Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag hoppas kan få svar på här.

I skolan har vi precis lärt oss att lägga ihop två bilder på varandra och sudda bort lite av den ena bilden så att den bilden som är i bakgrunden syns. Detta har vi gjort i Photoshhop, ja skulle vilja göra samma sak i GIMP men ja hittar inte verktyget
Någno som vet vad ja menar ?
 
Jag har en fråga som jag hoppas kan få svar på här.

I skolan har vi precis lärt oss att lägga ihop två bilder på varandra och sudda bort lite av den ena bilden så att den bilden som är i bakgrunden syns. Detta har vi gjort i Photoshhop, ja skulle vilja göra samma sak i GIMP men ja hittar inte verktyget
Någno som vet vad ja menar ?

Hej !
Så här har jag det, saknas någon docka så finns de under
Windows-Dockable dialogs.

//Magnus
 

Bilagor

  • gimpbild.jpg
    gimpbild.jpg
    21.8 KB · Visningar: 778
Jag skulle använda lagermasker.
Förutsatt att du har hittat lagerdialogen så högerklickar du på det övre lagret och väljer "add layer mask" Sedan kan du måla i lagermasken med valfritt verktyg för att dölja/visa det övre lagret.

Svart är transparent, vitt är det inte. Alla gråskalor därimellan är olika nivåer av genomskinlighet. Lycka till!
 
Du kan använda suddgummit. Kopiera ditt lager, gör det som ska göras med det, t ex svartvitt.

Du måste sedan se till att ge lagret har en alfa-kanal, det har det inte som standrad i Gimp (men i Photoshop har det det).

Högerklicka på lagret i Lagerdialogen och välj "Lägg till alfa-kanal". Sen är det bara att sudda på.
 
Du kan använda suddgummit. Kopiera ditt lager, gör det som ska göras med det, t ex svartvitt.

Du måste sedan se till att ge lagret har en alfa-kanal, det har det inte som standrad i Gimp (men i Photoshop har det det).

Högerklicka på lagret i Lagerdialogen och välj "Lägg till alfa-kanal". Sen är det bara att sudda på.

Hej !

En röst för lagermask.

högerklicka på lagret
Välj "add layer mask"
Välj "Vhite Full opacity"
Måla sedan med svart så blir masken genoskinlig.

( eller tvärt om välj "black , full transparency" måla med vitt så försvinner
genomskinligheten)


Nu får man två tumnaglar av lagret, vad som kan vara lite konfunderande är
att i ursprungsläget jobbar man i lagermasken, klicka på rätt tumnagel för att byta.

den aktiva makeras med en vit ram.

//MW
 
Jag undrar om någon vet om det är möjligt att "spela in" ett antal ändringar i en bild, till exempel kontrast, perspektiv, färglägg, osv, så att man sedan kan göra detta automatiskt på några hundra bilder, till exempel för time lapse.
Jag hittade något plugin för batch-process, men det hade inte några avancerade inställningar så som perspektiv, osv.

Någon som vet?
 
Jag undrar om någon vet om det är möjligt att "spela in" ett antal ändringar i en bild, till exempel kontrast, perspektiv, färglägg, osv, så att man sedan kan göra detta automatiskt på några hundra bilder, till exempel för time lapse.
Jag hittade något plugin för batch-process, men det hade inte några avancerade inställningar så som perspektiv, osv.

Någon som vet?

Säg till om du hittar något! Själv har jag bara hittat David´s Batch Processor, det kanske är den du redan hittat? Detta är ju en stor brist i Gimp för time lapse. Alternativet är att skriva ett eget plug-in, men jag lade snabbt ner det sedan jag började forska i saken. Det kommer att gå fortare att redigera alla enskilda bilder manuellt i mitt fall, än att skriva plug-innet från den nivå av kunskap/förståelse jag har av uppgiften nu. Förmodligen kan jag redigera ett antal av mina planerade timelapseprojekt manuellt, på den tid skrivandet av ett plug-in skulle ta.
 
Senast ändrad:
Men heureka! Den som söker, och söker på nytt skall finna :) Det här missade jag då jag tittade på saken sist: http://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/
Har inte tittat igenom det närmare än, men det verkar ju som det kan lösa saken.

Tack, det låter bra, men jag är inte så insatt i det här med skript, så jag fattar ändå inte hur det går till, kanske jag också missat något på grund av att min engelska inte är superbra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.