Annons

Gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt fattat ännu det här med objektivens storlekar på digitala kameror. Idag har jag en D70s med 18-70 mm och vill komplettera med ett vidvinkel. Förr var ett vidvinkel på 28 mm men vad är det nu för storlek man ska titta efter om man vill ha ett vidvinkelobjektiv? Jag såg på köp & säljsidan att det säljes vidvinkel på 35 mm. Vadå 35 mm? Men då har jag ju ett i min glugg nu men det tycker inte jag att det kan kallas. Vad gäller för ett bra och användbart vidvinkelobjektiv?

Tommy
 
18 mm hos ditt 18-70 motsvarar 27 mm på en analog kamera, så du vill alltså ha något som är kortare än 18.
Dessa är nog vad du söker:

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/nikkor/af/wide_angles_shootout/index.html

35 mm är en moderat vidvinkel på en analog kamera, men knappast på din D70, där den istället är ett normalobjektiv. Att den benämns vidvinkel är förstås för att den är konstruerad för analoga kameror.

Om du multiplicerar brännvidden med 1,5 så vet du vilket utsnitt det hade motsvarat "förr", det vill säga med en analog kamera (bara 24x36 förstås).
 
Jaha. Det verkar som om jag ska vara nöjd med det objektivt jag har då. Det verkar vara vidvinkel. Men jag får inte den riktiga vidvinkelkänslan bara. Jag tycker också att det är lite för mörkt. Skulle vilja ha lite mer ljusinsläpp.
Tommy
 
Tommy Törnquist skrev:
Jaha. Det verkar som om jag ska vara nöjd med det objektivt jag har då. Det verkar vara vidvinkel. Men jag får inte den riktiga vidvinkelkänslan bara. Jag tycker också att det är lite för mörkt. Skulle vilja ha lite mer ljusinsläpp.
Tommy
Då finns det bara Nikons 14 2,8 som alternativ om du vill ha både vidvinkligare och ljusstarkare. Men om du nöjer dig att enbart, få lite vidvinkligare perspektiv så tycker jag du skall titta på Nikons, Tokinas 12-24 4,0. Det är två bra alternativ. Ursäkta tänkte inte på att Sigma också har en fast 14 mm med 2,8. den är billigare än Nikons och sägs vara bra, framför allt prisvärd.
 
Tommy Törnquist skrev:
Jaha. Det verkar som om jag ska vara nöjd med det objektivt jag har då. Det verkar vara vidvinkel. Men jag får inte den riktiga vidvinkelkänslan bara. Jag tycker också att det är lite för mörkt. Skulle vilja ha lite mer ljusinsläpp.
Det är väl inte siffran som gör en nöjd? ;-) Vill du ha mer vidvinkel så finns det ju att få.
Vad du menar med "för mörkt" är lite svårt att tolka. Får du för långa slutartider, eller blir bilderna för mörka? I det första fallet behöver du större ljusstyrka, och i det andra så får du justera exponeringskompensationen. Bilderna blir inte mörkare beroende på ljusinsläppet, om man exponerar rätt.
 
Ursäkta min otydlighet. Jag menar att det är för dålig ljusstyrka på 18-70 objektivet. Jag skulle vilja ha ett objektiv på 2.8 helst.
Tack för era svar. Jag har blivit mycket klokare ang vidvinkelobj.
Tommy
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.