Annons

Garantier som andra ägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny kamera från scandinavian och få den skickad till Norge. Problemet är att jag inte har någon egen adress utan en kompis måste beställa den på sin adress. Därmed blir jag på sätt och vis andre ägare.

Hur funkar det med garantier osv med detta förfaringssätt? Hur ska man lösa det på bästa sätt?
 
Kan du inte beställa i ditt eget namn i alla fall? Är det inte bara att använda en c/o adress. Typ "ditt namn c/o kompisens namn och adress".
 
Kan du inte få annan leveransadress på paketet ?
Ring o prata med dom så ska du se att det går att lösa.
 
Vad jag läst på om garantier så gäller garantin från säljaren(butiken) endast till den första köparen.
 
mais skrev:
Vad jag läst på om garantier så gäller garantin från säljaren(butiken) endast till den första köparen.

Garantin måste väl gälla från första inköpsdatum (butiken) oavsett hur många köpare den har haft...eller är den en sån dag då jag kommer lära mig nåt nytt? ;)
 
Gip skrev:
Garantin måste väl gälla från första inköpsdatum (butiken) oavsett hur många köpare den har haft...eller är den en sån dag då jag kommer lära mig nåt nytt? ;)

Då har du lärt dig något nytt idag :)

Garantin gäller bara första ägaren, men det brukar inte vara några problem att lämna in för garanti reperation om man köpt begagnat, jag sålde ett Canon objektiv som köparen lämnade in för reparation (2 ggr till och med) utan problem hos Canon i allfall.

Tror Canon har som goodwill att fixa problemen även om det inte är första ägaren.

Vet ej hur Nikon ställer sig till det här med garantier, men jag skulle bli förvånad om dom inte gör lika som Canon.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt vad leveransadress har med ägandet av kameran att göra ? Det måste väl ändå vara den som betalar för kameran som också äger den. Så länge du har ett giltigt kvitto på den samt att du själv registrerar den på nikons siter, samt fyller i eventuella garantikort som kommer med kameran så är det väl inga problem ?
 
Phrizzawh skrev:
Jag förstår inte riktigt vad leveransadress har med ägandet av kameran att göra ? Det måste väl ändå vara den som betalar för kameran som också äger den. Så länge du har ett giltigt kvitto på den samt att du själv registrerar den på nikons siter, samt fyller i eventuella garantikort som kommer med kameran så är det väl inga problem ?


Faktureringsadress = den som ska betala
Leveransadress = skicka kameran hit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.