jpersson
Aktiv medlem
En del har problem med matematik eftersom de tror att den tillhör en högre sanning. Jag tror inte ett operanden addition gömmer sig i vinbärsbusken och väntar på att bli upptäckt på samma sätt som vi en gång upptäckte vinbärssnäckan. Det är iallafall inte så med mängdläran eftersom den är felaktig. Det är ingen stor hemlighet att den är felaktig utan man accepterar det. Jag kan se om jag hittar något bättre bevis i kväll efter jobbet. Om någon har tid och intresse så kan ni googla efter ''set theory'' så kommer ni säkert att hitta något om det.uge skrev:
poängen var väl att påpeka att just matematik faktisk är ett universiellt språk som finns i naturen"... --- Därmed inte sagt att matematik är hela sanningen, bara den mest gilltliga...
Med det ville jag avdramatisera matematiken och, förhoppningsvis, det gyllene snittet. Matematiken är ett filter som vi beskriver vår omgivning med. Andra beskriver omgivningen med musik, färger, ord och så vidare. Det intressanta är att det gyllene snittet dyker upp i flera av de systemen men det kan bero på många orsaker. Jag tror iallafall inte att det är en universell sanning som säger att det gyllene snittet alltid har, och alltid kommer att, uppfattas som harmoniskt av alla i hela universum. Jag tror snarare att det beror på hur vi har satt upp systemen.
Senast ändrad: