ANNONS
Annons

Gruppbild men ändå inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_H

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips och hjälp med en bild som jag ska fotgrafera.

Önskemålet är att gruppen som består av 6 personer ska kunna ersättas av en person om vederbörande slutar eller om annan kommer till. Det blir därför svårt att ta en traditionell bild där alla står tätt ihop.

Kanske är det bättre att ta dem två och två, men hur får man ändå känslan att de är en grupp. Samma bakgrund är väl ett enkelt sätt.

Finns det mer ni kommer på?

Vilken kul och utmanande uppgift du har fått! Jag antar att det är för ett företag...?

Om du tar en traditionell gruppbild med alla samlade så får du med hela gruppen i en och samma exponering. Det ger förstås den absolut bästa gruppkänslan, och du kan laborera med att placera personerna på olika sätt. Fast de kanske redan har en inbördes "hackordning" som de även vill förmedla i bild? När gruppen förändras så behöver du naturligtvis ta en ny gruppbild, såvida du inte är väldigt duktig på Photoshop.

Om du tar två-och-två-bilder så "riskerar" du ändå att behöva ta om vissa bilder eftersom en av de två kanske lämnat gruppen. Men du behöver förstås inte kalla in hela gruppen igen för ny fotografering.

Den smidigaste lösningen kanske ändå är att ta enskilda porträtt på var och en av gruppens medlemmar. Och precis som du själv resonerar så tar du alla bilderna med samma förutsättningar; belysning, exponeringsvärden, bakgrund, etc... Kom bara ihåg att notera allt så att du kan göra om det när det tillkommer någon ny medlem.

I slutändan vill säkert beställaren/betalaren vara med och avgöra vilket av alternativen som passar dom bäst. Det brukar löna sig att vara lyhörd för deras önskemål.

Lycka till!

Tack för svaret, det känns spännande!

Jag tycker också att en gruppbild skulle vara bra. Kontaktpersonen tycker dock att det vore praktiskt med bilder på två och två av berörda anledning.

Det blir ju ändå problem som du skriver. Sen ska bilderna tas utomhus, vilket blir problem med väderväxling om man ska fota om. Tror jag ska föreslår att vi iaf någon bild tillsammans. Det är ju alltid bra att ha.

Vi kommer också att fota varje person individuellt. Kanhända kommer de sättas ihop til en grupp, även om jag inte tror det.

Vad finns det annars att tänka på? Måste alla ha en lika framträdande roll. Jag funderar på att ställa de lite halvt på rad, utmed ett broräcke.

Ja den bilden är rolig!

Om man fotar personerna mot någon neutral bakgrund med stativ kan det ju gå att efteråt lägga in personerna tilsammans i en gruppbild, ungefär på samma sätt som Per hade gjort.

Ska ha med det i bakhuvudet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar