingeting. För hur mycket man än räknar kan man aldrig få svaret ”Harmoni”, man kan få svaret 1,61803399 och sedan är det bara några som bestämt att detta är mer harmoniskt än 3,14159265 eller 1.59 samt att jag har bevisat att man kan lägga in och hitta det gyllene snittet i allt om man vill. Det blir svårt för folk att bevisa att man kan hitta mer harmonisk balans med det gyllene snittet än av erfarenhet och eget tycke. Som jag tidigare har sagt kan jag inte tro på en matematisk formel som skall bevisa för alla människor att det är den mest harmoniska uppdelningen av en yta och att bilder som följer denna formel skulle bli bättre. Precis som man inte kan räkna ut om sill smakar gott eller inte kan man inte räkna ut harmoni.

Vidare bemöter jag din kritik av mina bilder med:
Om du tittar på de bilder som jag lagt upp ser du att det är experiment och inget annat. Den med döskallen är tagen på frihand med någon sekunds exponeringstid i etnografiskas mörka lokaler samt att motivet är bakom glas. Men det gjorde inget då bilden var menad att bli grafisk. Bild två med det blå ljuset så tar jag bilden med fötterna då jag i ena handen har en liten blå diod och en blixt i den andra handen och med tanke på situationen är det inte undra på att jag inte brydde mig om det gyllene snittet.

Vist tar jag kritik, men lämna den på kritik sidan och dra inte upp den här för att tala om hur dålig fotograf jag är och hur usla bilder jag tar. Bara för att jag har en annan åsikt så betyder inte det att man fritt kan håna mig eller försöka förnedra mig genom att bli personlig i inläggen. Jag har förklarat varför jag tycker som jag tycker och kan ni inte ta det eller lyssna på mina funderingar och tankar kring det gyllene snittet borde ni inte diskutera. För ni diskuterar inte nu utan ni försvarar bara er ståndpunk i rädsla för att jag kanske har rätt. Att det som ni hyllat som rätt, riktigt och gyllene kanske inte är det ända rätta. Att sanningen kanske ligger på ett annat plan och att någon vågar påstå denna horribla tanke att gyllene snittet bara är en mattematisk formel och ingen måttstock för harmoni.
 
jag tror att vissa som diskuterar i den här tråden har missat poängen.

Först; matematiken används som ett hjälpmedel för att beskriva omgivningen. Ett sorts verktyg för att kunna förmedla former (geometri) och samband (ekvationer).

Använder man matematiken geometriskt kan man beskriva en cirkel, en fyrkant en kon, en linje osv.

Låt oss då säga att man studerar naturen i helhet och kommer fram till att ett visst mönster upprepar sig, vi tittar upp mot himlen och ser spiralgalaxer formas och uppträda efter ett visst mönster. När vi sedan tittar ner på marken vi står på ser vi en snäcka. Kollar vi noga på skalet så ser vi att himlens spiralgalaxers spriralformationer återkommer i snäckskalets uppbyggnad. Samma sak ser du om du kollar på en blomma, en människokropp och andra fenomen.
Allt nära en logaritmisk ökning av en cirkelform, en spiral.

Kolla in
hem.passagen.se/pfm68/ sloejd/gryt/gyllene.html

..och
www.skenbild.se/.../ html2/artiklar/gyllene.htm


Saken har blivit att detta förhållande upplevs som något mystiskt, upphöjt, gudaliknande, som något speciellt och vackert, eftersom det är så återkommande och repetitivt.

Under många är har detta förhållande använts för att tillverka fönster, bord, hus, bilar, och... ja - allt.

Rent matematiskt kan man även använda funktionen för uträkning av ekonomiska förhejder.

I vårt fall diskuteras snittet som kompositionslära, att man kan placera centrala objekt i det gyllene snittet. "Det blir bättre så" skriver många, och reagerar inte på fortsättningen - att det faktiskt har betydelse.

Man kan se på vissa kombinationer av linjer och cirklar i förhållande till varandra att det ser ut som om något inte stämmer, som om någót är fel. Anledningen är att proportionerna inte stämmer överrens med varandra, ja kanske inte stämmer med någonting, ett sorts kaos. Ordnar man upp kaoset får man formationer som av människan upplevs som fina, riktiga.

Tydligen upplever naturen och universum dessa former på samma sätt..
 
Jag tittade på vilka bilder som kommit in under dygnet för att hitta en med ett gyllene snitt i kompositionen. Det finns garanterat fler men jag måste ju jobba också...

Jag hittade den här

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=210892

Tagen av Annika Ekebert. Två linjer i den ligger nära gyllene snittet. Den som går mitt i öppningen mellan träden och den som går vid topparna på vassen.

Och den här

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=210835

Tagen av Malin Pallbo. I den hamnar hundens öga i skärningspunkten mellan två linjer som delar bilden efter GS. Intressant i den bilden är att Nosen är i centrum men det är ögat som drar till sig ögat... =)
 
Nekomy skrev:
Jag vet inte hur man använder det gyllene snittet.

Man kan säga att blicken dras till linjernas korspunkter och förstärker kompositionen. Samtidigt så ökar bildens dynamik i dessa punkter.

Lägger du ett motiv/horisont i mitten så skapar du en lugnare bild än om du följt linjerna i gyllene snittet.

Hoppas nu att detta skall hjälpa och att jag har "helt rätt".
:)
 
Har läst tråden och inte hittat den definition på gyllene snittet jag lärt mig (har kanske läst slarvigt) : en sträcka delas i 2 delar så att förhållandet mellan den mindre delen och den större delen är lika med förhållandet mellan den större delen och hela sträckan dvs om delarna är x och y och x < y så får vi sambandet x/y = y / (x+y)
 
Re: Re: Vadå matematiker


Begreppet "elementärt" inom matematiken betyder inte att det är enklet (i den meninen att alla förstår). Snarare används elementärt i betydelsen att det man pratar om kan förstås med hjälp av matematik som i princip inte innehåller mer än de fyra räknesättoch och möjligen lite mer (typ rotutdragningar).

Så, gyllene snittet är i denna mening elementär matematik. Att man sedan kan räkna ut gyllene snittet på massor med fundamentalt olika sätt är i matematikens värld ett slags troliggörande av att talet som representerar gyllene snittet (fi) är "intressant". Även pi kan för övrigt räknas ut på massor med olika sätt.

Dock, som så ofta där matematik kommer in dyker en del missförstånd upp. Att använda gyllene snittet vid fotografering handlar inte om att du skall räkna ut en massa saker. Snarare handlar det om en slags harmoni, och det är inget som matematiken i sig kan förklara. Många människor upplever en rektangel med gyllenesnittets proportioner som "en vanlig rektangel" dvs tycker varken den ser lite väl kvadratisk ut eller att den ser lite avlång ut.

Som man säkert kan läsa tidigare i denna tråden förekommer gyllene snittet på många ställen i naturen. Det relaterade begreppet "logaritmisk spiral" kan t ex återfinnas bland snäckor mm. En riktigt fi-fanatisk fotograf kanske rent av kunde få till någon teori för fotografering enligt logararitmiska spiral-principen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.