Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse H skrev:
Denna är arrangerad men jag tycker ändå det är gatufoto.....

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/695777.htm?set=lp

Bra bild. Men jag tycker inte man får arrangera gatufoto-bilder.

Låter lite tråkigt kanske, men när jag ser gatubilder som den ovan så tycker jag det är mer läckrare när man "vet" att bilden inte är arrangerad. Tänk att det här ögonblicket fanns och någon tog ett kort på det.

Det är det som är gatufoto för mig.

/ Marcus

cw-op skrev:
*"Å här e bara en "notering" av ett ganska vanligt storstadsgatuliv av idag..."

Å idag gjorde jag en notering... ;)

Två hojåkare, med två hojar,
två Harley D från 1946!!!!!

Som stog parkade utanför Sucken! (Åhléns i City)

Kröp på gatan med min 15 mm! :)

Hojåkarna va från Gååtland,
såg hårda ut, men va mycket trevliga! :)

Vi snackade hojar,
oljeutvinning på Gååtland osv.. :)

Men,
då det är analoga bilder :)
så den som väntar på nå't..
får vänta litet! :) :)

Retrograd!! ;)

B)

Plats: Fegens bensinstation och café, några mil utanför Falkenberg. Expressens löpsedel augusti 1971: Sprit Knark Mutor Fängelse. Kunde ha varit i dag.

Bilagor

• gatufoto_10.jpg
    gatufoto_10.jpg
    55.4 KB · Visningar: 669
Plats: Marineland utanför LA. Sommaren -72. Blev ett mäktigt plask när späckhuggaren landade. Naturligtvis blev de flesta i publiken blöta.

Bilagor

• gatufoto_11.jpg
    gatufoto_11.jpg
    56.1 KB · Visningar: 621
Jag tycker det ganska ofta dyker upp bilder i den här tråden som jag skulle behöva lite hjälp med för att förstå hur man sorterar in under "gatufoto"...

Clouseau skrev:
Jag tycker det ganska ofta dyker upp bilder i den här tråden som jag skulle behöva lite hjälp med för att förstå hur man sorterar in under "gatufoto"...

Kan du specificera dig, känner mig lite träffad nämligen? Det kanske andra oxo gör så berätta gärna! JANNE

cw-op skrev:
Kan du specificera dig, känner mig lite träffad nämligen? Det kanske andra oxo gör så berätta gärna! JANNE

Nej det vill jag inte göra men jag tar gärna en snack om vad som egentligen är gatufoto och vad som inte är det.

För mig är ett grundkrav för gatufoto att det är taget på allmän, offentlig plats. En bild tagen på t ex ett café är ett gränsfall men kan falla både innanför och utanför ramen. Sedan tycker jag att det är bra om det på något sätt har ett tidstypiskt drag i sig. Om det dessutom plockar fram något intressant ur något helt alldagligt och lyckas frysa ett ögonblick som ett utsnitt ur tiden... ja då är det näst in till ett mästerverk.

Benganbus skrev:
Stämmer Janne! :)

Tror bilden är tagen 1959 eller 1960..
en dimmig morgon som synes..! :)

B)

Great Bengt du rörde dig en del i dom där trakterna. Du har ju en underbar bild med den vindpinade damen tagen på Sibyllegatan runt hörnet utanför Kronobageriet kommer jag ihåg. (Ungefär det närmaste man kunde komma mänskligt lidande i Sörgårdsidyllen Sverige på den tiden hehe)

Jo Bengt, du som rörde dig som fisken i vattnet där runt Nybroplan o Berzelii park, har du ingen bild från korvgrillen som sålde "Koburgerwurst" eller nåt i den stilen? Kjorren låg på Hamngatan nästan mitt emot Bäckahästen och hålet i trottoaren med gatuarbetaren om du kommer ihåg? Korven var enrisrökt? eller nåt i den stilen och den godaste vurre jag har ätit nånsin! JANNE

Clouseau skrev:
Nej det vill jag inte göra men jag tar gärna en snack om vad som egentligen är gatufoto och vad som inte är det.

För mig är ett grundkrav för gatufoto att det är taget på allmän, offentlig plats. En bild tagen på t ex ett café är ett gränsfall men kan falla både innanför och utanför ramen. Sedan tycker jag att det är bra om det på något sätt har ett tidstypiskt drag i sig. Om det dessutom plockar fram något intressant ur något helt alldagligt och lyckas frysa ett ögonblick som ett utsnitt ur tiden... ja då är det näst in till ett mästerverk.

Hej Henrik, jag glömde bort mig nu å skrev en kortare avhandling innan jag hejdade mig. I den här tråden är det nog färre argument och mer verkstad som gäller? Vi respekterar det, starta gärna en separat tråd i ämnet, den kommer jag att följa! Mvh JANNE

Gatufoto är väl som jag fattar, det man fångar med kameran i offentlig miljö där något levande finns med. Dvs Människor eller djur som man inte har något band till.

Den här bilden Platsar inte eftersom jag känner personerna som befinner sig i mitt kök. Hade de däremot varit främmande på en offentlig toalett så hade det ju varit en lyckad bild :)

Bilagor

• jpgveran-rebecca-sv-0427-40.jpg
    jpgveran-rebecca-sv-0427-40.jpg
    34.1 KB · Visningar: 516
cw-op skrev:
Hej Henrik, jag glömde bort mig nu å skrev en kortare avhandling innan jag hejdade mig. I den här tråden är det nog färre argument och mer verkstad som gäller? Vi respekterar det, starta gärna en separat tråd i ämnet, den kommer jag att följa! Mvh JANNE

Så min fråga hör inte hemma här men en bild som inte är gatufoto gör det? Ja ja... jag ville bara påminna lite om att man även i en sådan här tråd gärna får vara lite självkritiskt. Jag kan däremot säga att jag inte sett några dåliga eller ointressant bilder här, bara en del som kanske inte helt klart går under gatufoto. Janne du har inte tagit någon av dem men det är ju egentligen ovesäntligt.

Clouseau skrev:
Så min fråga hör inte hemma här men en bild som inte är gatufoto gör det? Ja ja... jag ville bara påminna lite om att man även i en sådan här tråd gärna får vara lite självkritiskt. Jag kan däremot säga att jag inte sett några dåliga eller ointressant bilder här, bara en del som kanske inte helt klart går under gatufoto. Janne du har inte tagit någon av dem men det är ju egentligen ovesäntligt.

Jag startade denna tråd med förhoppning om både bild och diskussion i ämnet.
Låt allt om gatufoto tas upp i denna tråd.
Jag slukar allt med stort intresse.

cw-op skrev:
Great Bengt du rörde dig en del i dom där trakterna. Du har ju en underbar bild med den vindpinade damen tagen på Sibyllegatan runt hörnet utanför Kronobageriet kommer jag ihåg. (Ungefär det närmaste man kunde komma mänskligt lidande i Sörgårdsidyllen Sverige på den tiden hehe)

Jo Bengt, du som rörde dig som fisken i vattnet där runt Nybroplan o Berzelii park, har du ingen bild från korvgrillen som sålde "Koburgerwurst" eller nåt i den stilen? Kjorren låg på Hamngatan nästan mitt emot Bäckahästen och hålet i trottoaren med gatuarbetaren om du kommer ihåg? Korven var enrisrökt? eller nåt i den stilen och den godaste vurre jag har ätit nånsin! JANNE

Vet inte om jag har nå't neg...kanske...
Köpte också korv där i alla fall...
Den va nästan litet "hårdgrillad" = bränd
men GOOOOOD!!

Skall kolla om jag har nå't neg..
men kan inte lova när! ;)

F-n va du drar igång rudimentära minnesbilder!! :)

Jag skall ju inte sticka ut haken...igen... :)
men visst är det väl så att enligt termodynamikens andra huvudsats så ökar alltid entropin....
och en slutsats borde då väl vara: "Det var bättre förr va"!? ;)

Ja ja, vid närmare eftertanke så passar nog inte min späckhuggare här. Ber om ursäkt om jag upprört vissa personer och lovar bättring.

Jag blev inte upprörd, undrade bara vad den gjorde i den här tråden. Fin bild i vilket fall som helst.

Clouseau skrev:

Vore det då inte läge att du istället för att syfta rent allmänt, pekar ut vilka bilder du inte tycker platsar inom genren gatufoto enligt vedertagna regler. Som du nu skrev, ovan citerat, (i o f s direkt efter mina bilder, men ändå), var det ju andra som tog åt sig. Det finns kanske en viss osäkerhet bland fs medlemmar hur ett "riktigt" gatufoto ska se ut. Trots allt som skrivits om saken. Jag förstår inte varför du behöver "lite hjälp med att förstå" när du ändå verkar ha din åsikt klar?

Behövs det gator för gatufoto??

Här är en bild tagen under jorden. T-banetåg från slutet av 70-talet. Fotar men helt nya A1:an med 50/1,4.

Skulle behövt stativ ser jag men då är det väl definitivt inte gatufoto.

Bilagor

• 247.jpeg.jpg
    247.jpeg.jpg
    17.3 KB · Visningar: 466
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar