Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Sabud skrev:
Behövs det gator för gatufoto??

Här är en bild tagen under jorden. T-banetåg från slutet av 70-talet. Fotar men helt nya A1:an med 50/1,4.

Skulle behövt stativ ser jag men då är det väl definitivt inte gatufoto.


Det behövs inga gator för "gatufoto..." :)

Och behövs det stativ, så går det bra även i gatufoto! :)


Vill gärna återkomma till utmärkte herr Björkéns ingress i Poolen gatufoto...
(Läs gärna hela ingressen, men här ett litet "urklipp")

"Som få andra fotografigenrer ställer det krav på fotografen att kunna upptäcka och förmedla dessa flyktiga vardagssituationer....."

Alltså, här kommer det:
* "upptäcka och förmedla" *
en vardagshändelse..

Att se en händelse,
som intresserar andra....
(Humor, allvar...eller vad det kan vara).

Och just då, ta en bild av händelsen,
förmedla den,
i en fin komposition! :)

Det här är inte lätt!
Men visst e de utmanande!! ;)
 
Drömjobbet, eller?

Tog en bild på en modefotograf i Rom år 2000...
Tror att han va modefotograf i alla fall :)
B)

Ps. Han körde med en M6:a med motor!!??
 

Bilagor

  • dreamworkf.jpg
    dreamworkf.jpg
    58.3 KB · Visningar: 423
Gatufoto?
Det står Street = gata i bilden! ;)

Nåja, urban miljö i alla fall!

Det lilla fiket inne i musikbutiken Jam på Roslagsgatan i Stockholm.
Fotografen Fågelhammar och jag är på ingång, den trevlige "bertendern" Richard har sett oss/mig och uppfattat leican...
Sedan säger han några ord om HCB :) Han e trevlig Richard!! ;)

Och ger sedan oss en mycket underhållande föreläsning om några amerikanska fotografer, Model, Arbus, mfl...
"En sån dag" som man säger i.. ;)
 

Bilagor

  • jam2f.jpg
    jam2f.jpg
    62.6 KB · Visningar: 420
Nyfikenhet är en dygd! :)

Jag tror i alla fall, att nyfikenheten hjälper mig att "komma närmare" mina motiv! :)

Här är det klottersanerare som "rensar" slussgångarna i Stockholm. (Ofta en gång i månaden)

Men efter någar bilder av deras jobb,
med 15 mm,
så började både jag och kamera att bli blöta,
och grabbarna dom bara garvade! :)
Vi har bra kläder sa dom,
och kollade på min lätta klädutrustning! ;)
Men kul med en liten pratstund före bilderna! :)
 

Bilagor

  • klotter2f.jpg
    klotter2f.jpg
    55.8 KB · Visningar: 412
Lovar, sista inlägget för i kväll! :)

Men kom på en sak, och undrar då såklart!?

Kan det vara så att de flesta gatufotografer släpar omkring på för stor utrustning??
Som både försvårar fotograferandet,
och kanske "skrämmer offren"!? ;)

Jag tror :) och tycker :)
att en sk."gatufotokamera" den skall man kunna ha med sig nästan hela tiden...(På stan alltså)
När man reser, handlar, fikar, och den skall vara lätt tillgänglig, men ändå inte i vägen...

Hängande innanför jackan kanske,
då den inte används,
men lätt att ta fram för ett klick! :)

Vad sägs? :)
 
Själv har jag inget problem med en D200 och ett 12-24mm (som är en relativt stor klump) men den är ju jobbig att ALLTID ta med sig. Jag har länge funderat på något litet automatiskt och kompakt för att alltid ha i fickan, men på något sätt är det inte alls lika kul att fotografera då och folk verkar dessutom tycka att man är lite besynnerlig när man fotar på stan med en sådan liten pryl (vi snackar inte mätsökare nu utan typ små Nikon coolpix mm). När man drar fram en DSLR förstår folk att man är fotointresserad och ifrågasätter inte vad man gör.
Ännu roligare blir det ju när någon plockar fram en mellanformatare och folk tror att det är filmning på gång.
 
Jag tycker att en Nikon D70 med fast 24 eller 35 inte blir för stor att ta med ofta. Tror också att fast glugg passar mig bättre, ska man börja zooma försvinner nog ögonblicket, åtminstone för mig.

Mätsökare är säkert enklare att ta med men jag är för "digitalskadad" för att använda film numera.

Sen en bild kanske lite i gränslandet till gatufoto.
 

Bilagor

  • _dsc5357.jpg
    _dsc5357.jpg
    52 KB · Visningar: 428
Några bilder från Barcelona...

Börjar med en jag tycker är lite komisk
 

Bilagor

  • mt9k4645-web-small.jpg
    mt9k4645-web-small.jpg
    70.2 KB · Visningar: 419
Tagen med kameran hängande på magen, EF 16-35 f/2,8 35mm bl.4,5 ej beskuren.
 

Bilagor

  • mt9k4717-web-small.jpg
    mt9k4717-web-small.jpg
    79.8 KB · Visningar: 421
Slutligen en på ett par typiska spanjorskor.
 

Bilagor

  • mt9k4779-web-small.jpg
    mt9k4779-web-small.jpg
    64.3 KB · Visningar: 416
Jag har lagt in den här bilden i "gatufoto". Jag tycker den e gatufoto men inte hundra klockrent?
Konstfoto verkar pretentiöst, kanske svartvitt kort o gott?

Vilka superbra gatubilder du dängde in här Peter, särskilt dom två första gillas skarpt! Inga tvivel om kategorin där inte, najsa färger oxo, nästan svårt att tjata om svartvitt så snygga är dom (C;? JANNE
 

Bilagor

  • birka cruises 400.jpg
    birka cruises 400.jpg
    46.1 KB · Visningar: 411
Intressant det här med kameraval....

Och det viktigaste är ju att man själv tycker det fungerar! :)

Jag tillhör den typen som alltid har kameran med... :)

Har lärt mig att då jag inte har kameran med,
ja då behagar bilderna dyka upp! :(

Sedan får man stå ut med den "oförstående okonstnärliga omgivningens funderingar/undringar"! ;)

Funkar bra med min Leica...
Format, driftsäkerhet, och lätt att alltid ha innanför jackan.

Men är såklart nyfiken på när en digital mätsökare med fullformat kommer! :)

Har lusläst prospektet för nya Zeiss Ikon,
och förstår att man nu gjort optiken klar för en digitalmätsökarkamera,
men tycker inte ännu det finns en fullformatsensor som funkar bra till deras vidvinklar.
(Så det nuvarande analoga Zeiss Ikon-huset, är bara en tillfällig objektivplattform)

Tror då att den digitala Zeiss Ikon,
kan bli en bra gatufotokamera! :) :) :)
Liten, kompakt att ha innanför jackan med Zeiss Superspetzgluggar!! :)
 
mohei skrev:
Lite (olagligt?) spel på gatorna. Av någon anledning så hamnade det folk framför kameran så fort jag försökte plåta. Men jag är en aningens envis så det blev bilder ändå. :)

Men jaa! Den där snuben kommer jag ihåg (om det nu är samma som för två/tre år sedan) då jag var i sthlm. Jag stod och verkligen studerade hur han lurade alla och det var så simpelt så jag blev sugen själv på att tjäna en 500-hundring. Dock hittade jag inte igen honom sen då jag hade fixat fram en 500 för att spela med hehe ;)
 
Benganbus skrev:
Lovar, sista inlägget för i kväll! :)



Kan det vara så att de flesta gatufotografer släpar omkring på för stor utrustning??
Som både försvårar fotograferandet,
och kanske "skrämmer offren"!? ;)



Vad sägs? :)

Tror definitivt att de flesta gatufotografer har för iögonfallande utrustning.

Behövs en väska till utrustningen är den enligt min mening för stor.

Ricohs GR är enligt mig den ultimata gatukameran om vi går på storlek. Väntar dock på en med större sensor eller att Fuji hjälper till med CCD tekniken.
 
Den här la´jag upp idag i en litet större version http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/697036.htm i en utställning av gamla synder från tonårstiden. Fotografiska synder nota bene...
Men den hör ju hemma här också såklart. Varför plåtade vi så mycket street photo.....tjaaa.......får väl skylla på tidsandan. Men jag har mängder med gatubilder från min tonårstid....
Us
 

Bilagor

  • karlskrona vårvinter cropped version-ss.jpg
    karlskrona vårvinter cropped version-ss.jpg
    48.6 KB · Visningar: 357
Sabud skrev:
Tror definitivt att de flesta gatufotografer har för iögonfallande utrustning.

Behövs en väska till utrustningen är den enligt min mening för stor.

Ricohs GR är enligt mig den ultimata gatukameran om vi går på storlek. Väntar dock på en med större sensor eller att Fuji hjälper till med CCD tekniken.

Håller i stort med vad gäller Ricoh...
Har en Leicagatufotokompis,
som när man inte har koll på honom,
då tar han fram sin Ricoh GR..... ;)

Saknar dock hyperfokalmöjligheten...
annars! :)

Vad är väska...??
Till vad??
B)
 
Sonnaren skrev:
Den här la´jag upp idag i en litet större version http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/697036.htm i en utställning av gamla synder från tonårstiden. Fotografiska synder nota bene...
Men den hör ju hemma här också såklart. Varför plåtade vi så mycket street photo.....tjaaa.......får väl skylla på tidsandan. Men jag har mängder med gatubilder från min tonårstid....
Us


Titta, njut och lär alla gatufotoaficionados!!

Det här är gatufoto!!!!! :) :)

B)
 
Äsch då....nu blir jag så där konstigt röd i ansiktet och står bara och tittar ner i marken och skrapar litet med foten.......:)).
Us
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.