maxzomborszki
Aktiv medlem
Har du verkligen läst det som står på sidan och förstått vad som står där? Han visar hur man kan konstruera en spiral med gyllene snittet som utgångspunkt, dvs det är inte gyllene snittet han är ute efter utan spiralen självt. (Själva URL:ens namn ger en fingervisning om vad det handlar om.)Nekomy skrev:
se vidare http://kjmaclean.com/Geometry/BuildPhiSpiral.html för hela förklaringen.
De första tre bilderna på sidan handlar om hur man på geometrisk väg kan konstruera en indelning av en sträcka (A-B) i det gyllene snittet (A-E-B). Det räcker med att läsa till texten innan den tredje bilden om man bara är intresserad av det gyllene snittet, för därefter kommer bara de matematiska uttrycken för triangelsidornas längder och sedan hur man konstruerar en spiral. Intressant men har väldigt lite med bildkomposition att göra.
Den andra länken visar lite olika former där gyllene snittet dyker upp. Återigen intressant men inte något som jag någonsin sett användas vid bildkomposition.
Jag förstår tillräckligt mycket för att kunna följa den röda tråden i ditt resonemang men jag köper inte resonemanget. Du har inte funderat på att det kanske är åt det andra hållet? Att folk är så fascinerade av det gyllene snittet just för ATT man kan finna det lite överallt. Att det finns många sätt att härleda det på matematiskt och ofta brukar folk vara lite skrajja för matematik, kanske därav de många och olika förklaringarna från allsköns håll.På Internet kan man hitta många sidor som enbart ägnar sig åt GS och enligt mig är en norm som kräver så mycket förklaring och förbjudning knappast lätt eller begriplig som många påstår och därför är den även så omdiskuterad.
Det är även detta som fått mig att tvivla på GS samt att man på olika sätt kan hitta GS i nästan allt.
Jag tycker man ska skilja på att något är lätt och att det finns beskrivningar som inte är lättfattliga. Själva gyllene snittet är inget svårt att förklara enligt min erfarenhet. Men det finns många dåliga förklaringar som är svåra att förstå. Det är två skilda saker.
Sen vet jag inte varifrån du har fått det där med "förbjudning". Det verkar vara din egen tolkning av vad folk har skrivit. Återigen, om du kan peka på var det står så får du gärna visa oss dit.